Gå til innhold

Sparer du i kryptovaluta?


m4rv

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier - sparer du i kryptovaluta? 
Isåfall hvilke coins har du troen på? 
P.t er vi vel i det som kalles "bear", men forhåpentligvis vil ting gå opp igjen i markedet.
Ikke klarte å finne noen tråd som går direkte på dette rundt å spare/investere i kryptovaluta.
Kom også gjerne med exchange som anbefales - måter å tjene passive inntekter og evt hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, benytter en børs som heter Nexo. Jeg tenkte egentlig kun å oppbevare vanlige penger der, men fant ut at den gir enda bedre renter hvis man har en viss prosentandel i NEXO. Så da vekslet jeg like gjerne bare inn kryptovalutaen jeg allerede hadde (for det meste ETH) med NEXO. Hadde ikke noe i mot det da det virker som et lovende prosjekt. Så nå tjener jeg 10% årlig rente på pengene jeg har satt inn.

Lenke til kommentar
m4rv skrev (På 16.10.2022 den 16.14):

Som tittelen sier - sparer du i kryptovaluta? 
Isåfall hvilke coins har du troen på? 
P.t er vi vel i det som kalles "bear", men forhåpentligvis vil ting gå opp igjen i markedet.
Ikke klarte å finne noen tråd som går direkte på dette rundt å spare/investere i kryptovaluta.
Kom også gjerne med exchange som anbefales - måter å tjene passive inntekter og evt hvordan?

Du sparer ikke i crypto, du gambler. Siden det ikke er noe underliggende verdi er man avhengig av at noen andre velger å gamble mer enn deg for å hente gevinst.

 Passive inntekter finnes ikke i crypto. Ingen gir deg gratis penger uten at det er risiko forbundet med det. Sånn har det alltid vært, å tro noe annet er naivt.

Endret av PgUp
  • Liker 7
Lenke til kommentar
PgUp skrev (35 minutter siden):

Er det en affiliate lenke? Slutt å promotere svindler, vi har vært igjennom dette allerede. 10% årlig garantert rente er det ingen som gir, sett bort fra ponzi schemes.

Rapportert, igjen.

Nei, det er ikke det.

  • De har levert en fungerende tjeneste i 4+ år
  • Kundene er fornøyde (4.5 på Trustpilot)
  • Pengene er forsikret
  • De samarbeider med seriøse aktører som bl.a. Mastercard

Så du kan bare droppe dette vendettaet ditt.

Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke det.

  • De har levert en fungerende tjeneste i 4+ år
  • Kundene er fornøyde (4.5 på Trustpilot)
  • Pengene er forsikret
  • De samarbeider med seriøse aktører som bl.a. Mastercard

Så du kan bare droppe dette vendettaet ditt.

Pengene er ikke forsikret, det har vi gått igjennom før hvis du faktisk ville hørt etter. Trustpilot har aldri vært en god måte å si om et selskap er til å stole på, faktum er at de saksøkes nå i USA for å ikke overholde reglene.

Bare kast bort sparepengene dine på dette. Ta gjerne opp lån av alle du kjenner og selg huset ditt.

Men hvorfor er du så opptatt av å få med andre i denne svindelen? Er det fordi du bruker affiliate lenke?

Endret av PgUp
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
m4rv skrev (1 time siden):

"Gambler" man ikke med indeksfond, aktivefond og akskjer også f.eks? 
Markedet der er vel mer stabilt, men man kan vel kalle det å gamble også?
Klart ingen investeringer er sikre, så bra med forskjellige innspill her.

Nei, for det er snakk om bedrifter som produserer noe av verdi. Noe crypto ikke gjør. Å kjøpe crypto er mer som å kjøpe pokemonkort. De har ingen underliggende verdi sett bort fra det noen kanskje er villig til å betale i fremtiden. 

Faktum er at crypto allerede har gått opp mye over mange år, det er betydelig høyere risiko nå enn før for tap. 

