Gå til innhold

Er Adaptec 39160 Ultra 160 med 15000 RPM Disk noe å satse på


Anbefalte innlegg

Har ett Adaptec 39160 Ultra 160 SCSI kort og lurer litt på om ytelsen blir bra med en Seagate Cheetah X15-36LP 18,4GB (15000 RPM 3,6 MS!! og 8MB Cache), kontra å kjøpe f.eks en større SCSI disk med 10000RPM. En WD 120GB 8MB cache IDE kan også komme på tale.

 

Har lest en del tester/artikler i det siste som sier at IDE diskene tar kraftig innpå SCSI diskene når det gjelder ytelse.

 

Har tenkt å bruke disken kun til OS'et (kjøper eg WD disken, så blir nok den brukt til andre ting også). R

 

Noen som har noen formeninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-09 21:00, skarsk skrev:

Vent på seriell IDE-disker.



Eg er i grunn enig, men dersom ein alltid skal vente på noko raskare og betre, kjem ein alltid til å vente.

SCSI diskar har eg ikkje brukt på nesten 10 år, så eg trur eg skal la være å gje noko anbefaling. Men dersom du har pengane, er det jo ein tøff ting å ha :smile:

Spesielt når ein har kort frå før.

Lenke til kommentar

S-ATA er bare et annet grensesnitt, det gjør ikke selve diskene raskere.

 

Kjøp WD1200JB -disken, den skal være veldig rask, og LAAAngt billigere enn en 15000rpm SCSI.

 

Hvis du synes 48MB/s er lite kan du kjøre to slike i raid på hver sin IDE-kanal og få bortimot det dobblete i lese og skrivehastighet.

 

For å tune disken enda raskere, bør du sette av en bitteliten partisjon på begynnelsen av disken til OS'et. (f.eks 10GB) Da får lesearmen i snitt bare 1/12 av veien å gå når den søker. Det vil føre til en langt bedre gjennomsnittlig Acsess-tid, og at lese-skrivehastigheten er opp mot det maksimale på hele OS-partisjoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...