Gå til innhold

Rolig og turvennlig sted i nærheten av Alicante


Anbefalte innlegg

Forsøker meg her siden forumet er så proppfullt av kunnskapsrike og trivelige folk 🙂.

Jeg er vant til å reise til rolige småsteder i Hellas, og foretrekker helst små familiedrevne pensjonat med type 20 rom fremfor 5 stjerners hotell. Jeg er prototypen på han kjipe som tilbringer dagen ute på tur, og tar en rolig kveld på verandaen med skue utover havet. Slår på stortromma når jeg blander sukkerfri saft og Farris 😉

Har alltid måtte ta den lange "omveien" ved å reise fra Molde til Oslo en dag i forveien, overnatte på Gardermoen, for så å ta tidlig charterfly til en eller annen gresk øy. Den reisen er både lang og kostbar...

Blir fristet av tanken på å kunne fly Molde - Alicante på kun noen timer (uten overnatting), og lurer på om det finnes et rolig og naturrikt sted ikke langt fra Alicante. Type i en time radius fra flyplassen. Nordover et det vel ikke mye håp. Denia er alt for stort. Finnes det noe alternativ sørover?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
robertaas skrev (31 minutter siden):

På en time kommer du deg opp til Calpe, ned til San Javier eller inn til Archena. Det er mange småsteder mellom dette, men om du ønsker steder med 20 rom blir det lett ved større steder. Så du må velge hvilke av dine kriterier du kan fire på. Natur kan du komme tett på de fleste steder.

 

 

Takk for god tilbakemelding 🙂. Det settes stor pris på. Skjønner jeg er sær når jeg synes disse stedene ser litt for "store" ut. I hvert fall etter Google Maps å dømme... Hjelper det om det kan utvides til et par timer i hvert retning? Eventuelt med ankomst ved en annen flyplass? Har ikke engang tenkt på andre steder enn Alicante, selv om det sikkert er flere aktuelle steder det er lett å fly til.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (3 minutter siden):

Det som mangler er en klarere og mulig spesifikasjon på hva du er ute etter. Det er masse steder innenfor 1 time fra flyplassen.

-havutsikt?

-stort pensjonat? Vanligvis ligger slike i større steder.

Minst mulig steg nært havet. Havsutsikt og nærhet til havet er et must. Et lite pensjonat/hotell/etc..

Lite sted med noen få tavernaer og butikker.

For å gi et bilde så er det ene stedet jeg har brukt å dra et sted som heter Votsalakia på øya Samos (Hellas). Rolig sted med fin gresk atmosfære. Familiedrevet hotell med kun noen få rom.

Jeg er 34 år, men fremstår jo som det tredobbelte merker jeg. Kanskje ikke så rart det kun er de gamle, greske konene på 80+ som liker meg så godt...🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for tipsene @robertaas 🙂

Har kikket meg gjennom, og jeg ser at alle disse stedene langs sørkysten av Spania er ganske annerledes fra det jeg tenkte meg. Når jeg skrev Votsalakia, så er det en charter destinasjon fordi det går direkteruter dit på sommerhalvåret, men selve stedet er knøttlite og rolig, lite trafikk og ingen høye hus. Rett bak hotellene er det uberørt natur og fjell.

Skjønner at det er litt annerledes akkurat på denne siden av den spanske kysten, så jeg må nok bare senke "kravene" dersom jeg ønsker meg sørover vinterstid. Det var jo fint flere av stedene 🙂

Lenke til kommentar

Min mormor har bodd mange år i Villajoyosa. Jeg har selv besøkt henne der. Dette er en liten, nokså lokal plass - uten at det er gjennomsyra av turisme og andre nordmenn. Det er en liten norsk gruppe folk der, men ikke tilnærmet hva du finner andre plasser utenfor Alicante, slik som i Albir (skrekk å gru). 

Sist jeg var i Villajoyosa var i 2015-16. Så mye kan ha skjedd siden da.

Ellers syns jeg Alicante er sentralt, da det går mange tog til ganske mange småplasser langs kysten. Noen av disse stedene er gjennomsyra turistplasser. Men andre igjen; er nokså "vanlige". 

Jeg hadde nok bare gått på safari via Google Maps, og først å fremst funnet en fin plass på Airbnb - dersom du er nokså fleksibel. 

Personlig er jeg ikke så fan av Spania. Algarve langs Portugal er for meg bedre, dersom du "kun" ønsker en fredelig og solfylt plass. Men det kan være vanskeligere å fly dit. Norwegian har noen fly til Faro fra Oslo. Fordelen er er der snakker "alle" engelsk, det er mer liberalt, bedre mat og større mangfold. Vel å merke bor det veldig mange folk fra Frankrike og Storbritannia på Algarve. Men dette er nokså sofistikert folk etter mitt syn. Hyggelige folk rett å slett. Levekostnadene i Portugal/Algarve er tilnærmet Spania. Men bokostnadene er litt høyere. 

Jeg syns også Malaga er et flott område. :)

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Min mormor har bodd mange år i Villajoyosa. Jeg har selv besøkt henne der. Dette er en liten, nokså lokal plass - uten at det er gjennomsyra av turisme og andre nordmenn. Det er en liten norsk gruppe folk der, men ikke tilnærmet hva du finner andre plasser utenfor Alicante, slik som i Albir (skrekk å gru). 

Sist jeg var i Villajoyosa var i 2015-16. Så mye kan ha skjedd siden da.

