Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

E-golf: aircondition virker ikke - ulike sensorer?


Anbefalte innlegg

Heisann. Håper noen har kjennskap til e-golf og sensorene på aircondition/varme-systemet på disse. 

A/C funker ikke (varme funker normalt) på min 2015-modell e-golf. På verksted var diagnosen enten gåene sensorer eller gåen kompressor (evt. tomt for gass), men de hadde ikke utstyr eller mulighet til å feilsøke videre.

Så jeg tok til internett. Verdens konsensus er at disse bilene har én stor felles svakhet: 5 sensorer på kjøle- og varmeanlegget, men jeg finner bare 1 av fem sensorer på min bil, og den har en annen utforming enn de jeg har kjøpt som skal være erstatning for gamle.

Jeg har altså kjøpt fem stykk av typen 4M0959603E, men disse kan altså ikke erstatte den éne sensoren jeg finner (som er den under kjølevesketanken):

 2023_04_25_18_58_18_Foto_Google_Foto.png.5c70e2718c784a06be971ec1e87f2a6d.png

1711108604_2023-04-2518_57_17-Foto-GoogleFoto.png.53b3002e6d1ef77a4e80a76b7a7b38cf.png

På de andre lokasjonene det angivelig skal være sensorer, er det altså ingen sensorer på min bil.

OK, tenkte jeg. Jeg trodde jeg hadde e-golf med varmepumpe, men det har jeg tydligvis ikke. Men det skulle likevel vært TO sensorer på kjøledelen, og TRE på varmedelen. Anbefalingene fra verdensveven er å skifte alle fem, og erstatte de gamle med 4M0959603E. 

 

Så, hva i all verden gjør jeg? Selv om vinteren kom tilbake til østlandet i dag, ville det vært fantastisk å få aircondition i bilen igjen.

20230412_083332.jpg

20230425_184756.jpg

20230425_184748.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Opelduude skrev (16 minutter siden):

De trykksensorene kan heller ikke skiftes uten at systemet er tømt for gass. 

Aller først, så må det sjekkes at det er nok gass på systemet. Noe de burde klare på alle verksteder som har apparat for fylling av gass. 

Det går jo teknisk sett an, men det vil slippe ut gass. 

På den jeg skrudde ut kom det et halvt "pft". Enten er det helt tomt, eller så er det noe som holder det lukket i innfestningen 

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (21 timer siden):

Har ikke råd. Hvis jeg må levere den noe sted, må jeg selge den først. 

Det var et anerkjent VW-verksted som så på den i utgangspunktet. 

Du kan evt. kjøre rundt med defekt AC. Fra hva jeg har lest dersom du har en tidlig utgave uten varmepumpe, så fungerer vel AC-systemet noenlunde likt som på bensin/diesel-bil, og du vil ikke miste varme-funksjonen som man gjør på eGolf som har varmepumpe og "elbil-AC". 

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (1 time siden):

Du kan evt. kjøre rundt med defekt AC. Fra hva jeg har lest dersom du har en tidlig utgave uten varmepumpe, så fungerer vel AC-systemet noenlunde likt som på bensin/diesel-bil, og du vil ikke miste varme-funksjonen som man gjør på eGolf som har varmepumpe og "elbil-AC". 

Jeg tenkte med i retningen av: "kanskje disse alternative sensorene eller bytte X og Y". 

Målet er å fikse AC, og forhåpentligvis bli kvitt fem tusen kroner verdt av sensorer som ikke passer min bil 👍 men ac på denne bilen er ikke verdt en investering på mellom 14 og 40 tusen på verksted. 😅

Lenke til kommentar

Før du bruker mer penger på deler, så burde du vel finne ut hva som faktisk er feil. Dumt å kjøpe inn riktige sensorer og bytte for så å finne ut at det var kompressoren (eller noe annet) som var feilkilden. 

  • Du må skaffe deg oversikt over hva slags anlegg som faktisk er på din bil, og sette deg inn i reparasjonsprosedyrene
  • Kan man ta ut sensorene og finne ut om de er defekte ved å måle/teste de?
  • Kan man kjøre diagnose på HVAC-modulen og finne ut hva som er feil ut fra feilkoder og målinger fra sensorene?

