Gå til innhold

Å lime inn tekst fungerer dårlig pga. formatering som følger med


Anbefalte innlegg

Kan ikke forumet innføre en enkelt font og fontstørrelse? Å kopiere og paste tekst er totalt bingo og resultatet ligner ikke grisen. Det burde være unødvendig å måtte «vaske» paste-bufferet ved å gå innom andre apper som ikke støtter rik tekstformattering?

På datamaskiner finnes det work-arounds, og også på iOS, men det virker unødvendig å måtte ta flere steg for noe som burde være default uansett.

https://apple.stackexchange.com/questions/354992/how-to-copy-and-paste-as-plain-text-on-ios

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (5 timer siden):

Kan ikke forumet innføre en enkelt font og fontstørrelse? Å kopiere og paste tekst er totalt bingo og resultatet ligner ikke grisen. Det burde være unødvendig å måtte «vaske» paste-bufferet ved å gå innom andre apper som ikke støtter rik tekstformattering?

På datamaskiner finnes det work-arounds, og også på iOS, men det virker unødvendig å måtte ta flere steg for noe som burde være default uansett.

https://apple.stackexchange.com/questions/354992/how-to-copy-and-paste-as-plain-text-on-ios

-k

La meg introdusere deg for min venn Ctrl-Shift-V ;)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

Jeg ser ut til å mangle den knappen her.

Du er på mobil? Prøv å holde telefonen horisontalt og last siden på nytt. Det fikk hvertfall frem knappen her på min Samsung. Den var ikke synlig først (holdt telefonen loddrett / portrett / "vanlig"). 

Er det per design at den knappen for "fjern formatering" ikke er synlig for standard mobilvisning? @TSP

Når du limer inn tekst fra eksterne kilder kommer det også en svart linje nederst i editoren "Du har limt inn tekst med formatering, klikk her for å fjerne formateringen". Den ser jeg titt og ofte på mobilen, den funksjonen funker fint. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (18 minutter siden):

Du er på mobil? Prøv å holde telefonen horisontalt og last siden på nytt. Det fikk hvertfall frem knappen her på min Samsung. Den var ikke synlig først (holdt telefonen loddrett / portrett / "vanlig"). 

Er det per design at den knappen for "fjern formatering" ikke er synlig for standard mobilvisning? @TSP

Når du limer inn tekst fra eksterne kilder kommer det også en svart linje nederst i editoren "Du har limt inn tekst med formatering, klikk her for å fjerne formateringen". Den ser jeg titt og ofte på mobilen, den funksjonen funker fint. 

Jeg holdt mobilen horisontalt i screenshoten jeg sendte inn (vertikalt er det enda færre knapper).

Både «klikk for å fjerne formateringen» og å mellom-paste i en annen applikasjon fungerer. Men hvis du limer inn et sammendrag (10 enkelt-setninger fra en tekst) så er det «klunky». Spesielt siden sida «henger» litt. Sammenlignet med en «jeg vil aldri ha rik tekst. Noensinne.» som ville ha vært min foretrukne løsning.

-k

Lenke til kommentar

Som dere har vært inne finnes det forskjellige muligheter for å lime inn som ren tekst: 

  • Lime inn med Ctrl+Shift+V i stedet for Ctrl+V (ikke tilgjengelig på mobil)
     
  • Markere tekst og bruke tekstverktøy-knappen "Fjern formatering" (ikke tilgjengelig på mobil)
     
  • Etter å ha limt inn: nederst i innskrivingsfeltet vil det dukke opp en meldingsboks som sier man har limt inn en tekst med formatering, klikk på lenken i meldingen for å lime inn uten formatering i stedet. 

IMG_4450.jpg

Enn så lenge er det ikke mulig for brukere å velge standardoppførsel ved innliming av tekst. Vi kunne i teorien satt opp at alt skal limes inn som ren tekst, men da mister man helt muligheten til å lime inn med formatering, og det ønsker vi heller ikke. Det mangler dessverre en mellomløsning.

:utakt skrev (På 9.5.2023 den 13.17):

Du er på mobil? Prøv å holde telefonen horisontalt og last siden på nytt. Det fikk hvertfall frem knappen her på min Samsung. Den var ikke synlig først (holdt telefonen loddrett / portrett / "vanlig"). 

Er det per design at den knappen for "fjern formatering" ikke er synlig for standard mobilvisning? @TSP

Tanken har vært at man ikke ønsker å fylle opp mobil med flere linjer knapper, siden plassen er begrenset - og det er ganske begrensa hvor mye formatering man gidder å gjøre fra mobil uansett. Sånn jeg forstår @knutinh mener han nok at det å bruke den knappen (hvis den kom på mobil) også ville vært "klunky", så sånn sett høres det ikke ut som det ville gjort noe lettere.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...