Gå til innhold

Valg av WiFi mesh router


Pær

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe en WiFi mesh router hjemme, og trenger noen tips/råd. Den skal brukes i en bolig på ca 160kvm, 1 etasje. Har en internettforbindelse (fiber) med en opplastning/nedlastningshastighet på 200/200 Mbps. Bruker nettet til å streame TV/film (Apple TV) og PC.

Jeg har foreløpig sett på disse 2 mesh WiFi 6 routerne. Hvilken router vil dere anbefaler, og bør jeg kjøpe en Mesh router med 2 eller 3 noder ? Andre anbefalinger?

"TP-Link Deco X20 2-pack/3-pack WiFi 6 Mesh":

https://www.tp-link.com/no/home-networking/deco/deco-x20/v2 (2-pack)/

 

"NETGEAR ORBI RBK352 AX1800 2-pack/3-pack WIFI 6 MESH-SYSTEM":

https://www.netgear.com/no/home/wifi/mesh/rbk352/

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du trenger to eller tre noder er vanskelig å svare på. Normalt sett ville jeg sagt to når det er kun én etasje, men det kommer jo an på hvilke og hvor mange hindringer i mellom nodene. Og hvor første node er plassert.

Jeg ville ha kjøpt et sett som har tre wifi-bånd (eks ett 2,4 Ghz og to 5 Ghz), slik at du har ett bånd dedikert til backhaul.

 

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har et hus på 180m2. Har endt med 2x M9+ og en X60. Det dekker bra. Jeg startet med 2 punkter men kjøpte et tredje fordi jeg også ønsket god dekning noen meter fra husveggen for å nå terasse og bil på gårdsplass bedre. 

 

Jeg er fornøyd med stabilitet oppsett og hastighet. Alle mine mesh punkter er kablet. Disse fungerer bra uten kabel også. Da selvsagt med lavere hastighet og mer forsinkelse. Men til vanlig bruk er det finfint.

Endret av Locrin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har god erfaring med TP-link Deco M9+ (3 noder) i en enebolig. Nyere modeller Deco er antagelig like bra eller bedre, men jeg ser ingen mangler med våre M9+. Fungerer fint med eller uten kabel, jeg har kablet 2 av 3 noder.  Jeg tror du klarer deg med 2 noder, men 3 er jo fint da :-). Vi har 500/500 fiber.

Anbefaler kablet sålangt det går.

Lenke til kommentar

Takk for svar og innspill!

Jeg vurderer å kjøpe 3 noder. Nettverket skal som sagt brukes i en bolig på ca 160kvm, 1 etasje og flere rom. Det er ca 20 meter fra rommet der modemet er installert til det ytterste rommet. Jeg har satt makspris for nytt Wifi nettverk til ca 3000 kr. Nettverket skal hovedsakelig brukes til å streame TV/Film via Apple TV og vanlig nettbruk.

- Hva er fordel/ulempe og forskjeller på 3 nettverksbånd versus 2 nettverksbånd? (jeg har ikke greie på dette)

- Er dette et ålreit mesh nettverk ?

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/mesh/tp-link-deco-x50-ax3000-3-pk.-p64949

Lenke til kommentar

3 radioer vs 2, kort fortalt: Når noden snakker med eks din pc eller tlf, så bruker den en viss båndbredde/tid. Og så igjen en viss båndbredde med å snakke med hverandre (nodene seg i mellom).

La oss bare ta et tall og si at nodene leverer 500 mbit inntil 10 meters avstand. Når den så må snakke med din pc og den andre noden samtidig på samme radio, så kan du i praksis halvere ytelsen til ca 250 mbit (pga den må snakke med begge samtidig). Men hvis nodene har 3 bånd, kan de snakke seg i mellom på en annen radio (eksempelvis det andre 5 GHz båndet), så beholder du i utgangspunktet 500 mbit.

I prinsippet er det slik, men i praksis mister du neppe 50%, da mesh-systemet nok vil bruke det ledige båndet (det som ikke er mellom deg og noden) til dette som kalles "backhaul". Men det kan jo igjen være opptatt av noen andre brukere på det båndet, så da mister du likevel båndbredde.

Og har du mulighet til å kable mellom nodene, så mister du naturligvis heller ikke noe.

 

Lenke til kommentar

Den du linket til ser helt OK ut, den. Men jeg er litt i tvil om du har utbytte av å ha 3 noder, når du ikke har et tredje bånd eller kabel i mellom nodene. Vanskelig å si uten å ha sett ditt hus.

Hvis det bare er til internettsurfing, så vil sikkert de fleste oppsettene i 3000 kroners-klassen funke utmerket. Hvis man begynner å snakke om å kopiere større filer fra en maskin til en annen o.l., så er det greit med større hastighet. Men kjøper du et greit sett nå med 2 noder, så kan du jo alltids kjøpe ett til senere, hvis det trengs.

Har ikke noen spesielle kandidater å anbefale, men linker til et par du kan kikke på. Linker og til en eldre test, så får du et innblikk i hvordan ting fungerer.

https://prisguiden.no/produkt/tp-link-deco-xe75-2-stk-565594

https://prisguiden.no/produkt/asus-aimesh-rt-ax92u-2-stk-351808

https://prisguiden.no/kategorier/mesh-nettverk

https://www.tek.no/samletest/i/Vb09Xr/raa-wi-fi-overalt-vi-har-testet-det-siste-innen-mesh-nettverk

Lenke til kommentar

Takk for tips og lenker!

Ser at man kan få 3 bånd med 1 stk 2,4 GHz og 2 stk på 5 GHz, eller 1 stk 2,4 GHz, 1 stk 5 GHz og 1 stk 6 GHz. 

