Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselbil vibrasjoner ved kald motor


dan83

Anbefalte innlegg

Nå som det har blitt kaldt i været, så merker jeg at det er litt mer vibrasjoner i bilen når jeg starte den, som feks at jeg hører litt mer during i girspak osv hvis jeg setter den i fri og lar motoren gå. Dette forsvinner etter hvert når motoren har blitt litt varm. Jeg vet at dette er normalt innenfor en viss ramme, men spørsmålet er hvor mye vibrasjoner skal til for at det kan være noe galt? 

Gjelder en totyota rav 4, med en D-4D motor.

Hvis feks svinghjulet hadde begynt å bli slitt, så ville vel vibrasjonene vært uavhengig av kulde og blitt borte hvis man trøkker clutchen inn? Noe annet "galt" som kan gi litt ekstra vibrasjoner ved kald motor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En dieselmotor kan ettergløde i flere minutter etter start for å gjøre forbrenningen lettere for motor. Hvis den hoster, harker og vibrerer veldig kan det være noe feil på innsprøytning eller gløding. Pass på at du ikke har sommerdiesel igjen på tanken, denne får trøbbel ved 10-15 minus og nedover.

Lenke til kommentar

ok, kanskje jeg skal få sjekket glødeplugger. Er det enkelt for ett verksted å sjekke dette kjapt? Syntes den også kan starte litt sent når den har stått ett par dager i kulda. Var slik sist vinter også derimot. Men er vel ikke helt uvanlig hos dieselbiler?

Og hva er prisen for å få skifte glødepluggene hos ett verksted? 4-5000kr?

Lenke til kommentar

Det kan nok koste så mye, men kan også koste bare 2-3 tusen.Typisk koster det 200-300 per stykk. Så tar det vel kanskje en time å skifte de, sånn omtrent. Enkelte verksteder kan nekte å utføre slike jobber. På visse modeller er det kjent at glødeplugger kan sitte som sveiset fast pga rust og at de ikke er skrudd på 10-15 år. Da kan det bli svært dyrt å skifte hvis de knekker og man må ta av topplokket. På noen modeller er det vanlig å dynke på rustløser som virker en uke for så å forsøke å løsne pluggene etterpå, med varm motor.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...