Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kaffegrut på snø/hage


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har lagt ganske mye innsats i hagen/plenen min sist sommer. Nå er det ca 1m snø på den og vinteren begynner snart for fult her oppe. 

Jeg lurer litt på dette med å strø kaffegrut på plenen. Jeg hører noen kaller dette for en slags "gjødsel" for plenen. Vil det ha noe effekt til sommeren om jeg strør dette på snøen nå? Dette vil ligge der nå å til slutt synke ned til plenen mot sommeren. Jeg merket også det starter en prosess med hurtigere snøsmelting når solen treffer kaffegruten som er sortfarget. 

Slik jeg ser det inneholder kaffegrut kalium, nitrogen og fosfor .. Alt dette er noe plenen trenger.

Jeg mottar ca 4kg kaffegrut om dagen fra en kollega. Så det blir mengder. Tenkte det var fint å få brukt det til noe istedenfor det skal havne i søppla. Så lukter det så innmari godt også 🤩

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går greit å hive litt kaffegrut på plenen eller i bed for å få fart på snøsmeltinga.

Men jevnlig gjødsling med flere kilo kaffegrut høres ikke spesielt gunstig ut*. For det første tror jeg at sånne mengder koffein kan ta livet av dyr, insekter og planter. For det andre har ikke kaffegrut en optimal NKP-balanse, og til slutt kan du ende opp med å overgjødsle plenen.

Det er sikkert mange som mener at ingenting av det stemmer, men jeg hadde vært forsiktig.

*Spørs hvor stor plen du har såklart.

Lenke til kommentar
kote skrev (33 minutter siden):

Det går greit å hive litt kaffegrut på plenen eller i bed for å få fart på snøsmeltinga.

Men jevnlig gjødsling med flere kilo kaffegrut høres ikke spesielt gunstig ut*. For det første tror jeg at sånne mengder koffein kan ta livet av dyr, insekter og planter. For det andre har ikke kaffegrut en optimal NKP-balanse, og til slutt kan du ende opp med å overgjødsle plenen.

Det er sikkert mange som mener at ingenting av det stemmer, men jeg hadde vært forsiktig.

*Spørs hvor stor plen du har såklart.

Takker for svar. Bør jeg heller samle det som en "kompostbinge" et sted? Plenen er 128 kvm. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Jeg leste et sted for lenge siden at Amazon selger fyringsbriketter basert på kaffegrut. Det fikk meg på ideen å lage påtenningsbrikker av tørket kaffegrut (fra min bønneautomat) og stearinrester en gang i året. Funker i alle fall.

(Ser jo nå at det egentlig er en digresjon i denne tråden å komme med alternativ bruk for kaffegrut 🙄 )

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...