Ellers syns jeg Alicante er sentralt, da det går mange tog til ganske mange småplasser langs kysten. Noen av disse stedene er gjennomsyra turistplasser. Men andre igjen; er nokså "vanlige". 

Jeg hadde nok bare gått på safari via Google Maps, og først å fremst funnet en fin plass på Airbnb - dersom du er nokså fleksibel. 

Personlig er jeg ikke så fan av Spania. Algarve langs Portugal er for meg bedre, dersom du "kun" ønsker en fredelig og solfylt plass. Men det kan være vanskeligere å fly dit. Norwegian har noen fly til Faro fra Oslo. Fordelen er er der snakker "alle" engelsk, det er mer liberalt, bedre mat og større mangfold. Vel å merke bor det veldig mange folk fra Frankrike og Storbritannia på Algarve. Men dette er nokså sofistikert folk etter mitt syn. Hyggelige folk rett å slett. Levekostnadene i Portugal/Algarve er tilnærmet Spania. Men bokostnadene er litt høyere. 

Jeg syns også Malaga er et flott område. :)

 

 

Takker for godt svar og info 🙂

Ja det var Google Maps-trålingen som  resulterte i konklusjonen om at hele sørkysten av Spania er mye mer befolket enn jeg så for meg. Eller, I hvert fall ganske annet enn en liten gresk øy.

Portugal har jeg ofte tenkt på tidligere, men helt glemt det nå. Ble så forelsket i tanken om å kunne reise så raskt og enkelt, så jeg må sjekke litt muligheter. 

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (4 timer siden):

Takker for godt svar og info 🙂

Ja det var Google Maps-trålingen som  resulterte i konklusjonen om at hele sørkysten av Spania er mye mer befolket enn jeg så for meg. Eller, I hvert fall ganske annet enn en liten gresk øy.

Portugal har jeg ofte tenkt på tidligere, men helt glemt det nå. Ble så forelsket i tanken om å kunne reise så raskt og enkelt, så jeg må sjekke litt muligheter. 

Hva med Porto Santo? 

Norwegian har fly til Madeira. Som også ligger under Portugal. Der har du turmuligheter av en helt annen dimensjon. Jeg var nettopp der selv. Tar du to timer ferje fra Madeira kommer til til en liten øy som heter Porto Santo. 

Noe enda mer eksotisk er Azorene. Men dit bør du ikke reise nå. Regn, regn og atter regn. Men turmessig finner du ikke mer "regnskog" lignende landskap som du har på Azorene. Er du heldig finner du et naturlig varmebad på veien. ;) Det er litt av en opplevelse! Men, ønsker du en stille og fredeleig tilværelse bør du holde deg for deg selv... de lokale skriker og skråker som måker. Aldeles ulikt fastlandet av Portugal. Folket der er noe helt for seg selv. Hver gang jeg gikk inn på en bar eller resturant, så var et så mye lyd at jeg skulle ønske jeg tok med ørepropper. Jeg har aldri på mine reiser - opplevd et så høylytt folkeslag som på Azorene. Og jeg har reist MYE. Men naturmessig.... Helt fantastisk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (4 minutter siden):

Hva med Porto Santo? 

Norwegian har fly til Madeira. Som også ligger under Portugal. Der har du turmuligheter av en helt annen dimensjon. Jeg var nettopp der selv. Tar du to timer ferje fra Madeira kommer til til en liten øy som heter Porto Santo. 

Noe enda mer eksotisk er Azorene. Men dit bør du ikke reise nå. Regn, regn og atter regn. Men turmessig finner du ikke mer "regnskog" lignende landskap som du har på Azorene. Er du heldig finner du et naturlig varmebad på veien. ;) Det er litt av en opplevelse! Men, ønsker du en stille og fredeleig tilværelse bør du holde deg for deg selv... de lokale skriker og skråker som måker. Aldeles ulikt fastlandet av Portugal. Folket der er noe helt for seg selv. Hver gang jeg gikk inn på en bar eller resturant, så var et så mye lyd at jeg skulle ønske jeg tok med ørepropper. Jeg har aldri på mine reiser - opplevd et så høylytt folkeslag som på Azorene. Og jeg har reist MYE. Men naturmessig.... Helt fantastisk. 

Glimrende forslag 🙂. Hjertelig takk! Madeira har jeg drømt om en god stund.

Det eneste er at det blir den lange reisen igjen, og det var nettopp det som fristet sånn med sørkysten av Spania. Jeg må jo fly fra Molde til Oslo først, og problemet meg med charter er at jeg alltid må reise en dag i forveien for å rekke et tidlig morgenfly, eller ta en tidlig fly hjem dagen etter landing på hjemreisen. Det fører til lang reise og ekstra utgifter til hotell...

Hadde vært loco nydelig og vært fremme på en dag, og gjerne på bare noen timer. Beste løsningen nå er morgenfly fra Molde kl. 0645, kort stopp i Oslo, og landing i Alicante kl. 1230. Mulig det er andre forbindelser fra Oslo i som gir samme mulighet, men det har jeg ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (9 timer siden):

Hva med Porto Santo? 

Norwegian har fly til Madeira. Som også ligger under Portugal. Der har du turmuligheter av en helt annen dimensjon. Jeg var nettopp der selv. Tar du to timer ferje fra Madeira kommer til til en liten øy som heter Porto Santo.

På min todo-liste for en helgetur, men har ikke klart finne flyforbindelser som muliggjør det. Båt betyr mer kronglete ferd og antagelig overnatting underveis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...