Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

** LØST ** Lenovo laptop henger ved oppstart


Anbefalte innlegg

Sitat

Problemet nedenfor viste seg å være en feil med at funksjonen Start > Avslutt satte maskinen i dvale/hvilemodus i stedet for å skru den av. Maskinen klarte ikke å starte Windows igjen etter å ha vært i dvale over natten. Ved å gå til strøminnstillinger og deaktivere "rask oppstart" slår maskinen seg helt av med Start > Avslutt, og nå er det ikke lenger noe problem å starte den.

-----------------------------

Jeg har et problem med at laptopen min ofte henger ved oppstart. Den slår seg på og viser Lenovo-logoen, men så skjer det ikke noe mer. Jeg ser ikke engang den hvite snurre-sirkelen som skal indikere at Windows jobber, det skjer absolutt ingenting.

Til nå har jeg kunnet "løse" problemet ved å tvinge maskinen av (holde knappen nede til maskinen slår seg av) og så skru på igjen. Den har alltid lastet som normalt på andre forsøk.

Jeg har prøvd å google litt på Lenovo og oppstartsproblemer, men jeg finner ikke noe som stemmer overens med akkurat "mitt" problem (som regel pleier visst folk å se Windows-snurregreia).

Er det noen som har innspill? Maskinen er helt ny, så det er mulig å sende den i retur hvis det skulle være nødvendig. Men, siden den fungerer fint bare den kommer i gang, så håper jeg det kan løses på andre måter. 

Maskin
Lenovo ThinkPad L15 Gen 3
Windows 10 Pro 22H2

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (5 minutter siden):

Installer lenovo vantage/commercial vantage via microsoft store. Kjør igjennom denne og få inn alt av firmware og bios oppdateringer.

Takk for tips! Det programmet fulgte med maskinen. Jeg kjørte det nå, men det lå ingen tilgjengelige oppdateringer der. Systemet er oppdatert.

Lenke til kommentar

Nedgradere bios var ikke helt rett frem, det ligger noen sikkerhetssperrer der. Det går nok an å ordne det, men jeg begynte ikke å bale med det nå. 

Derimot har jeg lagt merke til at lyset ved av/på knappen blinket ganske heftig da jeg skrudde av maskinen. Det var litt mystisk. Jeg søkte litt rundt det og fant ut at det indikerte dvalemodus, ikke "shutdown". At Windows knoter med å våkne igjen fra langvarig dvale har jeg vært med på før. Jeg skrudde av "rask oppstart" i strøminnstillinger, og nå skrur maskinen seg helt av. Ingen vill blinking fra lampa. Og nå gikk det fint å starte den et par ganger også. 

Kryss i taket, kanskje jeg fant ut av det. Blir spennende å se i morgen tidlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • :utakt endret tittelen til ** LØST ** Lenovo laptop henger ved oppstart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...