Gå til innhold

Siste år IT student, når søke jobb / tips


Arnep

Anbefalte innlegg

Jeg er går nå sisteåret på min bachelor innen IT. Jeg tenker å begynne å jobbe etter bacheloren som ender til sommeren og i den forbindelse lurer jeg på hva om er "anbefalt". Jeg ser sett litt fort på finn og ser at mye har frister f.eks. januar/februar noe som høres alt for tidlig ut?

Hvor tidlig burde man begynne å søke på jobb?

Generelle tips til IT jobbsøknad?

All diskusjon er velkommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange som sikrer seg jobb til og med på høstsemesteret når de går sisteåret. Det er fordeler og ulemper med å være for tidlig ute, da man kanskje har færre tilbud å veie opp mot hverandre hvis man tar første og beste. Noen firmaer er litt rovdyr på nye studenter som ikke vet verdien i markedet. 

Jeg ville søkt med en gang, og gjerne hos flere. Får du flere tilbud så har du mer å forhandle med.

Mine tips angående hele søknad og intervjuprosessen: Ja det er viktig at de føler du er kompetent/flink til å lære, men enda viktigere er det at du kommer fram som en person de ønsker å jobbe med. Du kan være kjempedyktig teknisk, men føler de ikke at du er en de vil ha som kollega så hjelper det ikke alltid. Det aller mest innen IT er team-arbeid.

Vet ikke hvilken retning innen IT det er, men er du programmerer så kan du se noen tips på YouTube til whiteboard-oppgaver du kan få og så grinde litt på leetcode.com. Det er egentlig en litt teit/kjip del av intervjuene, men er man forberedt så er det lettere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...