Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

S-Maks starter ikke


Anbefalte innlegg

Har en 2012 S-Maks med knappe-starter som plutselig ikke sterter.

Skulle starte den, men den tro rundt starteren et par tre ganger uten at den startet, så begynte lysene og skjermen å blinke, og ting tikket. Flatt batteri tenkte jeg. 

Så jeg satte på lader, den viste etter hvert halvfullt, men så stoppet den der. Sto over natten. Displayet viste lav spenning. 

Prøvde å starte med startkabler. Det gikk ikke først, samme reaksjon. Men knotet en del, spekulerte på om batteriet kunne vært skadet og tullet til noe, så jeg løftet av plusspolen osv. Og da startet den plutselig. Fremdeles på kabler da. 

Satte tilbake koblingen på polen, lot den gå en god stund, og kjørte rundt omkring. Parkerte, stoppet bilen, og satte på lader over natten igjen. Neste nogen, samme deal. 

Så jeg kjøpte nytt batteri, ladet opp og koblet på dette. Er ikke bare å bytte ut batteriet da halve bilen må demonteres, så jeg løftet av plusspolen og koblet på det nye batteriet med kabler. Men, akkurat samme problem. 

Hentet en annen bil, koblet på startkabler som dagen før, men nå starter den ikke. Displayet viser ikke lenger lav spenning. 

Det blinker og tikker når jeg trykker på knappen. Lar jeg den stå å prøve 15-20 sekunder hender det jeg hører starteren slå inn, men bare en sjelden gang. 

Så, er starteren gåen, eller kan det fremdeles være batteriet som står i som føkkers opp noe? Det er alltid tilkoblet minuspolen da denne ikke kan nås uten å begynne å demontere. Tenkte på startsperre, men siden starteren slår inn så vidt så er det kanskje ikke så aktuelt.

Har sjekket alle sikringene i motorrommet, og de sikringene jeg trodde kunne være relevante under dashbordet. 

Jeg har ok forståelse for mekanikk og tekniske duppeditter (type har vokst opp på/ved gård og mekket på div ting selv uten at noen har lært meg noe), men er på ingen måte mekaniker. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke mekanikker, men noen tips

Batteri har ca 12.2V når det er halvfult, og 12.6V når det er fullt. Begge deler skal være nok til å starte.

Startmotor er en ting som kan gå brått når bilen har gått litt (f.eks over 180000 km ++). En defekt startmotor lager enten et klikk, eller ingen lyd.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Er ikke mekanikker, men noen tips

Batteri har ca 12.2V når det er halvfult, og 12.6V når det er fullt. Begge deler skal være nok til å starte.

Startmotor er en ting som kan gå brått når bilen har gått litt (f.eks over 180000 km ++). En defekt startmotor lager enten et klikk, eller ingen lyd.

Skal se om jeg får målt det som står i. 

Jeg er usikker på om det er starteren som tikker, eller noe annet, mange lyder når jeg trykker knappen og jeg var alene. 

Lenke til kommentar
Musefella skrev (1 time siden):

Hva er det som blinker? Lysene?

Hvis starteren tikker og batteriet er i god stand så kan det tyde på at du har en defekt starter ja.

Hvis du tar av den positive kabelen først så det veldig fort gjort å få en kortslutning da alt av metall i bilen er jordet, bare et tips.

Lysene i taket, skjermen i dashbordet, lysene/skjermen i speedometeret, alt egentlig. Og så er det mange tikkelyder, høres ut som reléer, og kanskje noe fra motoren, var alene så det var vaskleig å høre skikkelig. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (56 minutter siden):

Er dette samme kabel som også står på minuspolen? Skal demontere å sjekke den i morgen, en rimelig sjekk før jeg begynner å se på starter. 

Er ikke akkurat mye ledig plass under panseret her. 

Nei den er ofte fra et eller annet sted nede/under/siden av motor og rett til karroseri. All startstrøm må gå via denne og det er ofte en eksponert kabel som er utsatt for vibrasjon fra motor og salt/vann så korrosjon skjer. Ville kjent litt på denne. Slitner den av eller er  veldig skadd mot en av endene leder den ikke mye strøm lenger.

Endret av minim
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (13 timer siden):

Nei den er ofte fra et eller annet sted nede/under/siden av motor og rett til karroseri. All startstrøm må gå via denne og det er ofte en eksponert kabel som er utsatt for vibrasjon fra motor og salt/vann så korrosjon skjer. Ville kjent litt på denne. Slitner den av eller er  veldig skadd mot en av endene leder den ikke mye strøm lenger.

