Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjullager bytte


mobilium

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mobilium skrev (1 time siden):

Hei

Jeg skal prøve å bytte hjullager på min Mitsubishi Colt 1.1 L 2007 modell. Har kjøpt nytt lager og hub som en enhet.(Se bilde) Er usikker på om jeg kan presse den inn med pressverktøy som man bruker mens hjulspindelen sitter fast i bilen.  Noen som har erfaring og vet?

 

Har du hydraulisk presseutstyr, så går det nok fint. 

Regner med det som sitter der fra før er såpass rusta at det ikke nytter å bruke sånne hjullagersett hvor du bruker en gjengestang til å presse det ut med. Det letteste er nok å skru løst hele navet fra bilen og få noen som har skikkelig verkstedpresse til å presse ut det gamle lageret og inn med det nye. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (3 timer siden):

Har du hydraulisk presseutstyr, så går det nok fint. 

Regner med det som sitter der fra før er såpass rusta at det ikke nytter å bruke sånne hjullagersett hvor du bruker en gjengestang til å presse det ut med. Det letteste er nok å skru løst hele navet fra bilen og få noen som har skikkelig verkstedpresse til å presse ut det gamle lageret og inn med det nye. 

Tenkte jeg skulle prøve med gjengestang for å se om jeg greide det først. Det jeg også tenker på er hvor trykket kommer når lageret allerede sitter på hubben. Tenkte trykket da ville komme på innerste del av selve lageret og er usikker på om det går. Leste på Autodoc under beskrivelse av tilsvarende lager og hub at man trengte spesialverktøy for å montere : https://www.autodoc.co.no/maxgear/9567032 men det står ikke hvilket spesialverktøy.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Opelduude said:

Du kan prøve alt du vil, men tipper det må til 4-5 tonns kraft for å få ut det lageret. Å kjøpe ett verktøy til 1500-2000 kr kommer til å koste mye mer enn å bare levere hele navet på verksted og få presset det ut og inn med det nye. 

Mange tror 4-5 tonn er mye, men det er faktisk ganske lite press. Skal ikke store lageret til før man må opp i 20-30 tonns press.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (9 timer siden):

Du kan prøve alt du vil, men tipper det må til 4-5 tonns kraft for å få ut det lageret. Å kjøpe ett verktøy til 1500-2000 kr kommer til å koste mye mer enn å bare levere hele navet på verksted og få presset det ut og inn med det nye. 

Det er nok det mest fornuftige. Fant ut hvilket spesialverktøy man må bruke for komplett hub/lager 

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Mange tror 4-5 tonn er mye, men det er faktisk ganske lite press. Skal ikke store lageret til før man må opp i 20-30 tonns press.

Jepp. Tok i litt for lite der. Har vært borti komplette nav som bare er skrudd. Da tok det 13 tonns kraft for å løsne det. Sier jo litt om hvor skadelig den suppa de bruker på norske veier hver vinter er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...