Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Henge opp taklampe med jording


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
barfoo skrev (7 minutter siden):

Nok at du har ledende omgivelser, f.eks. et betongtak, eller en skrue i en metallstender... Også lyser ikke lampen, du går opp for å undersøke. 

Det er et regelverk skrevet i blod. Du kan lære av det, eller du kan være idiot og insistere på at du vet bedre.

Jeg kjenner reglene veldig godt, har jobbet med strøm hele livet mitt, dette var bare en kvalifisert risikovurdering og jeg kom fram til at risikoen er så lav at jeg ikke hadde giddet å skifte ledning.

Endret av Rogernen
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Rogernen said:

Så du kjører aldri over fartsgrensen?

Ikke veldig mye nei.

Det er snakk om å bytte en kabel til... en hundrelapp? Så er man innenfor alle regler og slipper å risikere at noen blir drept av en overledning. Er det virkelig verdt å sloss for???

https://www.elektroimportoren.no/namron-nettkabel-3x1-5-2m/1504935/Product.html

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rogernen skrev (2 timer siden):

Hvis det blir overledning i en lampe som ikke er tilkoblet jord så vil ikke jordfeilvernet koble ut. For at du skal få strøm gjennom deg må du holde i lampen samtidig som du berører en jordet gjenstand eller annet elutstyr med overledning, sjansen er veldig liten for at du gjør det.

Dette stemmer nødvendigvis ikke, er strømmen gjennom kroppen din over 30mA så vil jordfeilvernet slå ut såfremt det er jordfeilvern på kursen, men da er det allerede for sent med tanke på nerve/hjerteskader. Å koble opp en lampe med metallisk gods som i utgangspunktet skal være jordet uten å jorde den i et rom med andre konstruksjoner som er jordet er idioti, da har man ikke tatt innover seg eller mangler kunnskap om hvaslags konsekvenser det kan få for andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 minutter siden):

Dette stemmer nødvendigvis ikke, er strømmen gjennom kroppen din over 30mA så vil jordfeilvernet slå ut såfremt det er jordfeilvern på kursen, men da er det allerede for sent med tanke på nerve/hjerteskader. Å koble opp en lampe med metallisk gods som i utgangspunktet skal være jordet uten å jorde den i et rom med andre konstruksjoner som er jordet er idioti, da har man ikke tatt innover seg eller mangler kunnskap om hvaslags konsekvenser det kan få for andre.

Som jeg sa så vil ikke jordfeilbryteren koble ut bare fordi det er overledning på lampen når den ikke er jordet, strømmen har ingen vei å gå. Men dersom du tar på lampen og andre jordede gjenstander samtidig så får du selvsagt strøm, men dette kan være mindre strøm enn 30 mA og jordfeilbryteren redder deg ikke nødvendigvis. Jeg jobber med strøm og mitt svar på jobben vil være å jorde lampa, men privat så vil jeg si at risikoen er veldig liten og jeg hadde ikke giddet å bytte ledning. Er verre med vegglamper som normalt er tilgjengelig for berøring.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (14 minutter siden):

Ikke veldig mye nei.

Det er snakk om å bytte en kabel til... en hundrelapp? Så er man innenfor alle regler og slipper å risikere at noen blir drept av en overledning. Er det virkelig verdt å sloss for???

https://www.elektroimportoren.no/namron-nettkabel-3x1-5-2m/1504935/Product.html

Så du vurderer at risikoen ved å kjøre for fort er mindre enn sannsynligheten for at en person skal holde på en taklampe (jeg satt dette som forutsetning) og samtidig berøre noe som er jordet. Eller er du en idiot du også?

Lenke til kommentar
Rogernen skrev (1 minutt siden):

Som jeg sa så vil ikke jordfeilbryteren koble ut bare fordi det er overledning på lampen når den ikke er jordet, strømmen har ingen vei å gå. Men dersom du tar på lampen og andre jordede gjenstander samtidig så får du selvsagt strøm, men dette kan være mindre strøm enn 30 mA og jordfeilbryteren redder deg ikke nødvendigvis. Jeg jobber med strøm og mitt svar på jobben vil være å jorde lampa, men privat så vil jeg si at risikoen er veldig liten og jeg hadde ikke giddet å bytte ledning. Er verre med vegglamper som normalt er tilgjengelig for berøring.

Du får si det til barna til neste eier når de skal være flink å hjelpe pappa med å skifte pære og gardintrappa tilfeldigvis står borti en murvegg eller vannrør, hvis du kan si det til de da, de kan jo allerede ha fått torvtak til den tid.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (15 minutter siden):

Du får si det til barna til neste eier når de skal være flink å hjelpe pappa med å skifte pære og gardintrappa tilfeldigvis står borti en murvegg eller vannrør, hvis du kan si det til de da, de kan jo allerede ha fått torvtak til den tid.....

