Gå til innhold

Maskinen slår seg av


eberland

Anbefalte innlegg

Hei

Har oppgradert maskinen til min far fra '99 modell compac til "standard" hw.no pc

Abit NF7s v2, AMD 2500+, 512MB PC3200 (no name)

Dette sammen med to gamle hdd og gammal cdrw og dvdrom inn i Q-Tec Midi tower ATX 6023MD.

 

 

Problemet er at maskinen booter i tide og utide.

Minne kjører på 333Mhz @ 2,8V, CAS-RAS setting 'by SPD', cpu på default 166x11 Mhz @1,75V og cpu idle temp er rundt 40 grader. Har disablet noen instillinger i BIOS som skal stenge ned ved ustabil power, uten at det har gitt noe effekt. Skal være nyeste BIOS versjon(dobbelsjekker senere)

 

 

Kjører "backup" Xp pro norsk, uten SP1.

 

 

Noen tips om hva som kan være gale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært inn på tanken:

PSU er på 300W - den har drevet en 2500+ @ 2500Mhz m/vannkjøling.... bør gjøre jobben...

Minnebrikken er riktignok den billigste jeg fikk tak i, men kjører lik på mitt P4 system @410Mhz

Kan prøve med en annen minnebrikke. Har noen Corsair XMS brikker på lur :p

 

Lurer litt på om jeg skal skylde på windows. Tenkte å legge inn SP1 og kjøre en ny runde på windows update.. Noen som har tro på det???

Lenke til kommentar

Lurer litt på om jeg skal skylde på windows. Tenkte å legge inn SP1 og kjøre en ny runde på windows update.. Noen som har tro på det???

 

svar:

 

Forsøk vert det. I den updaten ligger det noen patcher for strømstyring.

Krysser fingre for at det stabiliserer seg litt for deg.

Om ikke, prøv annen psu en tid som nemt over.

 

jarnt

Lenke til kommentar

hahahaha, bruker du Q-TEC sine strømforsyninger så er du solgt! Dem yter omtrent 50% av det dem sier. Så hvis det er 300W, så rundt 150W effektivt. Rart at PCen din starter i det hele tatt.. må jo være helt syyyyykt ustabil man!

 

GL videre.. prøv andre OS.. kanskje du finner en spesialutgave av windows98 som liker q-tec?

 

:devil:

Lenke til kommentar

Hei, jeg har og Q-tec kabinett, med 350w strøm forsyning.

 

Jeg har problem med at maskinen starter på nytt når jeg har spilt en stund...

og jeg syntest ikke at den virker so bra som den skal.

Jeg har MSI hovudkort, skulle være et bra kort.. litt gammelt nå, men det er ikke "dårlig". og 768 DDR ram 2700, og 2 cd rommer, en hdd. og 2 kabinett vifter, og cpu vifte..

 

men den starter på nytt bare når jeg spiller, tror det har sjett et par ganger at den bare startet på nytt...

 

 

Så det kan være strøm forsyningen ?

 

 

Hvilken andre strømforsyninger kan passe i det kabinettet ?

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Hei, jeg har og Q-tec kabinett, med 350w strøm forsyning.

 

Jeg har problem med at maskinen starter på nytt når jeg har spilt en stund...

og jeg syntest ikke at den virker so bra som den skal.

Jeg har MSI hovudkort, skulle være et bra kort.. litt gammelt nå, men det er ikke "dårlig". og 768 DDR ram 2700, og 2 cd rommer, en hdd. og 2 kabinett vifter, og cpu vifte..

 

men den starter på nytt bare når jeg spiller, tror det har sjett et par ganger at den bare startet på nytt...

 

 

Så det kan være strøm forsyningen ?

 

 

Hvilken andre strømforsyninger kan passe i det kabinettet ?

 

Mvh.

1. Det kan være innstilling i grafikkdriverene som spiller deg et puss. F.eks låste call og duty seg med meg hele tiden så lenge "fast write" var på. Disablet det i driveren og alt ble mye bedre ;)

Ellers er det jo gunstig å ha oppdaterte drivere over hele linja (bios, hk, lyd, etc.)

 

2. Det kan òg være psu som ikke klarer å levere nok stabil spenning under spill. Da belastes det alt du har, minne, cpu, grafikkort og hdd.

Kan jo prøve å koble fra strømmen til det du ikke trenger( ekstra hdd, floppy, cd rom. brennere etc) når du spiller, for å se om det er nok strøm da.

 

lykke til

jarnt

Lenke til kommentar

Hei, jeg har og Q-tec kabinett, med 350w strøm forsyning.

 

Jeg har problem med at maskinen starter på nytt når jeg har spilt en stund...

 

har samme problem, vil gjerne ha nytt kabinett, hvertfall ny strømforsyning,

noen som kan anbefale ei strømforsyning som ikke bråker ræva av meg.

 

anyone??

 

Jeg "klagte til komplett p.g.a av dette, og de lurte på om det var cpu som blei for varm, men nå fatter jeg at det er srtømforsyningen, takker dere "g33ks"

 

Men til saken, hvilken strømforsyning bør jeg kjøpe, som ikke bråker fælt??

Lenke til kommentar

Hei igjen,

ej he sett på nye strau forsyninger no.. å ej såg ei sann Silent greie.. me store vifte inne i kabinette, til 400kr, men den var bere 300w, å det kosta 600 kr for 350, og det er slike som bråker ca rundt 19-20 db.. og det er veldig stille.

cpu vifta mi er på det lyd nivået (19-20) stopper jeg de 2 ekstra viftene som jeg har, så blir det ganske så stille..

 

Og med strømmforsyning med stor vifte inne i kabinettet, så vil den bråke MYE mindre. så det blir nåkk en slik jeg skal ha meg når lomme boka blir større ;)

 

Ditte ska vi finne ut ta..!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...