Gå til innhold

Antall ansatte i norsk spillindustri har nesten doblet seg siden 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-F4GxcFLrtu

Jeg håper de kan begynne å lage spill som interesserer internasjonalt enn å bare fokusere på Norsk kultur og mytologi.
Uheldigvis så er det slik at indie-utviklere ikke får støtte fra Norsk Filmindustri om spillet ikke møter
deres snevre og ukomersielle krav, som jeg fikk vite av en fellow utvikler.
Noen andre ga meg også denne teksten fra NFI her som du kan lese 
Det verste Norske spillet jeg noensinne har bevitnet var Through The Woods. Oh my god bro

Anyways. Man får bare håpe på en bedre fremtid

Lenke til kommentar
S. Drakensson skrev:

Jeg håper de kan begynne å lage spill som interesserer internasjonalt enn å bare fokusere på Norsk kultur og mytologi.
Uheldigvis så er det slik at indie-utviklere ikke får støtte fra Norsk Filmindustri om spillet ikke møter
deres snevre og ukomersielle krav, som jeg fikk vite av en fellow utvikler.
Noen andre ga meg også denne teksten fra NFI her som du kan lese 
Det verste Norske spillet jeg noensinne har bevitnet var Through The Woods. Oh my god bro

Anyways. Man får bare håpe på en bedre fremtid

Det er ikke helt sånn lenger. Men det kan fortsatt føles sånn. NFI prøver å legge litt mer til rette for "kommersielle titler", til tross for at de primært har et kulturelt mandat, men kan ikke gå all out, fordi da blir de klinsj med EU og konkurranseregler. Å forholde seg til NFI føles litt som rollespill, der begge parter later som de bryr seg masse om kultur og Norge og historie og sånt, mens begge parter egentlig bare vil se et stilig, realiserbart og gjerne innbringende prosjekt! Jeg tror norsk spillkultur har godt av den kraften NFI representerer, en kraft som gjør det mulig å lage alskens kunst i spillform. Men vi mangler kraften som trekker tydelig andre veien, mot bransjebygging og kommersialisering.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/16/2022 at 11:55 PM, S. Drakensson said:

Jeg håper de kan begynne å lage spill som interesserer internasjonalt enn å bare fokusere på Norsk kultur og mytologi.
Uheldigvis så er det slik at indie-utviklere ikke får støtte fra Norsk Filmindustri om spillet ikke møter
deres snevre og ukomersielle krav, som jeg fikk vite av en fellow utvikler.
Noen andre ga meg også denne teksten fra NFI her som du kan lese 
Det verste Norske spillet jeg noensinne har bevitnet var Through The Woods. Oh my god bro

Anyways. Man får bare håpe på en bedre fremtid

Norsk spillindustri er som norsk film industri var fra 1940-2000. Snevre, smale "kunst" filmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel også en del å si at man må være etablert som spillselskape med noe form for bakgrunn for at man skal kunne få stønad, det er vel ikke det samme som folk som starter band og kan søke i kommunen etter penger (som ble utnyttet en del av). Så er også spørsmålet skal det være et norsk spillselskapet med norske utviklere? Hvis så er ikke akkurat Norge de som har mest talentfulle folk bak seg, det er ingen skolegang direkte for spillindustrien ettersom man må i utlandet for å få erfaringen og utdannelsen (som er utrolig dyrt og er bare få folk som bryter igjennom).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...