Gå til innhold

Lekkasjer fra tak og vegg inn i blokk - normalt ??


xrays

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er normalt at det kan begynne med lekkasjer inn i boligen i en blokk leilighet, fra vegg og tak eller vitner det om dårlig byggeskikk da blokken ble bygget? Bygget er 36 år gammelt.

Ps det er ikke snakk om min leilighet vedr lekkasjer. 

 

Ser også det var svartsopp under kjøkkenskap, på et område på på 170 cm lang strekning, er det normalt? Mulig det kom før det ble gjort noe med ytterveggen, det vet jeg ikke fordi jeg oppdaget det etterpå, men ser fuktighet er på ca 20 + % med fuktmåler nå. Eller er det aller helst feil å drenering?

Er alt dette normalt eller burde jeg bli bekymret over tilstanden min andelsleilighet /blokken  og evt flytte .

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Lekkasjer må du få fikset ASAP!

Saken er at jeg ser i et tidligerer skriv at det er lekkasjer i en annen blokk som skal fixes. Men jeg lurer på om dette er normalt eller er det på tide å forstå at det er dårlig byggeskikk her evt. O det blir fiksetet asap ellerr ikke det vet jeg ikke, men reagerer på at det står at det skal fixes, på et skriv, jeg også da jeg tenker man stormer til for å stoppe lekkasjen før man får tid til å proklamere det i et møteskriv..

 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Det er vanlig med lekkasjer på bygg som er bare 2-3 år gammel, dessverre. Ditt er 35. Ting slites med tiden, det er aldring, snø og is sliter, fugler kan hakke hull på takpapp (no joke).

Hva med svartsoppen jeg nevner øverst? 

Lenke til kommentar
xrays skrev (4 minutter siden):

Hva med svartsoppen jeg nevner øverst? 

Hvis det er en kald yttervegg og fuktig inneluft med dårlig utlufting så kan du få kondensering som fører til sverting fra innsida.

Det høres ut som om du bør kontakte styret og informere dem, og dere bør få inn en takstmann eller en annen fagperson som kan vurdere dette.

-k

Lenke til kommentar
kremt skrev (30 minutter siden):

Det er vanlig med lekkasjer på bygg som er bare 2-3 år gammel, dessverre. Ditt er 35. Ting slites med tiden, det er aldring, snø og is sliter, fugler kan hakke hull på takpapp (no joke).

Enig,bor selv i blokk som er ca 15 år gammelt og også her har det vært mye lekkasjer både i leiligheter og på felles arealer.Noe er slurv fra utbygger men det er også mange dårlige løsninger og der må vel arkitekten ta skylden kanskje.Tror mange har vannlekkasjer som kanskje ikke er så store og dermed ikke så lett å oppdage før det har gått litt tid.At det blir mere og mere ekstrem vær hjelper jo heller ikke…..

Trådstarter bør nok ta kontakt med styret i boretslaget.

 

Endret av Spill&Dill
Lenke til kommentar
knutinh skrev (16 timer siden):

Hvis det er en kald yttervegg og fuktig inneluft med dårlig utlufting så kan du få kondensering som fører til sverting fra innsida.

Det høres ut som om du bør kontakte styret og informere dem, og dere bør få inn en takstmann eller en annen fagperson som kan vurdere dette.

-k

Det er ikke dårlig og fuktig luft inn pr idag, har ventilasjon på om jeg vil i hvertfall og det er under benkeskap med list foran, men der det er 3 cm glipp mellom vegg og veggskap slik at utlufting under benkeskap kan skje, men gulvet er veldig kaldt 1 meter ut fra den veggen der det var svartsopp, så det er litt rart. Så lurer på om det ligger frosset vann under altså dårlig drenert.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 16.3.2023 den 20.08):

Det er vanlig med lekkasjer på bygg som er bare 2-3 år gammel, dessverre. Ditt er 35. Ting slites med tiden, det er aldring, snø og is sliter, fugler kan hakke hull på takpapp (no joke).

Det du skriver kan umulig være riktig. Jeg bor i en blokk og kan ikke i min villeste fantasi forstå at nye bygg blir bygget slik at fugler kan nå frem til takpapp og din påstand kan umulig stemme.

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 18.3.2023 den 10.14):

Ikke et problem for meg, du må bare leve i din boble så lenge du vil. Taktekking er noe av det som fins mest feil og slurv på, både planlegging, konstruksjon og utførelse.

Sykt altså off, skulle ikke være slik. 

😩

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...