Gå til innhold

Forstår ikke helt boliglånet mitt


ltdata

Anbefalte innlegg

Jeg har fastrente 5 år.

Effektiv rente 2.0%

Lånets størrelse er 617.000

Termingebyr 45kr

Nedbetalingstid 30 år

Månedlig kostnad 2994kr

 

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor det jeg betaler i renter svinger fra måned til måned? Står på lånekontoen hva jeg betaler i rente hver måned. Og den øker noen ganger selv om lånets størrelse gradvis går ned. Er ikke det litt snodig?

Har jo fastrente og så rentekostnader burde gå ned lineært med lånets størrelse?

Og har prøvd flere lånekalkulatorer der ute og jeg kommer frem til at jeg burde betale ca 2250 kr på lånet per måned med de forutsetningene som jeg har oppgitt.

Jeg regner med det er jeg som tar feil her og ikke banken, men kan noen fortelle meg hva jeg tenker feil og hva jeg egentlig skal betale med disse forutsetningene?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MailMan13 skrev (2 minutter siden):

Antall rentedager i måneden varierer mellom 28 og 31. Vil tippe du betaler noen kroner mer i måneder med 31 dager?

Summer er eksakt den samme hver måned, så det betales vel mer ned på lånet i de månedene som ikke har 31 dager, da det er mindre renter på grunn av antall dager da.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, ltdata said:

Takk, gir mening. Skal sjekke dette. Hva med totalkostnaden på 2994kr per måned? Stemmer dette?

Jeg ville kanskje tro at de regner med høyere rente fra år 6, ettersom låneperioden er 30 år og fastrenten bare er 5 år. Altså for å ha jevn månedlig kostnad over tid må du betale mer avdrag til å begynne med. Mens fra år 6 betaler du samme sum, men mindre avdrag og mer renter.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
1 hour ago, AndersT2 said:

Summer er eksakt den samme hver måned, så det betales vel mer ned på lånet i de månedene som ikke har 31 dager, da det er mindre renter på grunn av antall dager da.

Det stemmer. Du betaler fast beløp, men betaler renter dag for dag.

Teknisk skjer innebetaling av månedsbeløpet og trekk av påløpte renter som uavhengige transaksjoner på lånekontoen. Det skjer på ulike tider hvis man f.eks legger inn betalingen noen dager for tidlig eller sent, påløpte renter regnes da mot det som var saldo dag for dag. Det kommer ganske klart frem om man ser transaksjonshistorikken på lånet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...