Gå til innhold

Mens vi venter på virkeligheten


Finnes virkeligheten eller er det bare løgn?  

12 stemmer

  1. 1. Din mening

    • Den eksisterer
      7
    • Eksisterer ikke
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Serpentbane said:

Dette blir for påtatt søkt og filosofisk for min del. Og så kommer sikkert det som kunne vært en interessant filosofisk diskusjon bort i en eller annen forskudd konspiratorisk alternativ virkelighet, som egentlig ikke finnes, men som like vel ikke vil være svar på spørsmålet...

Hmm, du er nok en såkalt agnostiker?

Lenke til kommentar

Som ateist ser jeg personlig absolutt ingen logikk i at virkeligheten er noe som "skal komme" ved en evt. "second coming of Christ", som jeg antar er hva du selv tror.

All logikk jeg kan se tilsier at den bibelske gud og himmelriket ikke kan eksistere, det blir altfor søkt og imaginært for min del og jeg mener at den eneste virkeligheten som eksisterer, eksisterer her og nå på jorda.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, N-4K0 said:

Som ateist ser jeg personlig absolutt ingen logikk i at virkeligheten er noe som "skal komme" ved en evt. "second coming of Christ", som jeg antar er hva du selv tror.

All logikk jeg kan se tilsier at den bibelske gud og himmelriket ikke kan eksistere, det blir altfor søkt og imaginært for min del og jeg mener at den eneste virkeligheten som eksisterer, eksisterer her og nå på jorda.

Gratulerer, du er avslørt som virkelighetsorientert.

Lenke til kommentar
Just now, Karltorbj said:

Heller ikke du til den Noroene mytologien da?

Er det der, vi finner virkeligheten?

 

Jeg har søkt både her og der.

Å få noen andre til å se med helt egne øyne er ikke så enkelt. Mulig at derfor er folk skeptiske til denne pollen.

Lenke til kommentar
aig skrev (2 minutter siden):

Jeg har søkt både her og der.

Å få noen andre til å se med helt egne øyne er ikke så enkelt. Mulig at derfor er folk skeptiske til denne pollen.

Opplever deg, som usaklig, userioes og uforstaaelig.

Tror du har mye og komme med.

Hvis du hadde roet ned, de abstrakte fantasiene dine litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Karltorbj said:

Opplever deg, som usaklig, userioes og uforstaaelig.

Tror du har mye og komme med.

Hvis du hadde roet ned, de abstrakte fantasiene dine litt.

Javel, jeg skal ikke snakke over folks hoder, så kanskje detaljene må mates inn med teskje.

Lenke til kommentar

Den eneste virkeligheten er den vi kan observere, og basert på observasjoner kan vi beskrive og basert på dette forstå stadig mer av vår virkelighet. Det er det eneste virkeligheten vi kan si eksisterer. 

Basert på observasjoner og kunnskap vi har fra denne virkeligheten kan vi imidlertid etablere hypoteser og teorier om ting vi ikke ser, som alternative dimensjoner osv. 

Religion er imidlertid ikke i denne siste kategorien. Religion er en etterlevning av det tidlige menneskets manglende evne til å lage vitenskapelige forklaringer på observasjoner og livet, og heller brukte deres evne til fantasi og eventyr til å forklare sammenhenger. 

Jeg skal ikke påstå at Gud ikke eksisterer, det kan ikke motbevises. Men det er ingen ting what so ever som beviser Guds eksistens heller. Og derfra å dra det videre til at virkeligheten ikke eksisterer, og at det er en kommende virkelighet basert på noe teologisk tull noen ha kokt i hop, hadde ikke religion vært så innkjørt fra før vitenskapens inntog hadde folk sittet og snakket med folk som har utdanning innen et gitt fagfelt. 

Hva gjelder spørreundersøkelsen så blir den bare helt søkt all den tid det ikke er lagt noen premisser for spørsmålet. Din vurdering av resultatet vil da kunne være helt forskjellig fra tanken til han som svarte. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
aig skrev (På 29.1.2023 den 12.06):

Hvis du prøver altfor ekstremt hardt å fjerne virkeligheten, så kommer du til å ende opp på mentalsykehus, uansett din overbevisning eller status i samfunnet.

Om du har til hensikt å hjerne virkeligheten skulle du vært der i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...