Gå til innhold

hvordan får jeg koblet til en sata ssd disk her? (acer orion)


Anbefalte innlegg

legger ved lenke til pcn jeg har
https://www.elkjop.no/product/gaming...39#accessories

orion predator 3000 po3-640 i7-12700f, 16 gb ram,

hovedkortet har et fritt m2 slot som jeg skal bruke.

men jeg ønsker også å koble til min 2 tb sata ssd.

det er to sata slots på hovedkort, jeg trenger å kjøpe kable fra hovedkort til sata ssdn.
det er også to ledige trays til harddisker (på bildet tok jeg ut trayene sli kat det skulle bli enklere å se hva som er der)

men hvordan får jeg koblet strøm til sataen?

det er ingen ledige strømconnector fra psu, så jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få strøm til den.

 

332966071_540107381595990_7599649162619266583_n.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sidekick skrev (8 minutter siden):

Er du sikker på at sata strømkablene ikke er veldig godt bortgjemt en plass i kabinettet?

heeelt sikker kan jeg jo ikke være, men til nå har jeg ikke funnet de.
kablene som er klipset fast til den casingen som hardiskene skal i tar en u-sving tilbake og går til skjermkort.

,..og det er jo litt rart om de skal være lurt unna på et skillelig lurt sted, i alle den tid det er meningen disker skal inn rett ved side av psuen.

 

Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 minutt siden):

Det er relativt få kabler ut fra strømforsyningen.

Er det røde på veggen bak et feste for kabler, eller en kontakt? Og er det en kontakt inni kabel-salaten?

image.png.2506971e6a91155b313bfdbfd592e64a.png

det i den første røde ringen er en kabelholder som kablene hektes inn i, det andre er bare en strips som er brukt for å samle kablene.

er jo svært merkelig om det ikke er strøm til sata, er det ikke?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, jegersålei said:

det i den første røde ringen er en kabelholder som kablene hektes inn i, det andre er bare en strips som er brukt for å samle kablene.

er jo svært merkelig om det ikke er strøm til sata, er det ikke?

Prebuilt PC-er er kjent for å ofte ikke være fremtidsrettet. "bare" 2 RAM-slots, ikke plass til flere disker, få PCI spor osv.. De vil jo ikke at du skal kunne gjøre oppgraderinger, fordi de vil du skal kjøpe ny om 2-5 år.

Hadde du kjøpt en av Komplett sine konfigurator PC-er så hadde du hatt minst 3-6 ekstra SATA strømkabler, mulighet for å velge ekstra kraftig strømforsyning og mye mer.

Men sjekk på den andre siden av kabinettet om ikke det er noen kontakter til overs der. 

EDIT: Må nesten legge til ikke standardisert hovedkort til listen over. Du har for pokker meg SATA-strømkontakter til disker ut fra hovedkortet.. Ser ut som du trenger en spesiell kabel.

https://community.acer.com/en/discussion/643981/predator-orion-3000-p03-630-motherboard-layout

Slike kabler blir solgt i denne Finn annonsen (sammen med hovedkort)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=290483708

Endret av Thor.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Thor. skrev (20 minutter siden):

Prebuilt PC-er er kjent for å ofte ikke være fremtidsrettet. "bare" 2 RAM-slots, ikke plass til flere disker, få PCI spor osv.. De vil jo ikke at du skal kunne gjøre oppgraderinger, fordi de vil du skal kjøpe ny om 2-5 år.

Hadde du kjøpt en av Komplett sine konfigurator PC-er så hadde du hatt minst 3-6 ekstra SATA strømkabler, mulighet for å velge ekstra kraftig strømforsyning og mye mer.

Men sjekk på den andre siden av kabinettet om ikke det er noen kontakter til overs der. 

