Gå til innhold

Min nye datamaskin med CPU har blitt 100 grader etter en test kode i Python.


Anbefalte innlegg

Jeg kjørte en liten kode for å teste CPU og GPU på JupyterLab.

CPUID HWMonitor viste 100 C med rød skrift som max (Package og P-cores viser 100 grader max).

Det er stasjonær PC som er ny (ikke demo) fra Komplett.no.

Er det farlig om CPU'en er 100 grader varm? 

Kassa er ikke lukket i et skap. Jeg har følgende kasse, CPU og cooler:

Phanteks Eclipse G360A Mid Tower (sort)

Intel Core i7-13700F Tray

Cooler Master MWE Gold 650 V2 PSU

 

Det er noe som følgende Python kode jeg hadde kjørt på JypyterLab:
 

import torch
import torch.nn
import time
in_row, in_f, out_f = 1024, 1048, 2048
loop_times = 100000



s      = time.time()
tensor  = torch.randn(in_row, in_f).to('cpu')
l_trans = torch.nn.Linear(in_f, out_f).to('cpu')
for _ in range(loop_times):
    l_trans(tensor)
print('cpu take time:',time.time()-s)

Det tok ca ett minutt og jeg bare stoppet den.

 

Er det normalt da et CPU'en blir 100 grader varm? Eller er det noe feil i systemet? Eller er det noe defekt i kjølerne eller i CPU'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En CPU vil kjøre til ca 100 grader (hver cpu type har en max temperatur som bruker å være omtrent 100 grader) også vil den klokke seg ned for at det ikke skal bli varmere. Det du kan si er at CPU kjøleren i dette tilfellet ikke er kraftig nok til å hindre dette, eller at styringen av den gjør at CPU viften ikke går på max.

Det er ikke noe krise om dette skjer bare i tester som belaster CPU mer enn det den normalt vil ha av last.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, sedsberg said:

Hva slags CPU-kjøler har du?

Hvordan kan jeg vite det? Jeg har bare kjøpt den fra Komplett.no

6 hours ago, Svein M said:

En CPU vil kjøre til ca 100 grader (hver cpu type har en max temperatur som bruker å være omtrent 100 grader) også vil den klokke seg ned for at det ikke skal bli varmere. Det du kan si er at CPU kjøleren i dette tilfellet ikke er kraftig nok til å hindre dette, eller at styringen av den gjør at CPU viften ikke går på max.

Det er ikke noe krise om dette skjer bare i tester som belaster CPU mer enn det den normalt vil ha av last.

På BIOS så er vifte innstillingene satt til standard, og linja går opp mot 100% raskt.

Ja, det var bare den Python koden som var belastende kanskje.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Mann1982 said:

Hvordan kan jeg vite det? Jeg har bare kjøpt den fra Komplett.no

PC-en burde ha et modellnavn. Evt. at det står alle delene på fakturaen/ordrebekreftelsen. Eller du kan bare ta av dekselet og se inn. Er det stock-kjøler? Tårn-kjøler? AiO?

Slike temperaturer på en stasjonær PC tyden enten på at noe er galt eller så har den kraftig underdimensjonert kjøling.

Lenke til kommentar
5 hours ago, sedsberg said:

PC-en burde ha et modellnavn. Evt. at det står alle delene på fakturaen/ordrebekreftelsen. Eller du kan bare ta av dekselet og se inn. Er det stock-kjøler? Tårn-kjøler? AiO?

Slike temperaturer på en stasjonær PC tyden enten på at noe er galt eller så har den kraftig underdimensjonert kjøling.

Modellen er: Komplett i175

CPU'en er Intel Core i7-13700F Tray

Kooleren er:

CM ML240L V2 ARGB Komplett Edition

På BIOS så ser jeg innstillinger for noen vifter og en AiO.

 

Endret av Mann1982
Lenke til kommentar

Man kan som regel få til en stille maskin men det krever som regel at en har en stor og god kjøleribbe i tillegg til en stor vifte på lavt turtall. Du kan også velge å strupe CPU f.eks ved å begrense hvor høyt multiplier går. https://beebom.com/how-use-throttlestop-control-cpu/

Når jeg holdt på med å bygge PCer i gamledager (rundt Pentium 4 tidene) brukte vi vanligvis Zalman CNPS (computer noise prevention system)

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Phantom Software said:

Du hadde jo nettopp en tråd om at PCen støyet, så fikk du tips fra folk om å endre viftene i bios.

Hva er status nå når du opplever disse varmeproblemene - trår viftene til for fullt ettersom temperaturen stiger ?

Jeg har bare brukt standard stillinger i BIOS.

Jeg testet på nytt og ser viftene går på fullt, HWMonitor viser 2000 RPM.

Men graden på CPU var max 70 C.

Jeg tror den økte til 100 C fordi jeg kjørt den Python koden oppe for lenge, og den ble belastet for mye lenge.

Lenke til kommentar

CPU temperatur vil ofte være under 40 når maskinen ikke gjør noe, og opp mot 70 under last. Jeg ville også forvente at viftene på kjøleren skulle gå ganske rolig når CPU ikke kjører max.

Det som er litt spesielt for den CPU er at den er "65W", men har en PL2 verdi på 219W (max turbo power) som den kan trekke i 28 sekunder.

TDP:    65 W
PL1:    65 W
PL2:    219 W
PL2 Tau Limit:    28 seconds

Kanskje du kan prøve en CPU benchmark og se om temperatur går høyt da.

Jeg vil tro at CPU kjøler virker som den skal om du får forventet temperatur på cpu på f.eks idle.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...