 Da har jeg tatt ut batteri helt, byttet til nytt, sjekket alle jordingskabler jeg kan finne, både fra batterikabel til ramma og fra motor til ramma, plukket dem av og pusset kontaktpunktene.

IMG_20230106_093120.thumb.jpg.1f78ab12966ff6ef374ae3dbac7e011e.jpg

Det kommer inn noen mindre jordingskabler fra andre steder på motoren, men jeg fikk ikke sjekket andre siden av disse. 

Snakket med Melhus bil, han syntes også det kunne høres ut som jordingsfeil. Evt. starter. 

Er det mulig å måle om det er problemer med jording en med en slik? Hvordan? 

IMG_20230106_122032.thumb.jpg.ad366cbed6e764a4214cc40798e128bc.jpg

Har kakka i starteren også, men det er trangt, ledninger på den, så det blir ikke mye shvung i kakkene 🙈

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Stikk ene proben ned i terminalen på batteriet (ikke batteriskoen!) og den andre på godset til motoren eller dynamoen. Sett på alt som kan bruke strøm (fjernlys, tåkelys, setevarmere, varmeapparat/kupévifte, varmetråder etc) og se om du måler spenning. Du skal ha så godt som 0V. Kanskje noen vå mV. Alt annet tyder på dårlig jord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 timer siden):

Stikk ene proben ned i terminalen på batteriet (ikke batteriskoen!) og den andre på godset til motoren eller dynamoen. Sett på alt som kan bruke strøm (fjernlys, tåkelys, setevarmere, varmeapparat/kupévifte, varmetråder etc) og se om du måler spenning. Du skal ha så godt som 0V. Kanskje noen vå mV. Alt annet tyder på dårlig jord.

@Serpentbane Sett multimeter på VDC 20 når du måler. Målepinne sort på com og rød på rød.

I tillegg til det over. Mål +/- på batteri en stund etter lader er frakoblet, mål også fra stål på motor til pluss pol og se at du har samme som du måler over batteriet. Om du får med deg noen så forsøk gjerne å gjøre begge disse målingene når du forsøker å starte bil også.

 

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ingen ting. 

Målte det gamle batteriet ett døgn etter lading, 12,8VS. Satte inn det tilbake i bilen og målte fra pluss til jordingspunkt på karosseriet, og målte 12,62V.

Finn guttungen til å starte bilen når jeg målte, og nå startet den på første drag. Ingen ting unormalt. 🤔

Eneste jeg la merke til var at jeg mistet V helt når jeg drev og målte før jeg forsøkte å starte, men jeg er usikker på om det var måleren som glapp, eller om det er dårlig kobling noe sted. Jeg forsøkte å fremprovosere et nytt brudd ved å røre på kabelen, men alt bare funker. 

Eneste forskjellen nå fra sist er at det nå er plussgrader der det sist var nærmere 10 blå. 

Så da er jeg spent på hvordan dette utarter seg i lengden. 

Noen som har bruk for batteri? 😀

@minim

Når det gjelder posten din @sedsbergså skjønte jeg ikke helt hva du mente med "terminalen" på batteriet? Et ikke det de blyklossene? Jeg testet ikke minussiden, men når jeg gjorde det på pluss var det ikke akkurat 0V for å si det sånn 🤔

 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Jeg har tro på at det er starteren. På min Mondeo var det slik at den ikke startet. Så virket det som normalt en dag (startet flere ganger) før det ikke virket igjen og starter måtte byttes.

Det med elektriske kontakter er vel at det kan bli irr på de så de slutter å lede eller leder dårligere. Så det kan være en feil mulighet.

Starte i 10 minus er tungt på en diesel, krever at batteri er ganske bra.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
4 hours ago, Serpentbane said:

Når det gjelder posten din @sedsbergså skjønte jeg ikke helt hva du mente med "terminalen" på batteriet? Et ikke det de blyklossene? Jeg testet ikke minussiden, men når jeg gjorde det på pluss var det ikke akkurat 0V for å si det sånn 🤔

Terminalen er selve polene på batteriet ja. Man måler gjerne spenning mellom selve polen og batteriskoen for å se om det er dårlig kontakt mellom pol og sko. Dette må man gjøre under kraftig last (pga ohms lov, U=R*I). Du får ikke absolutt 0V men du bør ha godt under 1V ved maks last (mens man starter f.eks.)

Det samme kan man gjøre mellom motorblokk og minus på batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...