Gå til innhold

Spørsmål angående nattevakt på bensinstasjon


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal på intervju snart for en 40% stilling på bensinstasjon. Det er vel 14 timer pr uke slik jeg har skjønt ifølge arbeidstilsynet

Quote

For arbeidstakere med belastende arbeidstidsordninger, for eksempel skift-, turnus-, natt- og søndagsarbeid, er den ukentlige arbeidstiden kortere:

  • 38 timer i løpet av 7 dager for arbeid som drives døgnet rundt på hverdager
  • 36 timer i løpet av 7 dager for arbeid som drives døgnet rundt, hele uken igjennom

Minstelønnen for de som jobber på bensinstasjon er på 165,07 kr pr time ifølge virke, og nattillegg kommer på 22 kr mellom 21:00 – 24:00 og 24 kr mellom 00:00 – 06:00 ifølge PDF’en. Det blir sånn 188 kr i timen ca., som jeg synes er svært lite. Månedlønnen kommer da på bare 10500~ kr. Jeg har ingen arbeidserfaring fra før, men har bachelorgrad i datafag som ikke er så relevant for denne jobben. Jeg tenker å forhandle meg frem til timelønn på 200 kr minst, tror dere det kommer til å gå? Dette må desidert være det mest lavtlønte yrket i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel greit betalt i forhold til å jobbe 14 timer i uka. Det er vel mye kasse, matlaging, forefallende ting som en jobber med.

Er det flere om beinet kommer du neppe så langt med å kreve mer. Vil anbefale deg til å heller finne noe som mer er tilpasset utdannelsen din om du ikke er happy med lønnen.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Amanda3920 skrev (41 minutter siden):

Hei

Jeg skal på intervju snart for en 40% stilling på bensinstasjon. Det er vel 14 timer pr uke slik jeg har skjønt ifølge arbeidstilsynet

Minstelønnen for de som jobber på bensinstasjon er på 165,07 kr pr time ifølge virke, og nattillegg kommer på 22 kr mellom 21:00 – 24:00 og 24 kr mellom 00:00 – 06:00 ifølge PDF’en. Det blir sånn 188 kr i timen ca., som jeg synes er svært lite. Månedlønnen kommer da på bare 10500~ kr. Jeg har ingen arbeidserfaring fra før, men har bachelorgrad i datafag som ikke er så relevant for denne jobben. Jeg tenker å forhandle meg frem til timelønn på 200 kr minst, tror dere det kommer til å gå? Dette må desidert være det mest lavtlønte yrket i Norge.

40% er 0,4*162.5 stort sett for oss med fastlønn. Sannsynligvis er dette dog bare på papiret og du får flere vakter. Typisk for slike stillinger. 

Er du sikker på at de følger virke sin tariff? Om ikke er du fri til å forhandle, men tvilsomt om de følger tariff at du får mer. 

 

Du bør også søke etter relevante stillinger, IT er det stor mangel på folk. Få noen "proffe" til å se over CV'en din og søknader. Bruk AI som chat gpt osv. 

Lenke til kommentar
vidor skrev (21 minutter siden):

Det vel greit betalt i forhold til å jobbe 14 timer i uka. Det er vel mye kasse, matlaging, forefallende ting som er jobber med.

Er det flere om beinet kommer du neppe så langt med å kreve mer. Vil anbefale deg til å heller finne noe som mer er mer tilpasset utdannelsen din om du ikke er happy med lønnen.

Det er håpløst dårlig betalt, jobbet selv på bensinstasjon under studier og det er hardt arbeid! Problemet er bare at det ikke kreves noe spessielt for å gjøre jobben, så en kan velge å vrake i arbeidere og derfor gi lav lønn. 

Jeg fikk "muligheten"(muntlig) til å starte min egen stasjon når jeg skulle ut i lære, heldigvis tok jeg ikke den muligheten og gikk i lære og fortsatte utdanning og relevant arbeid. Hadde hatt store problemer med å ha den jobben i dag, og ja selv om en driver stasjon må en fortsatt trø til, sykefraværet er høyt her. Eller motivasjonen er liten...

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

40% er 0,4*162.5 stort sett for oss med fastlønn. Sannsynligvis er dette dog bare på papiret og du får flere vakter. Typisk for slike stillinger. 

Er du sikker på at de følger virke sin tariff? Om ikke er du fri til å forhandle, men tvilsomt om de følger tariff at du får mer. 

 

Du bør også søke etter relevante stillinger, IT er det stor mangel på folk. Få noen "proffe" til å se over CV'en din og søknader. Bruk AI som chat gpt osv. 

Sto ingenting om lønn etter tariff, det sto dog "lønn etter avtale" på annonsen. Tenkte tariffavtalen fra virke er et godt utgangspunkt på hvor lønna kommer til å ligge. Jeg kommer til å takke nei ihvertfall hvis lønna ikke er minst 200 kr i timen + tillegg.

Lenke til kommentar
Amanda3920 skrev (13 minutter siden):

Sto ingenting om lønn etter tariff, det sto dog "lønn etter avtale" på annonsen. Tenkte tariffavtalen fra virke er et godt utgangspunkt på hvor lønna kommer til å ligge. Jeg kommer til å takke nei ihvertfall hvis lønna ikke er minst 200 kr i timen + tillegg.

Da er jeg ganske sikker på at det ikke blir noe jobb dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var på et intervju hos shell for ikke så lenge siden som nattevakt 50% og desverre så var jeg ikke aktuell. Men i intervjuet så sa de at start lønna var på 178kr + nattillegg  som ble 200kr. Høres ikke ille ut men jeg har hørt at det er helt jævlig å jobbe på natta fordi det er mye å gjøre. 

Lenke til kommentar
Amanda3920 skrev (På 21.3.2023 den 19.14):

Sto ingenting om lønn etter tariff, det sto dog "lønn etter avtale" på annonsen. Tenkte tariffavtalen fra virke er et godt utgangspunkt på hvor lønna kommer til å ligge. Jeg kommer til å takke nei ihvertfall hvis lønna ikke er minst 200 kr i timen + tillegg.

Avhengig av hvor i landet dette er så skal man ikke se bort ifra at kan være 100+ søkere på slike jobber takket være eøs avtalen, så du har dårlige kort på hånda når det gjelder å forhandle lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...