Gå til innhold

Feil på hdd i Synology


ray001

Anbefalte innlegg

Jeg har en Synology DiskStation DS2419+ (12bay) og har brukt 8x HDD med 6Gb lagring i NAS-en min.
 Bruker en HDD for å sikkerhetskopiere.
 Nå fikk jeg feil på en av mine 6Gb HDD.

 Spørsmålet mitt er, kan jeg bytte til all hdd til ny 14Gb hdd i nytt volum?  Eller må jeg kjøpe en lignende 6 Gb hdd bygge opp mine tapte data, og deretter kjøpe 14 Gb hdd?
 Eller er det andre veier å gå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken raid type bruker du?

Regner med du mener 6 TB? Du kan kjøpe en 14 TB HDD og erstatte den defekte 6 TB HDD-en, men du får ikke brukt den ekstra lagringsplassen før du har byttet ut flere 6TB eller lagt til flere 14 TB HDD-er.
Det forutsetter bruk av SHR1 eller SHR2.

Du kan bruke denne kalkulatoren for å se hva som skal til.
https://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator?hdds=

Endret av Uderzo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ray001 skrev (1 minutt siden):

Usikker hvilke raid, men det er 1stk hdd i back up. Er det raid 5 det? 

Hvis du mener paritet, så er det enten Raid 5 eller SHR-1.
Raid er ikke backup, viktig å ikke blande de to tingene ;) For et raid kan kræsje, da mister du alt.

Hvis det er Raid 5, så må du kopiere ut all data til et annet sted, kjøpe x antall 14TB HDD-er, bygget raidet på nytt og deretter kopiere tilbake all data.
Hvis det er SHR-1, så kan du bytte ut en og en HDD om gangen, du slipper å flytte data. Det vil ta x antall timer hver gang du bytter ut en disk til du kan begynne på den neste.
Hvis du kun bytter ut disker, ikke legger til flere i de ledige portene, så må du bytte ut minst 2 disker før du får tilgang på mer lagringsplass.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (44 minutter siden):

Hvis du mener paritet, så er det enten Raid 5 eller SHR-1.
Raid er ikke backup, viktig å ikke blande de to tingene ;) For et raid kan kræsje, da mister du alt.

Hvis det er Raid 5, så må du kopiere ut all data til et annet sted, kjøpe x antall 14TB HDD-er, bygget raidet på nytt og deretter kopiere tilbake all data.
Hvis det er SHR-1, så kan du bytte ut en og en HDD om gangen, du slipper å flytte data. Det vil ta x antall timer hver gang du bytter ut en disk til du kan begynne på den neste.
Hvis du kun bytter ut disker, ikke legger til flere i de ledige portene, så må du bytte ut minst 2 disker før du får tilgang på mer lagringsplass.

Har dette

Screenshot_20221219_144417_Chrome Beta.jpg

Lenke til kommentar

SHR-1, da kan du bytte ut en og en HDD hvis du vil.
SHR-1 tilsvarer Raid 5, det vil si at du kan miste en HDD og fremdeles ha tilgang på data. Men feiler enda en HDD før du har fått erstattet den defekte, så mister du all data. Så jeg vil anbefale at du tar backup av viktige data.
Fordelen med SHR er at du kan ha disker av ulik størrelse i raidet, og kan dermed foreta deg slike oppgraderinger uten større problemer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Uderzo said:

SHR-1, da kan du bytte ut en og en HDD hvis du vil.
SHR-1 tilsvarer Raid 5, det vil si at du kan miste en HDD og fremdeles ha tilgang på data. Men feiler enda en HDD før du har fått erstattet den defekte, så mister du all data. Så jeg vil anbefale at du tar backup av viktige data.
Fordelen med SHR er at du kan ha disker av ulik størrelse i raidet, og kan dermed foreta deg slike oppgraderinger uten større problemer.

Interessant informasjon, jeg har en mer beskjeden Synology NAS DS218+, men også med Synology Hybrid Raid (SHR). Er det korrekt forstått at dersom jeg bytter ut en av de 2 diskene med en større disk så blir det ikke mer tilgjengelig plass før den andre også byttes ut?

 

 

Clipboard01.png

Lenke til kommentar
cacb skrev (48 minutter siden):

Interessant informasjon, jeg har en mer beskjeden Synology NAS DS218+, men også med Synology Hybrid Raid (SHR). Er det korrekt forstått at dersom jeg bytter ut en av de 2 diskene med en større disk så blir det ikke mer tilgjengelig plass før den andre også byttes ut?

Korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ray001 skrev (18 minutter siden):

Ok, da er det bare å kjøpe 4x hdd, sette en og en hdd inn i sytemet, til alle diskene er byttet ut. Ville ikke få problem med å bytte ut en "frisk" 6Tb hdd, for bli byttes ut med ny hdd?

Det vil jo gå veldig lang tid på dette da, mulig uke(r)?

