Gå til innhold

samvittighet når man endrer nasjonalitet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, stamkunde said:

finnes det ikke samvittighet når utenlandske fødte skifter nasjonalitet og får norsk pass

Folk er forskjellige. Det er ikkje alle som bytter statsborgerskap sjølv om dei har mogelegheit. Kanskje det er av samvitsgrunnar.

6 minutes ago, stamkunde said:

Hvem har sagt man kan bytte nasjonalitet?

Stortinget har sagt at ein kan få norsk statsborgarskap på visse vilkår.

6 minutes ago, stamkunde said:

hvilke sterke begrunnelser skal være underlagt om man kan skifte nasjonalitet?

Ein må oppfylle vilkåra sett, m.a. butid også viare.

Den indre motivasjonen må folk nesten avgjere sjølv, og den er ikkje underlagt noko form for kontroll eller regulering.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er veldig "unorsk" men jeg liker tanken på at man "sverger en ed" når man får Norsk statsborgerskap. Noe ala "jeg lover at jeg skal jobbe for den Norske grunnloven, for et fritt og demokratisk Norge hvor humanistiske verdier står høyt". Mens man heiser flagget og spiller nasjonalsangen. Ikke fordi det er juridisk bindende men fordi det vektlegger at dette er en toveis forpliktelse.

Man har (hadde i alle fall) slike ideer i forsvaret. USA har vel tradisjonelt vektlagt slikt mer enn Norge.

 

Uten sammenligning forøvrig så tror jeg også litt på den Amerikanske modellen med å skrive søknad for å komme inn på høyere utdanning. Ikke fordi det nødvendigvis er så velegnet til å vurdere kandidater, men fordi det tvinger en 19-åring til å tenke nøye igjennom hvorfor hun skal gå på denne skolen, og det tror jeg at jeg hadde hatt godt av som 19-åring (jeg søkte meg inn på statsvitenskap men kom heldigvis inn på bedre tanker).

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Trådemnet får det til å høres ut som om å bytte nasjonalitet burde anses som forræderi eller noe.

Jeg kan ikke si jeg ser problemet vedrørende samvittighet, burde jeg blitt ansett som "illojal" mot fødelandet mitt hvis jeg f.eks. flyttet til Australia og med tiden valgte å bytte nasjonalitet og bli australsk statsborger?
Jeg regner med at statsborgerskap og evt. bytte av dette er hva som menes med nasjonalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...