Endret av PgUp
  • Liker 6
Lenke til kommentar
m4rv skrev (På 16.10.2022 den 16.14):

Som tittelen sier - sparer du i kryptovaluta? 
Isåfall hvilke coins har du troen på? 
P.t er vi vel i det som kalles "bear", men forhåpentligvis vil ting gå opp igjen i markedet.
Ikke klarte å finne noen tråd som går direkte på dette rundt å spare/investere i kryptovaluta.
Kom også gjerne med exchange som anbefales - måter å tjene passive inntekter og evt hvordan?

Jeg skal heller kappe av meg kuken enn å spare penger i kryptovaluta. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (23 minutter siden):

Pengene er ikke forsikret, det har vi gått igjennom før hvis du faktisk ville hørt etter.

Jo, det er de. Har du noen informasjon vi ikke vet som tilsier det motsatte?

Les mer om hvordan midlene er forsikret her, til info: https://nexo.io/security 

PgUp skrev (23 minutter siden):

Men hvorfor er du så opptatt av å få med andre i denne svindelen? Er det fordi du bruker affiliate lenke?

TS spurte om noen har noen kryptobørser å anbefale. Mener du jeg skal lyve, eller la være å si noe bare fordi en gjeng skeptikere med krypto-traumer tror det er scam? Det er et legitimt fantastisk produkt og jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale det til andre. Det fremstår som mer pålitelig enn noen annen kryptobørs jeg har brukt, og tilbyr attpåtil renter, noe som gjør det lett å anbefale.

Som sagt, det er ikke affiliate-lenke, noe en kan verifisere selv. Hvis du ser på url-en så er det ingenting som kan assosiere det til min bruker. Jeg unngikk å bruke affiliate-lenke da jeg ville ikke ha noen anklager om egeninteresse her, da det er på ingen måte min intensjon.

FYI Det ironiske er at ved å hundse Nexo så gir du det bare enda mer synlighet. Så det du holder på med har nok motsatt effekt av det du faktisk håper på. Så vil du ha et forslag? Bare la meg være i fred. Spar oss alle for krypto-hatet, vær så snill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (9 minutter siden):

Jo, det er de. Har du noen informasjon vi ikke vet som tilsier det motsatte?

Les mer om hvordan midlene er forsikret her, til info: https://nexo.io/security 

TS spurte om noen har noen kryptobørser å anbefale. Mener du jeg skal lyve, eller la være å si noe bare fordi en gjeng skeptikere med krypto-traumer tror det er scam? Det er et legitimt fantastisk produkt og jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale det til andre. Det fremstår som mer pålitelig enn noen annen kryptobørs jeg har brukt, og tilbyr attpåtil renter, noe som gjør det lett å anbefale.

Som sagt, det er ikke affiliate-lenke, noe en kan verifisere selv. Hvis du ser på url-en så er det ingenting som kan assosiere det til min bruker. Jeg unngikk å bruke affiliate-lenke da jeg ville ikke ha noen anklager om egeninteresse her, da det er på ingen måte min intensjon.

FYI Det ironiske er at ved å hundse Nexo så gir du det bare enda mer synlighet. Så det du holder på med har nok motsatt effekt av det du faktisk håper på. Så vil du ha et forslag? Bare la meg være i fred. Spar oss alle for krypto-hatet, vær så snill.

Det må være lov å advare andre mot åpenbare svindler. Såpass må du tåle.

Har selv tjent gode penger på crypto, så det er ikke det det handler om. Handler om at din "cryptobørs" selger et svindleprodukt. Når dette til slutt viser seg å gå dårlig, vil du komme med en unnskyldning her til alle som har kjøpt basert på din anbefaling?

Finnes mange crypto børser der man kan stole på, men nexo er ikke en.

