Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bistand til bilkjøp for en nybegynner


VetleM

Anbefalte innlegg

Hei alle bileksperter,

 

Voksenlivet tar innpå, og neste steg er en bil. Personlig har jeg lite erfaring med bil, bilkjøp og det som hører med, og hadde satt stor pris på litt veiledning i mylderet av biler og informasjon. Jeg har forsøkt å snakke med noen bilselgere, men de er mest interessert i å selge meg det de har inne for øyeblikket, og da blir jeg automatisk veldig skeptisk til situasjonen.

 

Selv er jeg ingen ekspert, og hadde en gang i tiden en gammel Golf som jeg brukte mye mer penger på å fikse enn den var verdt, men den var for meg og mitt bruk helt super.

 

Jeg har sett for meg å kjøpe en brukt bil, men jeg er ikke mot eventuell privatleasing av bil.

 

Det jeg har sett på til nå har vært mest VW, Toyota, Volvo og Audi, men jeg er åpen for innspill fra andre merker. I de nevnte merkene har det gått mest i Golf, A3, Q2, T-Cross/Roc, V40 og Corolla. Som favoritt for øyeblikket holder jeg en knapp på A3, men her er de aller fleste bilene hybrid, uten parkeringsplass med lademulighet vet jeg ikke om det er hensiktsmessig. Samtidig pirker også de noe opphøyde bilene som Q2/3 og T-Roc også interesse. 

 

Jeg lurer derfor på om noen med kunnskap eller som har vært i samme situasjon har noen gode tips på veien! Jeg setter pris på både innspill til alternative biler og generelle innspill. I tillegg lurer jeg på om det er et marked her inne eller andre steder for «eksperthjelp» eller konkret vurdering av potensielle biler, enten digitalt eller fysisk.

 

Kort om brukssituasjonen og ønsker

 

Bruksområdet vil være mest bykjøring og turer i nærområdet på Østlandet(under 1t), men jeg kjører også over fjellet til vestlandet et par ganger i året og har noen turer på 3-4 timer via jobb i mnd. Jeg ønsker derfor en bil med god kjørekomfort og en «sikker» bil, som man samtidig kan legge på noen km.

 

Det settes pris på en biltype som er ganske sikker i drift og gjerne rimelig å fikse om noe skulle gå galt. 

 

Jeg er selv ganske høy, og har derfor behov for en bil med noe plass i, men finner meg til rette i de nevnte bilene, biler som VW Polo blir for ukomfortable. 

 

Jeg ser etter en bil med automatgir, ut over det er det ikke noe utstyr som er en «must» for meg og mitt bruk. Men det settes pris på god cruise control og Apple Car play eller tilsvarende GPS-system. Rattvarme og nøkkel-løs start er også fine detaljer, men dette er ikke et must.

 

Jeg er p.t. avhengig av gateparkering/leid p-plass, så el-bil tror jeg er lite hensiktsmessig. Det betyr også at jeg ikke ønsker en bil jeg er for «redd» for, all den tid bilen vil stå mye ute hvor ting kan skje.

 

Ville nok helst brukt rundt 150 000, men innser at man fort må opp til rundt 250 for å få det jeg er på jakt etter. Max budsjett 300.

 

Jeg ser for meg å beholde denne bilen i 3-5 år.

 

Setter pris på all hjelp, mvh

V

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får like mange svar som personer du spør når det gjelder bil. Folk har sine preferanse, meninger og erfaringer - som stort setter spriker i alle retninger. Så du må selv finne ut hva du liker. Personlig syns jeg Mercedes er noe av det beste jeg har kjørt, når det gjelder kjørekomfort. Uten at det koster så veldig mye med service og vedlikehold heller. 

Når du kjøper bruktbil har du også reklamasjonsrett på to år. Dersom du har funnet en bil du liker, kan du bestille en tilstandsrapport hos NAF. Det koster litt. Men da er du 100% sikker på at det ikke er noe feil med bilen når du overtar den.

https://nye.naf.no/bilverksted-og-tester/naf-test-ved-salg

På brukbil er det også viktig at du sjekker service-heftet, der du kan sjekke om intervallene for oljeskift og annet service og vedlikehold er fulgt "etter boka". 

