Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tiguan 5N (2013) treg start etter dieselfylling


Anbefalte innlegg

Hei. 

Vi har en 2013 Tiguan TDI (140 hk) som i løpet av hele vinteren i kulde og alt slags vær har startet som en klokke (umiddelbar start). Vi har nå i det siste etter et par dieselfyllinger (mener ihvertfall det har skjedd morgenen etter fylling) merket at den har vært tregere til å starte. Dette gjelder bare første gangen på morgenen. Det er min kones bil, og hun kjører den sjelden ned under 3/4 full, så jeg klarer ikke helt se at kondens skal være et problem. 

Den bruker ikke skummelt lang tid på å starte, men kanskje 2-3 sekunder maks, men reagerte da det aldri har skjedd før. Som sagt skjer dette kun ved en oppstart, så ikke noe problem igjen videre. Spurte verkstedet løst om det når vi var inne for dekkskift, men de sa vi bare skulle observere og heller ta kontakt om det fortsatte. Vi fylte diesel i ettermiddag, så skal se igjen om det vedvarer i morgen tidlig når hun skal på jobb. 

Jeg fikk dog plutselig en tanke her nå. Vi har sånn "feilfyllingslokk", altså gult fyllelokk som gjør det umulig å fylle feil drivstoff. Dette fulgte med bilen. Det jeg plutselig kom til å tenke på er at det er helt tett rundt fyllerøret når dette brukes, og jeg aner ikke om det er noen form for lufting i et sånt lokk (har vurdert å sette i det gamle lokket da det gule er ganske så møkkete). Kan det bli en form for overtrykk i tanken når den står over natta første dagen etter fylling? At dette kanskje kan forårsake treg start på morgenen? Og er det en form for lufting fra tanken? Om ikke må jo de fylleanordningene være idiotiske da de er helt tette rundt fyllerøret. 

Det kan hende jeg er helt på bærtur her nå, men kom plutselig på å tenke på at kanskje full tank, mildere vær osv kunne føre til mer avgasser og kanskje en form for overtrykk i tanken. 

Beklager lang post, men når en ide kommer så må den skrives ned :D

Tor-H

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, joka said:

sjekk om glødinga virker.. sikring, rele 

Skal sjekke i morgen. Glødesymbol kommer og slukker på dashbordet ihvertfall. Det rare her er jo at det kun skjer dagen etter fylling. Bilen kjøres til og fra jobb daglig, og alle andre dager har den vært helt fin, men skal sjekke :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...