Hva må til for å overbevise deg om at dette er en svindel? Når du selv taper pengene dine?

https://www.google.com/amp/s/techcrunch.com/2022/09/26/crypto-platform-nexo-sued-by-new-york-california-and-six-other-us-regulators/amp/

 

https://www.reuters.com/technology/new-york-california-sue-crypto-lender-nexo-over-interest-account-registration-2022-09-26/

https://ag.ny.gov/press-release/2022/attorney-general-james-sues-cryptocurrency-platform-operating-illegally-and

Hvordan forklarer du bort dette? Stater i USA truer med å stenge ned børsen for å operere ulovlig og du tror dette er trygt?

NEW YORK – New York Attorney General Letitia James today joined seven state securities regulators in suing cryptocurrency companies Nexo Inc. and Nexo Capital Inc. (Nexo), for failing to register with the state as securities and commodities brokers or dealers and for lying to investors about their registration status. Despite warnings from the Office of the Attorney General (OAG) to register as a securities and commodities broker or dealer, Nexo failed to register and misrepresented to investors that they are a licensed and registered platform. In New York, entities engaging in the offer, purchase, or sale of securities or commodities, including cryptocurrency platforms, must register with OAG if they are operating within the state or offering their products to New Yorkers. Through her lawsuit, Attorney General James seeks disgorgement of any revenues derived from Nexo’s unlawful conduct and restitution for investors.

“Cryptocurrency platforms are not exceptional; they must register to operate just like other investment platforms,” said Attorney General James. “Nexo violated the law and investors’ trust by falsely claiming that it is a licensed and registered platform. Nexo must stop its unlawful operations and take necessary action to protect its investors.”

Today’s lawsuit — filed in New York County State Supreme Court — alleges that Nexo promoted and sold securities in the form of an interest-bearing virtual currency account called the Earn Interest Product with promises of high returns for participating investors, while failing to register as a securities broker or dealer as required by state law. In addition, the lawsuit alleges that Nexo engaged in the unregistered purchase and sale of securities and commodities through its virtual currency trading platform called the Nexo Exchange, and misled investors by falsely representing that it was in compliance with applicable laws and regulations. Roughly 10,000 New Yorkers have accounts with Nexo.

Attorney General James specifically charges Nexo with violating New York’s Martin Act and New York Executive Law § 63(12). Attorney General James seeks restitution for thousands of defrauded investors, disgorgement of revenues derived from Nexo’s unlawful conduct, and permanent injunctions against the defendants’ violations of state law.  

This matter arises from an investigation conducted in coordination with a working group of state securities regulators. Today, state securities regulators of California, Kentucky, Maryland, Oklahoma, South Carolina, Washington, and Vermont all filed their own administrative actions against Nexo.

Today’s filing continues Attorney General James’ efforts to regulate the cryptocurrency industry and protect New York investors. In August, Attorney General James urged New Yorkers affected by turmoil in cryptocurrency markets — including frozen accounts and deceptive conduct — to report these issues to OAG. In June, Attorney General James warned New Yorkers of the dangerous risks of investing in cryptocurrencies after the market reached record lows. Also in June, Attorney General James reached a nearly $1 million settlement with crypto platform BlockFi Lending LLC for offering unregistered securities. Earlier this year, Attorney General James issued a taxpayer notice to virtual currency investors and their tax advisors to accurately declare and pay taxes on their virtual investments. In October 2021, Attorney General James directed unregistered crypto lending platforms (including Nexo) to cease operations for not fulfilling their legal obligations. In March 2021, Attorney General James warned New Yorkers of the risks of cryptocurrency investments and reminded investment platforms of their legal obligations.

Endret av PgUp
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

@PgUp Har noen dom blitt felt i det søksmålet? Store børser Coinbase og Binance har også vært saksøkt tidligere uten at man har anklaget dem for scam av den grunn. Som sagt, du griper etter halmstrå.

