Gå til innhold

Lage egen server med foto. (NAS?)


Andzel

Anbefalte innlegg

Hei! :) 

Gjerne flytt tråden hvis den ikke skal være her, tenkte den passet best her.

 

Lyst å lage et sted der evt familien kan logge på et sted å se bilder eks familiebilder med mer.

 

Noen som har noe tips til hvordan dette evt funker? Finnes det en enhet med foto program innbyggedt eller kan legge til så eks mor går inn på den kan hun trykke på navnet til en person og alt av bilder av den personen kommer opp.

 

Jeg har 0 peiling på dette og derfor jeg spør her. Eneste jeg har lest litt er eks NAS disker koblet til ruteren min hjemme. 

 

Noen som evt har tips til en nas med to harddisker som er gode? Eller evt om noe tips og triks hvordan jeg kan få til dette?

 

God jul!

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra markedsføringen har vel både Synology og Qnap noe av det du ønsker med tanke på ansiktsgjenkjenning. Hvor godt det i praksis fungerer har jeg ikke testet. Når det ellers gjelder disse to NAS-produsentene har jeg svært gode erfaringer generelt sett.

Ellers er det vel en del bildehåndteringssystemer som støtter dette etter hvert, og støtter at bildene da ligger på et nettverksdrev. 

Men når du her sier "familien" - tenker du da familien hjemme, eller at det skal kunne gjøres via internett? Generelle anbefalingen min vil være at man ikke eksponerer tjenester på NAS-en mot internett - i hvert fall så lenge man ikke har kompetansen til å gjøre en viss sikkerhetsforbedring kontra standardinnstillingene (det er en del funksjonalitet for dette hos Qnap og Synology, men krever da litt mer nettverkskompetanse).

Lenke til kommentar

Investere selv nylig i Synology, og den funker meget bra. Har ikke testet annsiktgjenkjenning men de har en veldig god foto app, og bilder/videoer man tar blir automatisk backet opp til nasen i full kvalitet.

Bruker google photos og men irriterte meg over at de reduserer kvaliteten på bilder og video med mindre man betaler. Da er det mere morro å bruke pengene på min egen "sky".

Har en usb disk som det kjøres backup til automatisk par ganger i uken, samt en lite billig ekstra synology Nas stående hos min mor for off-site backup av det viktigste. Det ordnes også automatisk.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...