Gå til innhold

Rusreformen - hva skjer i din kommune?


Anbefalte innlegg

Det snakkes mye om rusreformen som skal komme. Om narkotikapolitikken som er feilslått her i landet. Noen blander inn legalisering av narkotika, andre hevder at tvangsinnleggelse kan være en løsning på rusproblemet. Noen kommuner innfører lokale rusreformer der behandling framfor straff er et sentralt element. Hva tenker du om dette? Hvordan er situasjonen i din kommune? Hvilken rolle skal politiet ha? Hvordan er behandlingskapasitet, og resultatet av rusbehandling? Hva med folk som har vært gjennom behandling, hvordan blir de ivaretatt? Hva med motivasjonen hos folk som tilbys behandling framfor straff? Ja, hvordan blir en motivert til å ta tak i sitt eget liv?

Dette er viktige spørsmål for oss alle som del av vårt fellesskap. 

https://www.facebook.com/Flereutavrus/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg virker det som rus og psykiatri underprioriteres systematisk. Hadde det vært viktig og prioritert ville det vist seg for mange år siden, men det som vises er konsekvensen, og det er resultatet av nedbygging.

Det skjer kanskje en og annen positiv ting, men det tar rimelig kort tid før det er tilbake til "normalen" igjen.

Tror nok folk kommer best ut av å ta ansvar selv og bruke nærmiljøet heller enn å satse på at andre statlig finansierte skal ordne opp.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 time siden):

Det snakkes mye om rusreformen som skal komme. Om narkotikapolitikken som er feilslått her i landet. Noen blander inn legalisering av narkotika, andre hevder at tvangsinnleggelse kan være en løsning på rusproblemet. Noen kommuner innfører lokale rusreformer der behandling framfor straff er et sentralt element. Hva tenker du om dette? Hvordan er situasjonen i din kommune? Hvilken rolle skal politiet ha? Hvordan er behandlingskapasitet, og resultatet av rusbehandling? Hva med folk som har vært gjennom behandling, hvordan blir de ivaretatt? Hva med motivasjonen hos folk som tilbys behandling framfor straff? Ja, hvordan blir en motivert til å ta tak i sitt eget liv?

Hva mener du da ? 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (17 timer siden):

Hva mener du da ? 

I min hjemkommune Bergen, er situasjonen slik: Bergen kommune har tatt mål av seg å innføre en lokal rusreform. I et bystyremøte 23. november i fjor vedtok Bergen å gjennomføre et pilotprosjekt i samarbeid med politiet. Målet er å satse på hjelp fremfor straff. Når politiet avdekker illegal rusmiddelbruk, vil kommunen at det tilbys rådgivning og kartlegging med sikte på oppfølging eller behandling.

Hva mener jeg om dette? Jeg prøver å se både positive og negative sider. Jeg tenker at mennesker som sliter med rus i for stor grad har vært prøve-kaniner i et system som etter beste evne prøver å legge til rette for at de skal ha det så bra som mulig.

Jeg kommer til å følge med hva som skjer i Bergen og andre kommuner. Jeg tviler på om alle er motivert til å ta imot behandling som alternativ til straff, og jeg tviler på om straff er en god løsning. Jeg tenker at vi må prøve å finne løsninger som motiverer og passer for den enkelte. Samtidig handler det også om en form for  rettferdighet og å behandle alle likt i forhold til loven. Politiet har en viktig oppgave i samfunnet. Det må legges til rette for at de kan få så gode arbeidsforhold som mulig. Til beste for oss alle i samfunnet. Og at samarbeidet mellom politi og kommune blir bra. Jeg kommer også til å følge med på om alle som tilbys behandling opplever akseptable ventetider og en behandling som er relevant. Og ikke minst om oppfølgingen etter endt behandling er tilfredsstillende.

Jeg vil lytte til alle og justere min mening i forhold til hva som høres fornuftig ut og hva som kjennes rett. Jeg legger link til en artikkel som reflekterer noen synspunkter rundt den lokale rusreformen i Bergen:

https://www.rus.no/aktuelt/lokal-rusreform-i-bergen

Spørsmålet er - hva mener du?

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (18 minutter siden):

Spørsmålet er - hva mener du?

Folk må få lov til og gjøre som de vil så straff er et dårlig alternativ sånn jeg ser det, behandling for de som vil behandles burde være en selvfølge. Ellers mener jeg at regulering av enkelte rusmidler hadde gjort livet enklere for både rusmisbrukere, politi og de som tilbyr behandling.  Akkurat hva som foregår i min kommune er null å niks og ingenting og sånn fortsetter det nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...