Gå til innhold

Original xbox skrur seg på med en gang strømmen plugges i


Fylliksen

Anbefalte innlegg

Børstet støv av en gammel xbox (den aller første varianten) etter at jeg ikke hadde brukt den på mange år her om dagen. Den er softmoddet, eller hva det het på den tiden, og har innlagt avalaunch og xbox media center, samt en drøss med spill. I det jeg plugget i strømkontakten startet den opp, og den vil ikke skru seg av uten at jeg kobler fra strømmen, verken med Power knappen eller via menyen.

Jeg leste på nettet at det går an å resette softwaren ved å holde inne Power knappen noen sekunder, men vil det si at alt innholdet på harddisken slettes? 

Er det noen her som har opplevd det samme og vet hvordan den fikses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Dette er korrosjon, og er et vanlig problem med OG Xbox.

Det kan sikkert skyldes kondensatorer som har lekket, men det er som regel klokkekondensatoren som ryker på disse, og korrosjon på hovedkortet er gjerne et eget problem, ikke relatert til kondensatorer.

Det er dog et kjent problem. Det har blitt hevdet at enkelte versjoner av hovedkort har kontaminasjon fra fabrikk, som fører til at kretsene til av/på-knappen korroderer bort, og man ender opp med en konsoll som slår seg av og på, av seg selv, og ikke kan bli slått av osv.

Det er enkelt å fikse, kretsene på hovedkortet må repareres med noe, som oftest lodder man på noen ledninger.

Det er en god ide å enten fjerne eller bytte klokkekondensatoren samtidig, dersom det ikke er gjort.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Det er fire printbaner som går helt i ytterkant av hovedkortet (på venstresiden) som styrer power og eject funksjonen, og en eller flere av disse er det vanligvis brudd i. Hvis du søker litt på nettet etter det finner du bilder.

Regner med du har fjernet/byttet klokkekondensator og renset bort det som har lekket ut fra den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...