Gå til innhold

Helsefagarbeider utdanning og negler


Annemi

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg går andre året som helsefagarbeider i voksenopplæring og hadde en muntlig prøve. Etter prøven så fikk jeg beskjed om at lærerne skulle sette ned karakterene mine Pga. At jeg har negler som er lengre enn 2 mm. Har de lov til det? Jeg tenkte ikke over det, da jeg bare går på skole. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så direkte som du legg det fram kan dei nok ikkje straffe deg, men det spørs kva som er grunnlaget.

Mest truleg så har du nok eit reglement som seier noko om hygienekrav. Eg stiller meg tvilande til at eit krav om maks 2 mm lengde på neglane vil være sakleg. Mest truleg så er nok kravet formulert litt meir rundt slik at det eventuelt må gjerast ei vurdering på om du oppfyller intensjonen i reglementet. Med tanke på handhygiene så vil ein med lange negler måtte bruke meir tid på handvasken for å sikre at det også er reint under neglene. I tillegg kan lange negler kan være problematisk ved bruk av latex/gummi-hansker der du risikerer å stikke hol på hansken og utsette deg sjølv for smitterisiko ved at det kjem smitte frå andre som sett seg under dine negler.

Eg tenkjer også at sjølv om du skulle bryte eit hygiene-reglement så vil det være urimeleg at du skal få nedsett alle karakterane dine, meir korrekt blir det med nedsett karakter berre i aktuelle fag der det står i vurderingskriteria for faget at du skal vurderast på tilpassing til arbeidet. Eventuelt at du blir nekta å utføre arbeid/undervisning på grunn av at du har for lange negler og derfor ikkje får karakter i det heile.

Sjekk opp kva reglement som gjeld for din opplæringsinstitusjon og sjekk opp kva som skal være vurderingsgrunnlaget for karaktersetting i dei ulike faga.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er viktig for helsefagarbeidere å ha god hygiene og å følge gjeldende retningslinjer for å unngå å spre smitte eller skade pasienter. Dette gjelder også for neglene. I mange tilfeller kan det være lurt for helsefagarbeidere å ha korte negler for å redusere faren for å skade pasienter eller seg selv under arbeid. Det kan også være lurt å unngå å ha for lange negler eller å ha neglelakk på neglene, siden dette kan være vanskelig å holde rent og hygienisk. Det kan være spesielle retningslinjer for neglelengde og -pleie for helsefagarbeidere i ulike institusjoner eller virksomheter, så det er lurt å sjekke med din arbeidsgiver for å se hva som gjelder for deg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 minutt siden):

Det er viktig for helsefagarbeidere å ha god hygiene og å følge gjeldende retningslinjer for å unngå å spre smitte eller skade pasienter. Dette gjelder også for neglene. I mange tilfeller kan det være lurt for helsefagarbeidere å ha korte negler for å redusere faren for å skade pasienter eller seg selv under arbeid. Det kan også være lurt å unngå å ha for lange negler eller å ha neglelakk på neglene, siden dette kan være vanskelig å holde rent og hygienisk. Det kan være spesielle retningslinjer for neglelengde og -pleie for helsefagarbeidere i ulike institusjoner eller virksomheter, så det er lurt å sjekke med din arbeidsgiver for å se hva som gjelder for deg.

Dette er på skole, ikke på institusjon. 

Lenke til kommentar

Nå tror jeg @Milhouse85 tok helsefagarbeiderutdannelsen sin via videregående og ikke via voksenopplæring, samt for en del år tilbake, men han kjenner nok til vurderingkriterier for helsefagarbeidere, og jeg vil da tro at de er like uansett. 

Uansett, til neste gang: korte negler, ikke bruk smykker/ringer/klokke og ei heller neglelakk, spesielt om du har praksis, ferdighetstrening eller praktisk prøve. 

Endret av Gaea
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...