Gå til innhold

Anbefaling 2.5 SSD eller M.2 SSD på minst 2TB


Anbefalte innlegg

Hei.

Budsjett: 2-3000,-. (kanskje 4000?)

Jeg er nesten helt grønn når det kommer til SSDer, så jeg trenger anbefalinger på en SSD på minst 2 TB for spill som kommer blant annet i år. Og spill jeg fortsatt spiller.
OS SSDen kan evt byttes ut til en større NVMe for å bruke DirectStorage for eventuelle støttede spill? Og bruke den gamle WD Green'en med Windows og Linux Mint?

Specs jeg har idag:
Maskinvare:
ASRock B450M Steel Legend
AMD Ryzen 7 3700X
Patriot Viper RGB 16GB (2x8GB) 3200Mhz
ASUS GeForce RTX 3070 Ti TUF OC
Corsair RM1000x

Lagring:
Samsung SSD 950 PRO 512GB (Hoved for OS, Dokumenter, Bilder osv)
LaCie Portable SSD 1TB (gravd ut av skallet og brukes til spill, som intern via SATA, var for treg via USB-C og USB 3.2, og for lett å komme borti kabelen)
WD Green SSD 3D NAND M.2 - 480GB (Linux Mint sin Lutris/Retro Spill Lagring)

OS: Windows 11

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (2 timer siden):

Samsung 980 PRO til 2549 fraktfritt

Da må han, etter hva jeg kan se, så fall bytte ut 950 PRO-en med den, hovedkortet har kun én NVMe M.2-slot;

Sitat
  • 4 SATA3, 1 Ultra M.2 (PCIe Gen3 x4), 1 M.2 (SATA3)

Man kunne ha satt inn et PCI-e kort som man kan sette en NVMe SSD på (eks. Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card  M.2 PCIe 3.0 x4 NVMe to PCIe x4 host adapter
men da blir 980 PRO overkill siden hovedkortet kun har 

Sitat
  • 1 PCIe 3.0 x16, 1 PCIe 2.0 x16, 1 PCIe 2.0 x1

- PCIe 2.0x16 = teoretisk 8GB/s men gitt adapteret jeg nevner som har x4 så teoretisk 2GB/s transfer speed. Litt avhengig av hvordan spill etc. laster fra disk så kan det være at man ikke vil merke stor forskjell fra å bruke en SATA-3 SSD som Samsung 870 EVO Series MZ-77E2T0B 2TB - som kan være enkleste veien til mål. En NVMe SSD er mer ‘fremtidsrettet’ da 🤓

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (15 timer siden):

 

NoBo skrev (12 timer siden):

Da må han, etter hva jeg kan se, så fall bytte ut 950 PRO-en med den, hovedkortet har kun én NVMe M.2-slot;

Man kunne ha satt inn et PCI-e kort som man kan sette en NVMe SSD på (eks. Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card  M.2 PCIe 3.0 x4 NVMe to PCIe x4 host adapter
men da blir 980 PRO overkill siden hovedkortet kun har 

- PCIe 2.0x16 = teoretisk 8GB/s men gitt adapteret jeg nevner som har x4 så teoretisk 2GB/s transfer speed. Litt avhengig av hvordan spill etc. laster fra disk så kan det være at man ikke vil merke stor forskjell fra å bruke en SATA-3 SSD som Samsung 870 EVO Series MZ-77E2T0B 2TB - som kan være enkleste veien til mål. En NVMe SSD er mer ‘fremtidsrettet’ da 🤓

 

 

 

Har kikket på et slikt PCIe kort også, men var usikker når det kom til hastighet, da som du sier at det bare er "1 PCIe 3.0 x16, 1 PCIe 2.0 x16, 1 PCIe 2.0 x1" på hovedkortet.
Men tror den ene PCIe-lanen er opptatt der NVMen er?

Kan alltids bytte ut 950'en ja. :) Og kan sikkert bruke den i fremtidig maskin også. Men er en stund til jeg skal oppgradere resten.
Er forsåvidt også de 2 SSDene jeg har kikket på selv, men var litt usikker.

Tusen takk for anbefalinger og forslag. :)

Endret av Laserbeam (tidligere Sarcoex)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...