Gå til innhold

Er AAA-spilling i trøbbel?


Anbefalte innlegg

Reg2000 skrev (På 30.1.2023 den 17.47):

Her er det jo bare å takke forbrukerne selv som viser hva de vil ha. Folk klager over prisen på spill og klager om det kommer en DLC. Men folk betaler villig vekk for en ekstra hatt. Det viser seg vel at det lønner seg for spillbransjen å satse på de som legger ned mye penger på mikrotransaksjoner fremfor de mange som klager og klager over at ikke alle spill er gratis.

Selv enkle mobilspill håver inn mye penger med minimale utviklingskostnader, og da blir det det vi får. 

Men det er en grense for hvor mye markedet tåler. Når WOW trykte penger så skulle alle lage en WOW clone men ingen klarte å nå opp. Alle skulle ha en MOBA, fordi LOL tjente bra. Fortnite tjener millioner så alle skal ha en BR.
 

Det er utrolig lite nyvinninger i toppsjiktet av spillbransjen. Skal du oppleve noe nytt må du kikke på de mindre indie utviklerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
brogamer skrev (37 minutter siden):

Det er utrolig lite nyvinninger i toppsjiktet av spillbransjen. Skal du oppleve noe nytt må du kikke på de mindre indie utviklerne.

Jeg er enig i at indiespill og early access-spill ofte er mer innovative og er de som bringer nye konsepter på bordet. Ofte er gameplay veldig bra. Det som ofte er synd med dem, er at de kan ha en tendens til å mangle litt på forseggjort content, rett og slett fordi indieutviklere ikke har de samme ressursene og budsjettet som AAA-utviklere. For eksempel at kartet er randomgenerert uten så mye finpusset innhold. Man har gjerne noen ting eller questline man skal gjennom, men som ofte ender for tidlig. Man kan ofte tenke at spillet kunne ha vært så mye mer om ressursene hadde blitt lagt i det. Valheim er kanskje et bra eksempel.

AAA-spillene lider litt mer av at de glemmer litt innovasjon og gameplay. Det legges kanskje mye ressurser i cinematics, flott grafikk, naturtroe våpenlyder, lisens på å bruke ekte våpennavn og andre ting. Men de gjenbruker ofte de samme konseptene. Battlefield er et eksempel på en AAA-tittel som har tapt seg og feilet på innovasjon. Det hadde kanskje sin storhetstid når battlefield 3 kom. Deretter har det bare vært rinse and repeat som egentlig ikke har tilført gameplayet noe nytt.

Lenke til kommentar

Det er en god del studio som ikke tør å ta risiko, men som heller prøver å ri på et gammelt fungerende konsept inn i fremtiden. En sparer jo også penger på å ikke endre noe på mekanikken i koden, men bare mer eller mindre lage nye assets.

Folk er også forskjellige, og så lenge mange nok synes dette er en fortsettelse på noe de likte i utgangspunktet, så er kjøpet ganske trygt, da en vet hva en får.

Tror nok markedet er i ferd med å bli mer og mer uthulet fordi risikoen for tap er så stor. Heldigvis kommer det hele tiden nye til i indie-sjiktet, og tror nok de kommer til å oppleve stor vekst. En ser jo en ganske klar tendens til at denne gruppen ivaretas av konsollmarkedet, og det har vart lenge. Steam har jo masse av dette på PC-siden, men mye av dette er bais. Kvaliteten på konsoll er mye høyere og siler sånn sett ut slik at bare de beste av indie-utviklere slipper til der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...