Gå til innhold

During i leilighet (igjen)


Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen kjente strømfenomener som kan få byggstruktur eller rom til å vibrere eller dure.

Det hender jeg merker en during og jeg har målt med en vibrasjon/lyd amatørapp en tydelig 50Hz og en 100Hz
Vennligst se vedlagt skjermdump fra noen dager siden.

Det kan oppstå med eller uten hovedsikring på så vidt jeg forstår for øyeblikket.
Det lar seg ikke gjøre å gjøre lydopptak med vanlig mobilmikrofon og jeg har ikke noe kraftigere verktøy for øyeblikket.

Der henger en bit av et  plastrør ut fra den ene veggen på utsiden, og i følge utleier tror jeg det var ment for parabol en gang i tiden, men arbeidet ble aldri ble påbegynt. Jeg mener plastrøret er en slags beskyttelse for elektrisk eller TV-kabel. 
Jeg vil forsøke å undersøke dette snart.

På forhånd takk

 

LivingRoom_FloorMarker_20230411-113850 (1).jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50 Hz og 100 Hz tyder på at det har med strøm å gjøre, da Norge (som resten av europa) bruker vekselstrøm på 50 Hz. Hvilken boligtype er det snakk om? Er det enebolig, så burde det absolutt gi seg når du tar ut hoved/inntaks-sikringen. Om det er flermannsbolig/blokk/rekkehus, så er det jo mulig det stammer fra en nabo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (16 timer siden):

50 Hz og 100 Hz tyder på at det har med strøm å gjøre, da Norge (som resten av europa) bruker vekselstrøm på 50 Hz. Hvilken boligtype er det snakk om? Er det enebolig, så burde det absolutt gi seg når du tar ut hoved/inntaks-sikringen. Om det er flermannsbolig/blokk/rekkehus, så er det jo mulig det stammer fra en nabo.

Systemet er en garasjeleilighet, men jeg har merket det i andre leiligheter også. Da vi testet med å ta ut hovedskringen for både hovedhus og garasje/leilghet så var det kun en halv time.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 timer siden):

Eller det kan komme fra en trafo i et utelys etc. ? Disse har jeg erfart kan være ganske irriterende til tider hvis det er noe som ikke stemmer helt. 

Ja. Trafoen for området står et stykke unna, og noe opp i terrenget så vidt jeg har forstått. Jeg har hørt om at trykkbølgene  eller hummingen fra disse kan forplante seg i "fjell" og eller reise langt.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (16 timer siden):

50 Hz og 100 Hz tyder på at det har med strøm å gjøre, da Norge (som resten av europa) bruker vekselstrøm på 50 Hz. Hvilken boligtype er det snakk om? Er det enebolig, så burde det absolutt gi seg når du tar ut hoved/inntaks-sikringen. Om det er flermannsbolig/blokk/rekkehus, så er det jo mulig det stammer fra en nabo.

En høytflygende gjennomgang med mikrobølgeovn

 

Lenke til kommentar
tanda skrev (23 timer siden):

Der henger en bit av et  plastrør ut fra den ene veggen på utsiden, og i følge utleier tror jeg det var ment for parabol en gang i tiden, men arbeidet ble aldri ble påbegynt.

kan det være selve plastrøret i seg, som lager lyd? Jeg tenkte at det kanskje nærmest fungerer som en fløyte, når vinddrag presser på eller i gjennom? I så fall går det kanskje å tette igjen åpning(ene) i røret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 21.4.2023 den 22.09):

kan det være selve plastrøret i seg, som lager lyd? Jeg tenkte at det kanskje nærmest fungerer som en fløyte, når vinddrag presser på eller i gjennom? I så fall går det kanskje å tette igjen åpning(ene) i røret.

Ja, jeg takker for svar. Det var tanken og jeg vil undersøke dette straks jeg får satt opp en stige.
Det kan til tider kjennes det ut som enkelte rom blir som en såkalt helmholtz-resonator eller som når en blåser i åpningen av en flaske, bare med kanskje lavere intensitet eller amplitude.
Da det er jevnt periodisk vibrasjon/lyd, og at målt frekvens med 'amatør' mobilapp (se skjermdump over) viser tydelige 50Hz og 100Hz så mistenkes noe elektrisk.
Løse plastrør o.l på utsiden kan vel lage dette, men jevn frekvens over lengre perioder? Vind er jo stort sett noe ustadig.
Jeg minnes noen stilaser på utsiden en gang hvor rørene i konstruksjonen "ulte" en gang i blant ved vind.

SNL - Helmholtz-resonator

 

 

Endret av tanda
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som @Bjerknez foreslår så tror jeg så langt at dette har trafo/kretser i nærområdet har noe med dette å gjøre

Jeg har også forhørt meg rundt hos forskjellig ekspertise, inkludert ØNH "verden" og dette kan være et sammensatt problem. Fysisk og medisinsk.

  • Amatør-frekvensmålingene mine viser periodisk 50Hz trykkbølger/lyd med mulitplikasjoner eller harmoniske(?). Dette er typisk noe transformatorer kan lage. 
  • Da dette vedvarer etter å ha testet med å ta hovedsikring osv. på både eindom og i bolig så er det noe på 'utsiden' av eindommen. Det er ikke så mange hus/struktur i nærheten.
  • Lydkarakteristikken i interøret er ganske lik som en kan høre( gehør) ved en trafo/krets. Amatør frekvensmålinger med mobilapp ved en av trafoene 160 meter fra bolig viser samme mønster. 50Hz lyd osv. er som forventet ved mange trafo/kretser.
  • I følge fysikk/bygg/akustikk ekspertise så sies det at moderene "norsk bolig byggstandard" kan lett settes i sving av periodiske lave frekvenser. Spesiellt luftbåren vibrasjon/lyd.
  •  Nye audiogrammer for undertegnede viser at der er nedsatt hørsel, noe som er som forventet for min alder/situasjon. Livet skjer. 
  • Det er spesiellt diskantområdet som er nedsatt.
  • Med nedsatt diskantområde så kan bassen i hørsel bli mer fremtredende.

Det er mange ting på en gang her og kanskje noe komplisert.
Det kan være at nedsatt diskant i hørsel 'krasjer' med 'moderne byggstandard', eller moderene byggstandard og planlegging 'krasjer' med trafostasjon. 

Dette er kun observasjoner fra undertegnede sin side.
Jeg takker for svar

 

 

 

 

 

 


 

 

Endret av tanda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...