Ulempe/fordeler med 6 GHz (ikke så lang rekkevidde som 5 GHz) og WiFi 6E versus 5 GHz og WiFi 6 ?

Må velge mellom 2 bånd eller 3 bånd (5 GHz eller 6 GHz, WiFi 6 eller WiFi 6E) nettverk, og mellom 2 eller 3 noder.

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/nettverk/tilgangspunkter-bridges-og-repeaters/tp-link-axe5400-mesh-wifi-system-decoxe75-2-pakning/461219?scid=Pricecomparison2988&utm_source=prisguiden&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=prisguiden&utm_content=Computing

 

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Pær said:

Takk for tips og lenker!

Ser at man kan få 3 bånd med 1 stk 2,4 GHz og 2 stk på 5 GHz, eller 1 stk 2,4 GHz, 1 stk 5 GHz og 1 stk 6 GHz. 

Ulempe/fordeler med 6 GHz (ikke så lang rekkevidde som 5 GHz) og WiFi 6E versus 5 GHz og WiFi 6 ?

Må velge mellom 2 bånd eller 3 bånd (5 GHz eller 6 GHz, WiFi 6 eller WiFi 6E) nettverk, og mellom 2 eller 3 noder.

6GHz kan godt ha lengre praktisk rekkevidde enn 5GHz i en del tilfeller, ettersom det gjerne er mindre støy på 6GHz-båndet. Videre er det et spørsmål om hvilken del av 5GHz-båndet man bruker. Lave kanaler har 1/5 av sendestyrken til de høye kanalene, men i en del områder kan det være at man ikke får brukt de høye kanalene pga. radar-påvirkning (merker ruteren radar i området, kan kun lave kanaler benyttes).

Forskjellen i rekkevidde her ligger primært ikke i at det er høyere frekvens, men altså at sendestyrken er lavere.

Det kan fort være også at man på 6GHz i større grad effektivt kan bruke 160MHz kanalbredde mellom mesh-aksesspunktene med tanke på støyutfordringer som kan være i 5GHz hvis de er mange andre aktive nett i området.

Jeg bemerker ellers at en del av selv de "påkostede" løsningene til TP-Link er 2x2 på 5GHz-båndet.

Spesielt om man bor i leilighet/rekkehus o.l. kan 6GHz være en fordel pga. det nok blir en del andre nett i området på 5GHz.

Lenke til kommentar

Sett ut i fra størrelse på bolig, tenker jeg en løsning med 2 enheter burde være nok - selv om det naturligvis kan være litt avhengig av plassering/plasseringsopsjoner. Bor selv i enebolig på ett plan på cirka samme størrelse som OP. Med optimal plassering, klarer jeg med meg egentlig med bare ruteren - om det ikke hadde vært for noen IoT-enheter med helt elendig wifi-implementasjon....

For mesh kan det ut i fra som en del skriver her være "less is more", og at du egentlig kan få redusert ytelse og egentlig mer problemer/kompleksitet med å ha tre enheter der det egentlig ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Pær skrev (14 timer siden):

Ulempe/fordeler med 6 GHz (ikke så lang rekkevidde som 5 GHz) og WiFi 6E versus 5 GHz og WiFi 6 ?

WiFi 6 er en mindre oppgradering tross nytt versjonstall, 6E er mye viktigere spør du meg. Nå er ikke noen av de nødvendige, men det som er den store fordelen med WiFi 6E er at det kjører på et eget 6GHz bånd. Der finnes det mye mindre forstyrrelser og det er superkjapt veldig nærme. De fleste nyere produkter, hvertfall i mellomklasse/toppsjiktet, leveres med 6E-støtte i dag. Så jeg ville ikke kjøpt noe nytt i dag i den prisklassen uten 6E-støtte.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Nimrad said:

WiFi 6 er en mindre oppgradering tross nytt versjonstall, 6E er mye viktigere spør du meg. Nå er ikke noen av de nødvendige, men det som er den store fordelen med WiFi 6E er at det kjører på et eget 6GHz bånd. Der finnes det mye mindre forstyrrelser og det er superkjapt veldig nærme. De fleste nyere produkter, hvertfall i mellomklasse/toppsjiktet, leveres med 6E-støtte i dag. Så jeg ville ikke kjøpt noe nytt i dag i den prisklassen uten 6E-støtte.

For så vidt enig, men samtidig er det en del som ikke har har spesiell påvirkning fra andre nettverk. Her hos meg blir det i praksis liten forskjell mellom 5 og 6 GHz WiFi 6. Og det er ikke slik at WiFi 6E bare fungerer når man er veldig nære. Her skal man ellers huske at en god del rutere faktisk ikke engang støtter de øvre del av 5GHz-båndet. Hvis man gjør en kartlegging av wifi-nett i en del områder, vil man se at det er ganske få som benytter kanal 100 og høyere (5,5-5,7GHz). Men gevinsten av å bruke kanal 100+ kan være veldig stor - spesielt på litt lengre avstand (lekte litt med dette, og for PC-en i garasjen var det fort 2-3x ytelse på høy kanal med økt sendestyrke, og her er det godt mer airtime og lite støy på de lave kanalene). 

En fordel med WiFi 6E blir jo ellers effektivitetsgevinsten med at man unngår mye "gammel dritt" på frekvensbåndet, og funksjonaliteten i WiFi 6 kan i større grad utnyttes effektivt.

Samtidig her, man bør ikke se seg helt blind på spesifikasjoner. Det meste man har er fortsatt på 5GHz, og vil være det en god stund. En del aktører kan finne på å spare litt på 5GHz-implementasjonen og legge promoteringsfokuset på at det støtter 6GHz. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...