Gå til innhold

Bygge eget bord med Innebygd PC, Hva må man tenke på?


Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Hei, I Jula så er det fryktelig rolig på jobben så jeg lurer på om jeg skal benytte noen av fasilitetene vi har her til og bygge et PC bord, Et bord hvor dataen er skrudd inn i bordet (Se vedlegg).

Det vil  jo bli laget i treverk, Er det noe spesielt man burde tenke på i forhold til elektronikken? Statisk elektrisitet? 

Jeg skal behandle treverket der komponentene skal monteres slik at det ikke er noe fare for brann osv. Jeg skal også lage til slik at det blir nok ventilasjon. 

computers_build_into_desks.jpg

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tykkelsen på bordet kanskje?
Neppe behagelig å bruke ett bord som er 30cm tykt om man f.eks skal ha en kontorstol under.

Så er jo jording noe man må ha i tankene, alle deler bør nok ha en eller annen form for jording slik de ville fått i ett vanlig kabinett ved at det er i kontakt med kabinettet. Med treverk får man jo ikke jording på den måten.

Utenom det så tror jeg egentlig det bare er å kjøre på :)

Lenke til kommentar
aklla skrev (32 minutter siden):

Tykkelsen på bordet kanskje?

Neppe behagelig å bruke ett bord som er 30cm tykt om man f.eks skal ha en kontorstol under.

Så er jo jording noe man må ha i tankene, alle deler bør nok ha en eller annen form for jording slik de ville fått i ett vanlig kabinett ved at det er i kontakt med kabinettet. Med treverk får man jo ikke jording på den måten.

Helt riktig, tykkelsen der man sitter er veldig viktig.

Ha maskinvaren på den ene siden er nok best løsning, spesielt med tanke på kabelstrekk osv.

Når det kommer til jording, så blir de egentlig jordet via alle nullpunkt lederne fra strømforsyningen, så det skal ikke være så stor fare så lenge ikke selve pulten er av metall. Ikke alle komponenter det er like enkelt å jorde, selv om hovedkortet er nokså enkelt.

Lenke til kommentar

Ang jording så tenkte jeg mer på f.eks harddisk(om det er snurredisk), skruepunkter på hovedkortet, evt andre deler man kobler til.
Komponentene koblet rett på hovedkortet trenger jo ikke jord annet enn det de får fra hovedkortet :)

Litt usikker på hvor nødvendig det egentlig er også..

Så må man tenke på vannsøl, sørge for at vann fra pulten ikke kan finne veien inn noen sted der det gjør skade.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
aklla skrev (20 timer siden):

Ang jording så tenkte jeg mer på f.eks harddisk(om det er snurredisk), skruepunkter på hovedkortet, evt andre deler man kobler til.
Komponentene koblet rett på hovedkortet trenger jo ikke jord annet enn det de får fra hovedkortet :)

Litt usikker på hvor nødvendig det egentlig er også..

Så må man tenke på vannsøl, sørge for at vann fra pulten ikke kan finne veien inn noen sted der det gjør skade.

Harddisker får samme jord fra strømforsyningen som resten av komponentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...