Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

urettmessig overgangsstønad.


Gjest 9537c...9b3

Anbefalte innlegg

Gjest 9537c...9b3

Jeg har grunn til å tro at exen min, som jeg har barn med, mottar overgangsstønad selv om vi har 50/50 deling. Hun har spurt flere ganger om vi kan si vi har 60/40 hvis barnehagen spør eller lignende. når jeg spør hvorfor så sier hun at det har med en sykemelding å gjøre grunnet jobb eller annen rar forklaring. Vi har kontakt hver dag, via sms eller telefon og jeg har barna hvis hun er opptatt så flere ganger mer en 50%. 

Burde jeg kontakte nav? Jeg har ikke kjennskap til om hva hun driver med, men kan jeg få noe straff hvis jeg har sagt i møte at vi har 60/40 eller lignende? Kan hun si at jeg har vist om dette og dra meg med i dragsuget? Jeg spør, da det er en person som er veldig hevngjerrig. 

Anonymous poster hash: 9537c...9b3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er straffbart å gi uriktige opplysninger til offentlige myndigheter når det du gir kan påvirke din eller andres rettslige stilling. Hvis du har løyet til det offentlige er du i faresonen. 

Hvis hun har oppnådd fordeler hun ikke har krav på, og du har medvirket til det ved å lyve, så vil du kunne straffes for medvirkning til bedrageri. Det er ikke nok at du har visst om det, du må ha hjulpet eller støttet henne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet aspekt i tillegg til det potensielt lovstridige, er at det kan være problematisk er at du på en måte går god for at dere har en annen ordning enn 50/50 og delt fast bosted, når det ikke er realiteten. I et tenkt scenario kan hun f.eks. kreve deg for mer barnebidrag enn hun rettmessig skal motta. Eller at hun sitter på "dokumentasjon" om at samværsordningen dere har ikke praktiseres som avtalt, og at dermed skal avtalen endres (med de konsekvensene det har).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9537c...9b3

Jeg har ikke løyet til noen offentlig myndighet, vi har aldri blitt spurt om dette av noen. Jeg på min side har hatt barna 50% hele tiden. Jeg har aldri gjort noe for egen vinning eller lagt til rette for at hun skal få noe hun ikke har krav på. Var bare redd for at jeg kunne bli straffet ved å vite om det. 

 

Anonymous poster hash: 9537c...9b3

Lenke til kommentar
Nedward skrev (8 timer siden):

Et annet aspekt i tillegg til det potensielt lovstridige, er at det kan være problematisk er at du på en måte går god for at dere har en annen ordning enn 50/50 og delt fast bosted, når det ikke er realiteten. I et tenkt scenario kan hun f.eks. kreve deg for mer barnebidrag enn hun rettmessig skal motta. Eller at hun sitter på "dokumentasjon" om at samværsordningen dere har ikke praktiseres som avtalt, og at dermed skal avtalen endres (med de konsekvensene det har).

 

Hvordan man deler barna er vell opp til de? Uansett om hvilken ordning de har på papiret? en kan jo ha mer samvær eller mindre samvær selvom de har 50/50 på papiret. Men hvis de har en periode annet samvær en 50/50, så må det jo være den personen som mottar stønad som har ansvar for å ordne dette for den perioden? Det kan jo ikke være slik at man må endre skriftlig avtale hvis man endrer samvær for en periode? 

Endret av Gudmunns
feil
Lenke til kommentar
Gudmunns skrev (41 minutter siden):

Hvordan man deler barna er vell opp til de? Uansett om hvilken ordning de har på papiret? en kan jo ha mer samvær eller mindre samvær selvom de har 50/50 på papiret. Men hvis de har en periode annet samvær en 50/50, så må det jo være den personen som mottar stønad som har ansvar for å ordne dette for den perioden? Det kan jo ikke være slik at man må endre skriftlig avtale hvis man endrer samvær for en periode? 

Såklart er det helt opp til dem. Men hvis realiteten er at det er 50/50, mens du samtidig oppgir at det er 60/40 rundtomkring, slik han beskriver. Hva tror du KAN skje dersom mor bestemmer seg for at det skal bli en realitet og går til sak? 

At man har barna mer eller mindre hos seg i en kortere periode handler mest om å tilrettelegge for det nivået av samarbeid som er forutsetningen for å ha fast delt bosted. Det er ikke problematisk her. Men det kan bli problematisk hvis du begynner å oppgi på diverse papirer at det er 60/40 når det egentlig er 50/50, tatt i betraktning at dama beskrives som hevngjerrig. Jeg ville vært varsom.

Edit: Ser nå at det ikke var snakk om å ha egentlig festet noe til papiret ang. 60/40. Men poenget står.

 

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest 9537c...9b3

svaret her må vell være at den som får for mye fra nav, blir straffet. Har den andre parten hjulpet ved å lyve er det en ting. Men det kan ikke være nok å vite om det. 

Anonymous poster hash: 9537c...9b3

Lenke til kommentar

Høres kanskje ikke ut som at du har det beste forholdet med din eks. Men jeg hadde personlig ønsket at mitt barns mor skulle ha det greit økonomisk, da det også påvirker barnet i stor grad. Overgangsstønad er en veldig kurant stønad å motta.

Jeg oppfordrer ikke til bedrageri, men kanskje du burde vurdere å legge til rette for mor, slik at hun kan rettmessig motta overgangsstønad? Men da må hun selvfølgelig også ha barnet 60%. Det går fint an å ha fast delt bosted med 60/40 fordeling.

Men nå kjenner ikke jeg til hele saken her. Så ta det med en klype salt.

Men for guds skyld, ikke angi ditt barns mor til myndighetene. Det ønsker du ikke å ha på samvittigheten din. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest 9537c...9b3 skrev (På 24.5.2023 den 9:56 AM):

Jeg har grunn til å tro at exen min, som jeg har barn med, mottar overgangsstønad selv om vi har 50/50 deling. Hun har spurt flere ganger om vi kan si vi har 60/40 hvis barnehagen spør eller lignende. når jeg spør hvorfor så sier hun at det har med en sykemelding å gjøre grunnet jobb eller annen rar forklaring. Vi har kontakt hver dag, via sms eller telefon og jeg har barna hvis hun er opptatt så flere ganger mer en 50%. 

Burde jeg kontakte nav? Jeg har ikke kjennskap til om hva hun driver med, men kan jeg få noe straff hvis jeg har sagt i møte at vi har 60/40 eller lignende? Kan hun si at jeg har vist om dette og dra meg med i dragsuget? Jeg spør, da det er en person som er veldig hevngjerrig. 

Anonymous poster hash: 9537c...9b3

For at hun skal få overgangsstønad fra NAV så må vel du ha skrevet under på en samværsavtale hvor det framgår at dere har 60/40 fordeling. NAV betaler ikke ut overgangsstønad hvis det ikke kan bevises at dere har denne fordelingen. 

Men jeg ville uansett ikke ha løyet hvis du kommer i en situasjon der du blir spurt om hvilken fordeling dere har. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...