Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nybygg, tips til sjekk innenfor garantitiden?


Anbefalte innlegg

Hei!

Bor i et nybygg (treromsleilighet) som er snart 4 år gammel, dvs. det er igjen ett år av nybyggarantien. Har hatt litt reklamasjoner siden vi flyttet inn for nesten 4 år siden, men ingen større saker.

Jeg lurer på om dere har noen tips til ting som er greit å sjekke litt ekstra nå som vi går inn i den siste tiden før garantien går ut? Gjerne typiske feil/problemer som ikke er så lett å se/oppdage. Kan være ting knyttet til isolasjon, ventilasjon eller andre ting. Er det noen standardoppdrag til en rimelig penge som et takstfirma kan utføre som kan være fornuftig å vurdere?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Lei inn en takstmann. Han vet hva han skal se etter. Ofte verdt det. Litt som garantiutløpstest hos naf. Da kan du få en rapport fra han også hvor han skriver hva som bør utbedres og ikke bare synsing.

Men typisk knirk fra undergulv er jo en klassiker på nybygg.

Endret av Labelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Labelle said:

Lei inn en takstmann. Han vet hva han skal se etter. Ofte verdt det. Litt som garantiutløpstest hos naf. Da kan du få en rapport fra han også hvor han skriver hva som bør utbedres og ikke bare synsing.

Men typisk knirk fra undergulv er jo en klassiker på nybygg.

Takk for tips.

Knirk fra undergulv - tenker du på at gulvet knirker/gir etter når man går på det?

Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (På 20.1.2023 den 11.16):

Takk for tips.

Knirk fra undergulv - tenker du på at gulvet knirker/gir etter når man går på det?

Ja. Ofte slurves det med limingen her noe som gjør at sponplatene ligger rett på bjelkene. Altså tre mot tre. Dette skaper knirk. Ofte legges gulvet på disse før de har tørket tilstrekkelig. Her kan skruene også gjøre at de ikke presser platene nok ned etter tørk. Har flere bekjente som sliter med dette etter nybygg hvor gulv og alt må opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, skal sjekkes.

Hvordan er det med lydisolering, hva er normalt med tanke på hva man hører fra naboleiligheter?
Jeg synes ikke jeg hører særlig fra naboleilighetene, det er generelt rolige folk (hører mer fra utsiden, antagelig pga. vinduer ikke isolerer like godt), med unntak av en hund som bjeffer i en leilighet under oss i ny og ne.

Lenke til kommentar

Har forhørt meg litt med takstfirma nå, og de sier at erfaringsmessig er det lite som aksepteres etter ettårsbefaring, og at en sjekk evt. vil ha fokus på våtrom.

Test av tetthet/isolasjon vil fort bli betydelig dyrere og det er sjelden man oppdager utettheter/dårlig isolasjon som man kan reklamere på. 

Er det en mulighet å selv bruke termokamera som jeg skaffer selv for å ta en enkel sjekk mtp. isolasjon, eller vil det ikke avdekke noe særlig?

Lenke til kommentar

Termokamera kan absolutt benyttetes. Baderom bør såklart sjekkes. Er det kledning av tre du har på utsiden av fasaden? Hvordan har det vært med istapper rundt takutstikk/takrenner til nå iår? 

I vårt borettslag smelter det vann på taket mellom rekkehusene akkurat der skilleveggen går. Dette skaper isdannelse lengre ned. Tidvis meget irriterende. Rekkene i midten er mest plaget. Drypper utenfor inngang og blir issvuller. Jeg bor i enden så er ikke plaget i lik grad

Endret av Labelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Labelle said:

Termokamera kan absolutt benyttetes. Baderom bør såklart sjekkes. Er det kledning av tre du har på utsiden av fasaden? Hvordan har det vært med istapper rundt takutstikk/takrenner til nå iår? 

I vårt borettslag smelter det vann på taket mellom rekkehusene akkurat der skilleveggen går. Dette skaper isdannelse lengre ned. Tidvis meget irriterende. Rekkene i midten er mest plaget. Drypper utenfor inngang og blir issvuller. Jeg bor i enden så er ikke plaget i lik grad

Da skal jeg se om jeg får lånt et termokamera og undersøkt litt inne i leiligheten.

Det er kledning av tre på utsiden ja. Har ikke opplevd noe problem med istapper mens jeg har bodd der.

 

Gjerne kom med flere tips 😄

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar

Noen tips til ventilasjon, at dette fungerer bra?

 

En ting jeg har latt merke til at det virker som det er en del lukt som blir spredt ut til tilluftsventilene hvis det tas opp i en avtrekksventil f.eks. på badet.

Testet med parfyme og det luktet ganske sterkt i tilluftsventilene. Vi har roterende varmegjenvinner og den drar vel sikkert litt med seg, men noen måte å sjekke om den fungerer som den skal?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...