Gå til innhold

Fastrenteinnskudd vs fond


Gjest 88665...352

Anbefalte innlegg

Gjest 88665...352

Jeg har ca 85.000 plassert i 3 forskjellige fond for øyeblikket og der er det røde tall om dagen på alle 3.

Har ca 250.000 på sparekonto med 0.8% rente som jeg ikke trenger bruke for øyeblikket, vurderer og dette disse på en fastrenteinnskudds konto i 1 år med 3.50% rente.

Vil det være lurte istedenfor og sette de inn i et ustabilt fondsmarked pga krig osv?

 

Anonymous poster hash: 88665...352

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når ser du for seg å ha bruk for pengane? Det er det viktigaste å ta stilling til.

Fond vil gå opp og ned, så det må du enten leve med eller plassere ein plass med mindre risiko, som på konto.

Styringsrenta kan gå meir opp og potensielt heve høgrentekontoar på nivå med 1-års konto, men om det er eitt prosentpoeng opp så er det sannsynlegvis ganske greit med 1-årskonto på 3.5% rente.

Fasiten får du eitt år etter at du satte pengane inn på ein sånn konto. Ingen veit kva som skjer i framtida.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (14 minutter siden):

Styringsrenta kan gå meir opp og potensielt heve høgrentekontoar på nivå med 1-års konto, men om det er eitt prosentpoeng opp så er det sannsynlegvis ganske greit med 1-årskonto på 3.5% rente.

Frem til ca årsskiftet, i påvente av rentemøter med heving, ville jeg satt sparepengene på en sparekonto uten binding med best mulig rente. For å oppnå beste betingelser kan det være greit å se på kontotyper med bruksbegrensninger, for eks 30 dagers forvarsel for å ta ut penger. Når rentenivået har stabilisert seg, ville jeg sett meg om etter gode fastrentetilbud. Sjekk finansportalen.no.

Lenke til kommentar

Som andre nevner
Hva er horisonten din?
er den 5år pluss ville jeg putta dem i div aksjefond.

Du kan også vurdere å putte dem i folke-finansierte lån.
Hjem - Perx Folkefinansiering
Lån, hils på investering - FundingPartner

I Perx invisterer du i lån til privatpersoner (med sikkerhet i fast eiendom)
Hos Fundingparner invisterer du i lån til bedrifter (med diverse sikkerhet, eiendom, varelager, kundefordringer etc)

Personlig ville jeg fordelt pengene 50/50 aksjefond og folke-finansiering.
Et skandinavisk indexfond + et europeisk + et internasjonalt index er min preferanse.
Perx gir en avkastning på ca 9% i snitt og fundingpartner opp til 13% avkastning.
 

Les deg opp på dette før du investerer. Det er risk i alt du gjør enten det er børs eller bank.
Egen magefølelse er viktig.
Hva kan du leve med, og diverter investeringene. jo mer du sprer den jo lavere blir risikoen. 

Men som på børsen er det alltid en risiko for at pengene går tapt.
I motsetning til i banken hvor du kan garantere at pengene blir borte (rentene er lavere en prisstigningen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...