Hvis du ikke har det nødvendige utstyret fra før eller erfaring med denne type arbeid, så vil det fort lønne seg å betale noen profesjonelle å finne ut dette for deg. Jeg kjøper ikke verkstedet ditt sin forklaring om at det ikke var mulig å finne ut mer presist hva som var galt, høres mer ut som de ikke "gadd" å gjøre mer. 

Husk å ta med i budsjettet, at gitt at du klarer å reparere feilen men den er tom for gass, så må bilen etterpå til ac-service for trykktest og etterfylling av gass, noe som fort blir 2000 kr og kanskje litt mer enn det også.

Lenke til kommentar

Feilkodene fra VCDS er som følger: 

459029 - Electric A/C Compressor 
U016B 00 [009] - No Communication

Nå har ikke jeg rukket å undersøke så mye hva dette faktisk betyr, men det er vel en viss sjanse for at det er en gåen kompressor i mitt tilfelle. VCDS får kontakt med kommunikasjonsmodulen i følge spesifikasjonen på feilkoden, men den starter altså ikke.

Hvis det er kompressoren, så er vel egentlig mitt prosjekt over her. 

Spoiler

-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC (J255)       Labels:| 5G0-907-044.clb
   Part No SW: 5GE 907 044 AD    HW: 5GE 907 044 AD
   Component: Climatronic   H02 1104  
   Revision: 00001K07    
   Coding: 00022200200100010005000200101000
   Shop #: WSC 01357 011 00200
   ASAM Dataset: EV_ACClimaBHBVW37X 005134
   ROD: EV_ACClimaBHBVW37X_005_VW37.rod
   VCID: 7EA5F2AFA07FDA5A7D7-802A

   Fresh air blower control module (front): 

   A/C pressure/coolant temperature sensor: 

   Auxiliary Air Heater Control Module/PTC: 
   Subsystem 3 - Part No SW: 12E 963 231 E    HW: 12E 963 231 E
   Component: J848 HV-PTC  H09 0205 
   Serial number:  T150283003805000072

   Air quality sensor: 

1 Fault Found:
459029 - Electric A/C Compressor 
          U016B 00 [009] - No Communication
          [EKK - kein Signal/Kommunikation]
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 45
                    Mileage: 162429 km
                    Date: 2023.01.02
                    Time: 12:18:39

                    Outside temperature: 10.0 °C
                    Refrigerant pressure: 4.6 bar
                    Compressor shut-off condition: Compressor activation: malfunction in activation path
                    Compressor status: global-A/C compressor release status: transmitted
                    Compressor status: global-A/C compressor: target speed: 0.0 /min
                    Compressor status: global-A/C compressor: actual speed: 0.0 /min
                    Compressor status: global-A/C compressor: function status: Malfunction of internal inverter
                    Compressor status: global-A/C compressor error indicator: not active
                    Compressor status: global-A/C compressor: veh. elec. syst. volt.: Measuring value not available
                    Compressor status: global-A/C compressor: inverter temperature: -127.0 °C
                    Compressor status: internal-A/C compressor: power limitation: not active
                    Compressor status: internal-A/C compressor: inverter temperature: OK
                    Compressor status: internal-A/C compressor: start-up monitor: OK
                    Compressor status: internal-A/C compressor: internal inverter communication: OK
                    Compressor status: internal-A/C compressor: Communication internal gateway: OK
                    Compressor status: internal-A/C compressor: icing protection: not active
                    Compressor status: internal-Inverter: Status: not active
                    Compressor status: internal-A/C compressor: speed (RPM) protection: not active

 

Lenke til kommentar
On 4/25/2023 at 9:16 PM, steinrawr said:

Har ikke råd. Hvis jeg må levere den noe sted, må jeg selge den først. 

Men du har råd til å betale 4500 for noen sensorer som ikke passer på bilen din?

Dette gir ingen mening. Hvis du har punktert hjul hjelper det ikke om du skifter frontrute. Du har fortsatt punktert.

Lenke til kommentar
kremt skrev (6 timer siden):

Men du har råd til å betale 4500 for noen sensorer som ikke passer på bilen din?