Nei, ikke noe problem med å bytte ut en "frisk" HDD. Men du har ledige porter slik jeg forstår det? Ingen grunn til å bytte ut flere 6TB HDD-er da. Det holder med å bytte ut den defekte HDD-en, hvis du vil utnytte den ekstra plassen så trenger du bare å kjøpe en 14TB til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (21 minutter siden):

Nei, ikke noe problem med å bytte ut en "frisk" HDD. Men du har ledige porter slik jeg forstår det? Ingen grunn til å bytte ut flere 6TB HDD-er da. Det holder med å bytte ut den defekte HDD-en, hvis du vil utnytte den ekstra plassen så trenger du bare å kjøpe en 14TB til.

Ja, men da ser Synology bare 6Tb disk?

 

Når en bytter ut en stasjon / hdd om gangen og la den gjenoppbygges, vil ta mye tid.

Siden jeg har 4 ledige brønner / spor åpne, kan jeg ikke bare sette opp et nytt volum med de 4 brønnene, kopier dataene over fra det andre volumet og deretter kan disse stasjonene på 6 Gb ut av NAS. Eller må jeg opprette / fikse volumet med 6Tb hdd først? 

Lenke til kommentar
ray001 skrev (1 time siden):

Ja, men da ser Synology bare 6Tb disk?

Nei.

ray001 skrev (1 time siden):

Når en bytter ut en stasjon / hdd om gangen og la den gjenoppbygges, vil ta mye tid.

Siden jeg har 4 ledige brønner / spor åpne, kan jeg ikke bare sette opp et nytt volum med de 4 brønnene, kopier dataene over fra det andre volumet og deretter kan disse stasjonene på 6 Gb ut av NAS. Eller må jeg opprette / fikse volumet med 6Tb hdd først? 

Nei, du trenger ikke gjøre noe av dette. Bytt ut den defekte 6TB disken med en 14TB disk(eksempelvis). Når den er ferdig med gjenoppbyggingen, installer en 14TB disk i en av ledige brønnene og utvid det eksisterende volumet. Såfremt du ønsker å øke lagringsplassen ellers holder det bare å bytte ut den defekte disken.
 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Uderzo skrev (På 19.12.2022 den 15.25):

SHR-1, da kan du bytte ut en og en HDD hvis du vil.
SHR-1 tilsvarer Raid 5, det vil si at du kan miste en HDD og fremdeles ha tilgang på data. Men feiler enda en HDD før du har fått erstattet den defekte, så mister du all data. Så jeg vil anbefale at du tar backup av viktige data.
Fordelen med SHR er at du kan ha disker av ulik størrelse i raidet, og kan dermed foreta deg slike oppgraderinger uten større problemer.

"Fordelen med SHR er at du kan ha disker av ulik størrelse i raidet, og kan dermed foreta deg slike oppgraderinger uten større problemer."

Da har jeg fått tak på 2stk hdd`er av 14Tb typen(de va VELDIG dyre kan man si).

Må en bytte ut alle hdd(en ut og en inn), eller holder det med å bytte ut f.eks 4hdd for å få nytte av total hdd kapasitet? Eller må alle byttes for å få full hdd kapasitet? En mister jo en del ifra 6TB disk til 14Tb disker?

Og kan jeg bare dra ut en av de 6Tb hdd, og erstatte med 14Tb hdd? Til alle diskene er byttet ut? Uten skade? Bare skru av synology, for det er vel ikke hot swap funksjon?

Lenke til kommentar
ray001 skrev (33 minutter siden):

"Fordelen med SHR er at du kan ha disker av ulik størrelse i raidet, og kan dermed foreta deg slike oppgraderinger uten større problemer."

Da har jeg fått tak på 2stk hdd`er av 14Tb typen(de va VELDIG dyre kan man si).

Må en bytte ut alle hdd(en ut og en inn), eller holder det med å bytte ut f.eks 4hdd for å få nytte av total hdd kapasitet? Eller må alle byttes for å få full hdd kapasitet? En mister jo en del ifra 6TB disk til 14Tb disker?

Og kan jeg bare dra ut en av de 6Tb hdd, og erstatte med 14Tb hdd? Til alle diskene er byttet ut? Uten skade? Bare skru av synology, for det er vel ikke hot swap funksjon?

Du må bytte ut to 6TB disker for å få mer kapasitet.
Ja, dra ut den ene 6TB disken og erstatt den med en 14TB. Du trenger ikke å skru den av.
Den vil nok pipe litt og si at raidet er "degraded", men ingen fare. Velg å legge til den nye disken og bygg raidet på nytt. Det vil ta en del timer.
Når den er ferdig så vil det stå dette:
image.png.8cf8c4c68c8ba63795bfff491a985fe4.png

Da kan du ta den andre disken og gjøre det samme en gang til. Når den er ferdig så kan du øke størrelsen på volumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 timer siden):

Du må bytte ut to 6TB disker for å få mer kapasitet.
Ja, dra ut den ene 6TB disken og erstatt den med en 14TB. Du trenger ikke å skru den av.
Den vil nok pipe litt og si at raidet er "degraded", men ingen fare. Velg å legge til den nye disken og bygg raidet på nytt. Det vil ta en del timer.
Når den er ferdig så vil det stå dette:
image.png.8cf8c4c68c8ba63795bfff491a985fe4.png

Da kan du ta den andre disken og gjøre det samme en gang til. Når den er ferdig så kan du øke størrelsen på volumet.

Veldig veldig happy for dine svar her😁

Er meget fornøyd 😀

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...