Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Endring av ordensregler i sameie


After8

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er styreleder i et relativt nytt sameie som ikke har hatt ordensregler før. Etter anbefaling fra boligbyggelaget, fikk vi på plass noen generelle ordensregler på årsmøtet i år. Vi fikk tilsendt ordensreglene bare et par dager før årsmøtet, og vi fikk derfor ikke veldig god tid på å skrive dem om slik at de passer sameiets behov.

Spørsmålet mitt er altså: Må vi ha et ekstraordinært årsmøte for å kunne gjøre endringer på ordensreglene, eller står styret fritt til å gjøre endringer når enn det måtte passe? 

Akkurat i dette tilfellet er det snakk om et punkt som var ganske "strengt", som vi i styret ønsket å mykne opp i. Synes det er litt unødvendig å måtte innkalle til ekstraordinært årsmøte for å kunne endre på dette.

Har prøvd å google meg frem, men finner ikke særlig mye info. 

(Kan også legge til at det burde stått i vedtektene om styret har lov å gjøre endringer på ordensreglene. Det står det dessverre ingenting om, og er egentlig et punkt vi burde fått på plass ved neste årsmøte)

Takk for svar!

 

Endret av After8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår det så er ordensreglene bare utdypninger av vedtektene, så de kan i utgangspunktet endres på av styret.
Men det kommer an på hva vedtektene sier om styrets myndighet, det er ganske vanlig at vedtektene gir styret den retten.
Men endringer på vedtektene er noe som må tas opp på årsmøtet og stemmes over.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (30 minutter siden):

Slik jeg forstår det så er ordensreglene bare utdypninger av vedtektene, så de kan i utgangspunktet endres på av styret.
Men det kommer an på hva vedtektene sier om styrets myndighet, det er ganske vanlig at vedtektene gir styret den retten.

Dette er ikke min erfaring. Vanligvis kreves endringer i ordensregler vedtak på årsmøte (ordinært eller ekstraordinært), og det kreves simpelt flertall. For vedtektsendringer kreves minst 2/3-dels flertall, og i noen tilfelles full tilslutning.

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Dette er ikke min erfaring. Vanligvis kreves endringer i ordensregler vedtak på årsmøte (ordinært eller ekstraordinært), og det kreves simpelt flertall. For vedtektsendringer kreves minst 2/3-dels flertall, og i noen tilfelles full tilslutning.

Såvidt jeg kan forstå så er det vanlig at styret kan endre ordensregler, vedtekter er noe annet. Men vedtektene kan godt si at det ikke kan endres av styret, det høres ut som det var tilfellet i de sameiene du har vært borti(?).

https://www.boligstyret.no/fastsette_vanlige_husordensregler/

Sitat

I mange vedtekter er det fastsatt at styret har myndighet til å fastsette og endre husordensregler. Husordensreglene skal bare inneholde praktiske utdypninger av generelle adferdsnormer.
De generelle reglene skal stå i vedtektene. Det er verd å merke seg at styret bare har kompetanse til å fastsette «vanlige» ordensregler. Det er altså ikke mulig å lage gyldige ordensregler som strider mot det som må antas å være vanlig på tilsvarende steder.
Blir styret for strengt og for kreativt vil generalforsamlingen og sameiermøtet selvfølgelig kunne overprøve styret, og en eier kan også få ordensreglene prøvet.

 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Eierseksjonsloven § 28 første ledd bestemmer at årsmøtet kan fastsette vanlige ordensregler. I motsetning til i borettslag kan altså ikke ordensregler fastsettes av styret. Det er heller ikke adgang til å bestemme at styret skal kunne endre ordensreglene. 

For å endre ordensreglene kreves det altså et nytt årsmøte. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...