Dette gir ingen mening. Hvis du har punktert hjul hjelper det ikke om du skifter frontrute. Du har fortsatt punktert.

Jeg rådførte meg med noen som overbeviste meg om at det var disse sensorene som alltid var feil på disse bilene, men det viste seg at min bil var en "tidlig 2015" og ikke en "sen 2015", som dette er tilfellet for... Jeg har altså allerede kjøpt sensorene, selv om jeg egentlig ikke hadde råd til dem i utgangspunktet heller. Jeg har derfor absolutt ikke mulighet til å sette bilen på verksted til en fire ganger så høy pris.. Men det kan jo ikke gi mening at ikke alle kan betale mye mer når man allerede har brukt masse penger på noe... Eller?

Men tusen takk for det svært nyttige bidraget ditt, jeg kan meddele at det er ganske dyrt å være dårlig bemidlet. Eksempelet ditt var forøvrig også 👌👌, så av meg får du 10 poeng, gratulerer! 

Musefella skrev (5 timer siden):

Ifølge vcds så får den ikke kontakt med kompressoren, kan være noe så enkelt som en dårlig kobling et sted.

Men mest sannsynlig så er den gåen ja

Edit. Etter at du har skrudd ut den sensoren så mistet du vel kjølemiddelet også?

Jeg har gått over kontakter og kabler, og er temmelig sikker på at det ikke er noe brudd, så det er nok nødvendig å skifte kompressor, dessverre. 

Nei, mistet ingen gass, det er en ventilgreie under sensoren. Ikke det at jeg har noe bruk for gassen uansett. 😂

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (1 time siden):

Jeg har gått over kontakter og kabler, og er temmelig sikker på at det ikke er noe brudd, så det er nok nødvendig å skifte kompressor, dessverre. 

Nei, mistet ingen gass, det er en ventilgreie under sensoren. Ikke det at jeg har noe bruk for gassen uansett. 😂

Ja det er jo sant.

var ikke akkurat kjempe billig den kompressoren heller

https://www.skruvat.no/Kompressor-klimaanlegg-P1433660.aspx

 

Edit, kom til å tenke på at det er verdt et forsøk å rense kontaktene og spraye elektronikkrens på de.

https://www.clasohlson.com/no/CRC-elektronikkrens/p/Pr346049001

Er nok ikke skiringene, men ta en titt der også 

Endret av Musefella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (2 timer siden):

Jeg rådførte meg med noen som overbeviste meg om at det var disse sensorene som alltid var feil på disse bilene, men det viste seg at min bil var en "tidlig 2015" og ikke en "sen 2015", som dette er tilfellet for...

Da har du lært på den kostbare måten at man kan ikke stole blindt på råd man får fra folk på diskusjonsforum. Ikke her, og ikke på elbilforum eller andre steder. Man vet ikke nødvendigvis hva slags kunnskap de som skriver til deg egentlig har, og selv om det skulle vise seg at det er en med peiling, så er det fortsatt sånn at eier av bil med feil sjelden klarer å pr tekst formidle en presis nok problembeskrivelse til at man skal kunne gi en sikker diagnose. 

Stemmer datoen for VCDS-utskriften, diagnosen din ble tatt så lenge siden som 2023.01.02 ? Og at du følgelig kjente til denne diagnosen som indikerte feil på ac-kompressor men allikevel valgte å bestille de 5 sensorene? 

Et kompetent verksted bør kunne teste både signalveien fram til kompressoren (utelukke kabelbrudd, dårlig kontakt etc.), og selve kompressor-funksjonen, og så kunne gi deg en konklusjon om kompressoren er defekt.