Selvsagt er det en liten risiko for at du kan få strømgjennomgang fra en taklampe med overledning og som ikke er jordet, graden av sannsynlighet må neste hver enkelt vurdere, jeg mener den er liten. Misforstå meg rett, jeg har jobbet med strøm hele livet og er selvsag enig i at det beste er at lampen er jordet dersom den ikke er dobbeltisolert, da ville også en eventuell jordfeilbryter løse ut. Opplevde nylig at kona hadde tatt ut en pære fra en vegglampe og ikke satt i ny pære, med resultat at sønnen vår fikk strøm når han stakk fingeren inn i sokkelen, det var en virkelig farlig situasjon med høy sannsynlighet for skade.

Endret av Rogernen
Lenke til kommentar
Rogernen skrev (1 minutt siden):

Selvsagt er det en liten risiko for at du kan få strømgjennomgang fra en taklampe med overledning og som ikke er jordet, graden av sannsynlighet må neste hver enkelt vurdere, jeg mener den er liten. Misforstå meg rett, jeg har jobbet med strøm hele livet og er selvsag enig i at det beste er at lampen er jordet dersom den ikke er dobbeltisolert, da ville også en eventuell jordfeilbryter løse ut.

Det er ikke alltid at forskrifter og forsvarlighet går hånd i hånd, men i tilfellet der lampen blir montert i våtrom eller annet rom med jordede konstruksjoner som for eksempel murgolv/vegger, vannrør eller andre gjenstander tilkoblet jord så mener jeg det er uforsvarlig å ikke jorde lampen pga dens metalliske gods. Man må tenke på at det andre enn seg selv som også skal bruke rommet, og som ikke nødvendigvis har kunnskap til å være obs på faremomentene. Et barn som står i barføttene i en gardintrapp som tilfeldigvis står borti et vannrør eller står lent mot en murvegg og skal svinge metallsverdet høyt i lufta og leke zorro for eksempel.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 minutt siden):

Det er ikke alltid at forskrifter og forsvarlighet går hånd i hånd, men i tilfellet der lampen blir montert i våtrom eller annet rom med jordede konstruksjoner som for eksempel murgolv/vegger, vannrør eller andre gjenstander tilkoblet jord så mener jeg det er uforsvarlig å ikke jorde lampen pga dens metalliske gods. Man må tenke på at det andre enn seg selv som også skal bruke rommet, og som ikke nødvendigvis har kunnskap til å være obs på faremomentene. Et barn som står i barføttene i en gardintrapp som tilfeldigvis står borti et vannrør eller står lent mot en murvegg og skal svinge metallsverdet høyt i lufta og leke zorro for eksempel.

Enig i at våtrom øker risikoen veldig.

 

Lenke til kommentar
Rogernen skrev (7 minutter siden):

Også enig, ref min erfaring med sønnen min som fikk strøm fordi kona ikke hadde satt inn pære i vegglampe.

Ja det er skummelt. Heldigheten er at det som regel kun er strømmgjennomgang et lite område på fingeren. Hadde man derimot stått på et murgulv eller lignende så hadde konsekvensene blitt mer alvorlige.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Rogernen said:

Så du vurderer at risikoen ved å kjøre for fort er mindre enn sannsynligheten for at en person skal holde på en taklampe (jeg satt dette som forutsetning) og samtidig berøre noe som er jordet. Eller er du en idiot du også?

Det er i såfall du som er idiot som anbefaler TS å lage en potensiell dødsfelle når det er både enkelt og billig å unngå denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (36 minutter siden):

Det er i såfall du som er idiot som anbefaler TS å lage en potensiell dødsfelle når det er både enkelt og billig å unngå denne.

Det var tydelig på bilde at dette var en taklampe som skulle brukes i et typisk tørt rom, kan du forklare meg under hvilke omstendigheter han kan få strømgjennomgang, det betyr at han må ta på lampen (som må ha feil) og jord, hvor er dette jordpotensialet?

Du får ikke automatisk strømgjennomgang i deg selv om du tar på en strømførende leder/fase, ved dobbel jordfeil vil sikringen gå.

Jeg presiserte også at dette gjaldt dersom det var en lampe som ikke normalt berøres, dersom den derimot henger på vegg og det er jordede gjenstander i nærheten så er jording mye viktigere, da kan jeg se for meg situasjoner hvor strømgjennomgang er en reell fare.

De som har laget lampen vet ikke noe om hvilke miljø/høyde den skal stå i så de må selvsagt si at den skal jordes. 

Regner også med at du vet at forskriftene tillater avvik når elustyr er utenfor berøringsavstand, så det er ikke svart hvitt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...