Gå til innhold

Hva er "The Hum"?


Anbefalte innlegg

Merk: Ønsker ikke konspirasjonsaktige svar / diskusjoner, det kan man ta i andre tråder.

Kommer over denne artikkelen på Nrk.no https://www.nrk.no/kultur/xl/the-hum_-hege-hoyrer-noko-nesten-ingen-andre-hoyrer-1.16121231

Interessant lesing. Er en slags lyd ("støy"?) som forplanter seg på en ganske lav frekvens.
Kunne folk høre en slik lyd før ting ble industriallisert? Før maskiner osv.
Man kan forsåvidt høre støy fra høyspentledninger og sånt, men er det samme type lyd?

 Wikipedia beskriver fenomet som dettte:

Spoiler

The Hum is a name often given to widespread reports of a persistent and invasive low-frequency humming, rumbling, or droning noise audible to many but not all people. Hums have been reported all over the world, including the United States, the United Kingdom, Australia and Canada. They are sometimes named according to the locality where the problem has been particularly publicized, such as the "Taos Hum" in New Mexico and the "Windsor Hum" in Ontario.

The Hum does not appear to be a single phenomenon. Different causes have been attributed, including local mechanical sources, often from industrial plants, as well as manifestations of tinnitus or other biological auditory effects.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hum

I følge den lydtesten i artikkelen, så kan jeg høre ned til 5-10Hz (100% volum på pc og testen). Og 20Hz var såpass kraftig at jeg måtte skru den ned til 30% på testen. Jeg har ellers veldig sensitiv hørsel og hører ofte fugler o.l fra lang avstand. Headsetet jeg brukte er en Sony WH-1000XM3, koplet direkte til pcn med lydkabel.

Jeg tror jeg ikke selv hører ikke "The Hum", og tror ikke på noen av konspirasjonsteoriene tilknyttet denne lyden.
Men hører noen ganger en slags "buldring", men jeg er ikke den eneste som hører den, og er mest sannsynlig tilknyttet til tung biltrafikk på hovedveien og tog her i bygda. Er en slags vibrering når lastebiler og godstog o.l kjører igjennom. Er spesielt merkbart på natta da det ellers er ganske stille.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...