EDIT: Må nesten legge til ikke standardisert hovedkort til listen over. Du har for pokker meg SATA-strømkontakter til disker ut fra hovedkortet.. Ser ut som du trenger en spesiell kabel.

https://community.acer.com/en/discussion/643981/predator-orion-3000-p03-630-motherboard-layout

Slike kabler blir solgt i denne Finn annonsen (sammen med hovedkort)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=290483708

jeg mener acer orion er temmelige gode pcer til å være ferdigbygget.
jeg kjøpte også min "brukt" 3 mnd gammel til en pris jeg bare kunne ha drømt om selv om jeg skulle ha bygget selv.

ja, jeg lurte litt på det med hovedkortet/ psuen- for slik jeg har lest meg frem til har jeg 
ATX12VO
(så litt fremtidsrettet er det kanskje:)

men det er så lenge siden jeg har bygget, så jeg vet ikke så mye om det.

slik jeg forstår det skal det da være power connectors på hovedkortet-  
jeg spurte min samboer, som skal være hakket mer datakynding enn meg, om det da er slik at man får strøm rett fra hovedkort,... men han mente det ikke var slik,...og følte det kanskje var et litt dumt smp.


men da er det altså slik å forstå at jeg får strøm direkte fra hovedkortet altså, og ikke trenger koble sataen til psuen i seg selv?


hvilke kabel er det jeg trenger, om jeg skal kjøpe kun den fra en butikk? i finn annonsen står det en sata kabel, men er det kun at den er strømførende som gjelder da?

Endret av jegersålei
Lenke til kommentar
jegersålei skrev (12 minutter siden):

er da her strømkabel til sata skal festes, eller er jeg helt på bærtur?

kjekt at alt blir enklere ja, men vanskelige å følge med på alt når en ikke har bygget på over et tiår.

332917854_1826697471042644_7895354478347998771_n.jpg

Stemmer, har selv kjøpt slike kabler til en Acer Orion pc jeg hadde tidligere.

 

Kabel heter 50.vgnd3.001

Jeg kjøpte selv fra Ebay, men du får også tak i fra Acer om du sender de en mail, mener jeg kontaktet de, men det gikk faktisk så kjapt fra Ebay selgeren at jeg hadde den etter ett par dager.

Endret av Dragonlove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (Akkurat nå):

Stemmer, har selv kjøpt slike kabler til en Acer Orion pc jeg hadde tidligere.

så enkelt var det altså ja.

også jeg som var inne på rett spor helt i starten, før jeg lot meg lede på avveier.

hvilken kabel konkret er det jeg trenger når jeg skal kjøpe det da?


 

Lenke til kommentar
jegersålei skrev (1 minutt siden):

så enkelt var det altså ja.

også jeg som var inne på rett spor helt i starten, før jeg lot meg lede på avveier.

hvilken kabel konkret er det jeg trenger når jeg skal kjøpe det da?


 

Se min forrige post, har redigert den :) Men mulig du kommer bedre uttav det ved å kjøpe det HK som er linket til i den finn anonnsen.

Endret av Dragonlove
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (25 minutter siden):

Se min forrige post, har redigert den :) Men mulig du kommer bedre uttav det ved å kjøpe det HK som er linket til i den finn anonnsen.

akkurat det der 50.vgnd3.001
får jeg ikke så mange treff opp på nå jeg søker, men kabelen ser jo lik ut som denne, så da er det kanskje den samme?

https://www.teknikkdeler.no/produkt/acer-n50-610-po3-620-hdd-stromkabel

Lenke til kommentar
jegersålei skrev (8 minutter siden):

akkurat det der 50.vgnd3.001
får jeg ikke så mange treff opp på nå jeg søker, men kabelen ser jo lik ut som denne, så da er det kanskje den samme?

https://www.teknikkdeler.no/produkt/acer-n50-610-po3-620-hdd-stromkabel

Den der fungerer nok ja, så ut som mer riktig farge også egentlig (sort) uten at det har noen særlig betydning utover det rent estetiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...