Gå til innhold

Dele Wi-Fi nett med utleiedel, men sette opp som eget nett


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fiber gjennom Eidsiva og får inn leietaker neste uke.
Planen er å dele nett via Wi-Fi med leietaker som bor i kjelleren rett under der routeren kommer til å stå, men jeg ønsker at vi har hvert vårt separate Wi-Fi nett. Spesielt mtp casting osv.

Virker ikke som dette er mulig å få til med routeren fra Eidsiva, så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem.

Har en kompis som kan hjelpe meg med selve oppsettet, men har dere noen anbefalinger til routere som er gode til dette?
Og må ny router i tilfelle kobles til routeren fra Eidsiva?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis leieboer kun skal ha wifi-tilgang, kan det være at gjestenettet er uten klientisolering på ruteren du har - dvs. at enhetene på gjestenettet kan se og kommunisere med hverandre. Da vil gjestenettet i praksis kunne være et eget lokalnettverk for leieboeren.

Hvis gjestenettet er med klientisolering, kan det gi problemer for eksempelvis casting med løsninger der enhetene trenger å være i samme nett. På noen rutere er klientisolering noe som kan slås av og på for gjestenettet.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Alt-Ctrl said:

Tror egentlig det går bra, det viktigste er at vi ikke forstyrrer hverandres casting sånn jeg tenker det, men kan være at jeg ikke har tenkt på mulige utfordringer da.

Hvis det går bra, så kan jo eksisterende ruter fra Eidsiva benytte hvis dekningen ellers er ok. Å sette opp en tradisjonell repeater/extender er i hvert fall noe som bør unngås hvis det ikke er nødvendig, ettersom det vil kunne ha negativ påvirkning av wifi-ytelsen.

Personlig ville jeg ha latt leieboer bruke gjestenett av flere årsaker - blant annet sikkerhet.

Lenke til kommentar
On 10/29/2022 at 4:39 PM, Alt-Ctrl said:

Tror egentlig det går bra, det viktigste er at vi ikke forstyrrer hverandres casting sånn jeg tenker det, men kan være at jeg ikke har tenkt på mulige utfordringer da.

Forstyrre casting er en ting, men er du villig til å se hva naboen caster og motsatt? 

Jeg opplever en gang i blant å caste til feil device, noe som skrur på tv og slår på lyd i feil rom.

 

Edit: usikker på om Google benytter ulike multicast grupper per bruker, men det er uansett dårlig sikkerhetsteknisk. 

Ville helt klart gått for ulike nettverk.

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...