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man bør være klar over at kompressoren vil nekte å slå inn dersom trykket i AC systemet er for lavt. Det kan også være feil på ledninger eller trykksensor. Men det er vanskelig å si akkurat hva som er feil i dette tilfellet. Jeg ville forhørt meg med en spesialist på AC. De vet gjerne også hvor man får 3. parts deler. Jeg ser kompressor fra AC Delco blant annet skal være anbefalt og mye rimeligere enn å kjøpe den rett fra VAG. Deler fra hugger/vrakbil kan også være en mulighet. Hvis du har begrenset budsjett og absolutt skal kjøre VAG er det bare å brette opp ermene og begynne å skru. Du vil etter hvert bli ganske god på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (31 minutter siden):

Da har du lært på den kostbare måten at man kan ikke stole blindt på råd man får fra folk på diskusjonsforum. Ikke her, og ikke på elbilforum eller andre steder. Man vet ikke nødvendigvis hva slags kunnskap de som skriver til deg egentlig har, og selv om det skulle vise seg at det er en med peiling, så er det fortsatt sånn at eier av bil med feil sjelden klarer å pr tekst formidle en presis nok problembeskrivelse til at man skal kunne gi en sikker diagnose. 

Stemmer datoen for VCDS-utskriften, diagnosen din ble tatt så lenge siden som 2023.01.02 ? Og at du følgelig kjente til denne diagnosen som indikerte feil på ac-kompressor men allikevel valgte å bestille de 5 sensorene? 

Et kompetent verksted bør kunne teste både signalveien fram til kompressoren (utelukke kabelbrudd, dårlig kontakt etc.), og selve kompressor-funksjonen, og så kunne gi deg en konklusjon om kompressoren er defekt.

Utskriften er i fra i dag, men bilen var på merkeverksted for diagnose for 9 mnd siden, og de kunne ikke si noe mer enn at de ikke hadde utstyr for videre feilsøking. Det ble nevnt både signalfeil, mulig defekt kompressor og de vanlige problemene med sensorer som mulig grunn, og det styrket min mistanke når jeg fant ut at sensorer har vært et problem på nærmest alle e-golf i eksistens. Alle e-golf etter sent 2015, vel og merke.. 😅 Kompressoren på de tidlige modellene ser forøvrig i ettertid også ut til å gå adudans på alle tidligere e-golf og. 

Ser at de rimeligste verkstedene skal ha rundt 25-35 tusen kroner for ny oem VW-kompressor inkl. montering og gass. 15-20 tusen hvis de ikke trenger å rense hele anlegget. Det er en tredjedel av verdien på bilen, ikke helt verdt det. 😂 

Jeg satser på å selge feilkjøpte sensorer videre, så får denne e-golfen bare være bil uten AC til den ikke er verdt å ta vare på lengre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Man bør være klar over at kompressoren vil nekte å slå inn dersom trykket i AC systemet er for lavt. Det kan også være feil på ledninger eller trykksensor. Men det er vanskelig å si akkurat hva som er feil i dette tilfellet. Jeg ville forhørt meg med en spesialist på AC. De vet gjerne også hvor man får 3. parts deler. Jeg ser kompressor fra AC Delco blant annet skal være anbefalt og mye rimeligere enn å kjøpe den rett fra VAG. Deler fra hugger/vrakbil kan også være en mulighet. Hvis du har begrenset budsjett og absolutt skal kjøre VAG er det bare å brette opp ermene og begynne å skru. Du vil etter hvert bli ganske god på det.

Ja, det er kanskje en mulighet! 

Jeg har lest litt om uroginale kompressorer, men det virker som det er noen utfordringer med å kode dem inn etter montering, men skal undersøke litt videre.

Det rykker litt i fingrene etter å finne ut av dette, så jeg skal i alle fall fiske litt hos noen spesialister jeg har funnet til nå. Men dette blir nok trolig bare en bil uten AC til den ikke er verdt å beholde lengre. 

Lenke til kommentar

Husk at VAG miljøet er enormt, dette er noe du må benytte deg av. Det fins klubber, forum og lignende som kan alt om disse bilene, selv langt mer enn merkeverksted. Ofte kan deler brukes på tvers av titalls modeller på enkelte ting. Det er dessverre også ganske kjente feil dette på E-golf, og noe jeg tror de fleste som vurderer slike biler har hørt om.  Se om du finner en facebook gruppe eller noe slikt, garantert mange som har opplevd akkurat det du har og nektet å betale blodprisen til Møller. Da må man bare bli litt oppfinnsom og finne egne løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...