Men det beste er nok at du har med deg en/ei du kjenner som har litt middels peiling på bil. Det er ikke så vanskelig. Men; det er dessverre mange cowboyer der ute også. Særlig om du kjøper bruktbil hos en forhandler.

Det er selvfølgelig (som regel) safe å velge en bestselger, type Golf som du selv har nevnt. Du nevner Audi. Der tror jeg deler og service koster mer enn andre bilmodeller. Både Audi og BWM er dyrere i drift enn Toyota, Volvo og Mercedes. (Sikkert folk som er uenig med meg her også... 😜

Men slik du skriver det, tror jeg Golf er en bil som passer ypperlig til deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har eid 2stk BMW 225XE så langt, begge uten feil eller mangler. Har en idag.

Den har firehulstrekk, god plass (189cm), relativt kjapp, går noen mil elektrisk og det er solgt sinnykt mange av de. Den er i prisklassen din, størrelsesklassen din. Rattvarme, kick-open, ACC (dog kamerabasert), god NAVI, talestyring, HUD, og meget gode stoler (M-Sport). Oppvarming  og lading styres via app, så du kan forvarme bilen enten ved et satt tidspunkt eller ved å aktivere manuelt.

Men! Ikke velg en sportline! Det er et flust av de ute, og de er nitriste. M-sport som minimum. Og prøvekjør! 
 

Det er mittt tips i din prisklasse, lykke til med bilvalg - det er mange gode alternativer. Golf er sikkert også kjekt, der er det mange biler og velge i og mulighet å være kresen.

 

Om du ser på autoindex over loggførte feil og mangler på biler ser du at BMW alltid ligger topp 5 i skandinavia. Heldigvis føres slikt, så du kan se på en eventuell bil/bilmerke for å se hvordan de ligger an.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

VW hører man ymse om ift. kvalitet. Har selv hatt noen og vært fornøyd, men de har vært forholdsvis nye da de ble solgt. De har slitt med rust på flere av Passat-årgangene, usikker på om Golf har samme problem? De fleste biler har en eller annen svakhet, så servicehistorikk og generell tilstand er minst like viktig som hvilken bil du velger.

Volvo V40 er ingen ny bil, men den er jo gjennomprøvd og har fått mye god omtale. Sikker og komfortabel bil. Her har du f.eks. en 2017-modell med 152 hk, lav km-stand og mye utstyr: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=283506716

Corolla blir veldig annerledes å kjøre med sin trinnløse girkasse, men det kan jo være du liker det. Golf/A3 er jo trygge valg sånn rent kjøremessig, men ville styrt unna hybrid så lenge du ikke har lademulighet. 

Du nevner noen høyreiste kompakte biler, hva med Mazda CX-30? Den har fått god omtale ift. komfort og har blitt fine ift. opplevd kvalitetsfølelse og design. De får du med 180 hk mildhybrid.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=288177944

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=291522515

Med firehjulsdrift: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=291552021

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alle biler har sine egne problemer, før eller senere. Du kan finne en modell som statistisk sett skal være god og pålitelig, men hva hjelper det hvis det er en mandagsbil eller om tidligere eier var et kjøtthue som har skadet den.

Kjøp en bil du liker, med få tidligere eiere, som har fulgt servicer, som har kommet godt ut i tester, som ikke har dårlig rykte på seg, som er NAF-testet, som har vært prøvekjørt og virket OK, og som er bittelitt ekstra bil enn det du trenger. Attpåtil bør du forsøke å bakgrunnssjekke selger/forhandler. Et enkelt Google-søk kan inniblant være nok. Skriv en god og detaljert kontrakt.

Sjekkliste for fossilbiler og elbiler, den dagen du skal prøvekjøre. Dette er selvsagt ingen erstatning for å ha med seg en bilmekanikervenn (fordi man alltid vil glemme noe), men bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...