Gå til innhold

Hjelp til valg av kamera for nybegynner


Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til valg.

Nybegynner.

Stort sett portrettbilder av mennesker i tillegg til bilder av kjøretøy innvendig og utvendig og bilder av noe natur (ikke mye nærbilder).

Pris ikke tenkt så mye på. Men helst ikke fort dyrt....kanksje under  10.000,-?

Muligheter for å filme/lage youtube klipp ser jeg noen har. vet ikke hvor praktisk dette er?

Videoblogging?

WIFI kan være kjekt vil jeg tro?

Annet en bør tenke?

 

Gode anbefalinger på kamera?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres jo ut som du skal gjøre "alt", så da er det selvsagt litt jobb å få det innenfor budsjettrammene, men det går nok på et vis. Tenker det kan være lurt å starte med noe allsidig og så oppgradere med objektiver til mer spesifikke oppgaver etterhvert. Spiller utseende, størrelse og vekt noen rolle? Noen tanker:

  • Jeg ville ikke kjøpt speilrefleks. Det finnes en del rimelige, og objektivutvalget på bruktmarkedet er ekstremt bra, men det er et "utdatert" format uten noen fremtid.
  • Canon EOS M50 II er et bra kamera som kan skaffes ganske rimelig, men også her bør du være obs på at EOS M er et "dødt" format der Canon ikke kommer til å lansere nye kameraer eller objektiver.
  • Jeg tenker vel egentlig at det perfekte kamera for deg hadde vært en Fujifilm X-S10, men det blir for dyrt. Det kan være hensiktmessig å se på X-T30 II og X-E4, som ligger noe under i pris, men har mange av de samme egenskapene.
  • Hvis du vil filme er det kjekt å kunne koble på en ekstern mikrofon, så jeg ville kjøpt noe med den muligheten. Da utgår f.eks. Panasonic Lumix GX80 og GX9, som ellers ville vært gode alternativer.
  • Hvis du ikke sjanser på speilrefleks eller EOS M, og velger et format med en fremtid, og MÅ holde deg under 10k, vil jeg egentlig si du har tre alternativer:
    • Panasonic Lumix G100: Rimeligste alternativ, beste utvalg av rimelige, brukte objektiver, veldig kompakt, svært godt på video. Negativt er litt begrenset mekanisk lukker, og at det har micro-USB.
    • Nikon Z50: Sannsynligvis det beste kamerahuset i prisklassen. Ulempen er at objektivutvalget (akkurat nå) er helt elendig, men det kan være Sigma kommer på banen og i stor grad fikser dette neste år.
    • Sony A6100: Bra kompromiss, har i likhet med Lumix et enormt objektivutvalg. Slår sannsynligvis de andre to med god margin på autofokus. Kit-objektivet skal visstnok være litt dårlig.
  • Ellers er det jo mye bra på bruktmarkedet, så ville fulgt med litt der. Fotofolk pleier generelt å ta godt vare på ting. F.eks. kan Lumix G80/G90/G9/GH5, Sony A6300 og A7 II, Fuji X-T3/X-T30/X-E3/X-H1, Olympus E-M1 II kan være verdt en kikk.
Lenke til kommentar
pierce007 skrev (På 15.12.2022 den 17.09):

Muligheter for å filme/lage youtube klipp ser jeg noen har. vet ikke hvor praktisk dette er?

Hvis du ikke vet, er det ikke noe du trenger. Moderne kamera kan ta opp video.

pierce007 skrev (På 15.12.2022 den 17.09):

Videoblogging?

Er dette noe du skal holde på med, eller tror du skal holde på med?

pierce007 skrev (På 15.12.2022 den 17.09):

WIFI kan være kjekt vil jeg tro?

Kjekt til hva? De fleste moderne kamera har noe wifi-greier, stort sett fungerer det ikke sånn du skulle ønske...eller når du skulle ønske. 

 

Ut i fra hva du skriver her ville jeg kjøpt et brukt Canon RP. De går for rundt 7 000 kr.

Når det kommer til objektiv ser dette ut til å være et godt valg. Spør om å få se noen bilder tatt med objektivet før du kjøper; mest sannsynlig er ikke skaden synlig på noen som helst måte.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...