For øvrig så handler det ikke om å tåle eller ikke tåle. Men å unngå å kaste bort tid og krefter på folk med åpenbart negative intensjoner. Slikt gjør forumet til et kjipt sted å være, noe som er synd da det har bra potensiale. Jeg er her for å diskutere, ikke krangle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (16 minutter siden):

@PgUp Har noen dom blitt felt i det søksmålet? Store børser Coinbase og Binance har også vært saksøkt tidligere uten at man har anklaget dem for scam av den grunn. Som sagt, du griper etter halmstrå.

For øvrig så handler det ikke om å tåle eller ikke tåle. Men å unngå å kaste bort tid og krefter på folk med åpenbart negative intensjoner. Slikt gjør forumet til et kjipt sted å være, noe som er synd da det har bra potensiale. Jeg er her for å diskutere, ikke krangle.

Mener du at jeg ikke burde kaste bort tiden på personer som deg med åpenbare negative intensjoner, dvs. fremmer børser som saksøkes i USA av flere delstater? Det er ikke å gripe etter halmstrå. At du ikke ser det er merkelig.

Om det hadde kommet en dom hadde det vel ikke lengre vært mulig å kjøpe. Men enn så lenge er risikoen skyhøy. Ser du ikke det?

At coinbase og binance ikke anklages for å være en scam, men nexo gjør det, er vel ikke et bra argument i ditt favør.

Er bare å stoppe å svare meg som du lovet du skulle sist, hvis det er så kjipt. Tåler du ikke at svindlebørsen din kritiseres så finnes det mange andre reddit forum osv. som ikke stiller kritiske spørsmål.

Nexo konseptet med å tilby 10% garantert rente er ikke nytt, det er selve håndboken til ponzi svindlere. Det er 100 år gammelt. Fremdeles går folk på det, finnes masse eksempler:

1. Before Charles Ponzi, in 1899 William "520 Percent" Miller opened for business as the "Franklin Syndicate" in Brooklyn, New York. Miller promised 10% a week interest and exploited some of the main themes of Ponzi schemes such as customers re-investing the interest they made. He defrauded buyers out of $1 million and was sentenced to jail for 10 years. After he was pardoned, he opened a grocery store on Long Island. During the Ponzi investigation, Miller was interviewed by The Boston Post to compare his scheme to Ponzi's—the interviewer found them remarkably similar, but Ponzi's became more famous for taking in seven times as much money.[6]

 

  • Between 1970 and 1984 in Portugal, Dona Branca maintained a scheme that paid 10% monthly interest. In 1988, she was sentenced to 10 years in prison. She always claimed that she was only trying to help the poor, but in her trial it was proven that she had received the equivalent of €85 million (almost US$120 million).[13][14]

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Ponzi_schemes

Samme historie, bare i ny form:

https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.com/amp/2022/07/08/crypto-lender-celsius-is-a-fraud-and-ponzi-scheme-lawsuit-claims.html

Endret av PgUp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (Akkurat nå):

Mener du at jeg ikke burde kaste bort tiden på personer som deg med åpenbare negative intensjoner? 

Om det hadde kommet en dom hadde det vel ikke lengre vært mulig å kjøpe. Men enn så lenge er risikoen skyhøy. Ser du ikke det?

Min intensjon for å anbefale Nexo var bare å gi råd. Men ja, du må gjerne unnlate å kaste bort tiden på meg. Eller ikke. Gjør som du vil.

Om det hadde kommet en dom hadde det vel kanskje ikke vært mulig å bruke enkelte av deres tjenester i de delstatene det gjelder, om så kanskje bare en viss periode. Det hele ser uansett bare ut til å gjelde formaliteter, hvor ingen har tapt noen penger så vidt jeg kan se. Så tror du sterkt overdriver sakens omfang. Og som sagt, ingen dom er felt. Nexo har også blitt saksøkt før, uten at det falt gjennom. Det har også andre kryptobørser.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (16 minutter siden):

Nexo konseptet med å tilby 10% garantert rente er ikke nytt, det er selve håndboken til ponzi svindlere. Det er 100 år gammelt. Fremdeles går folk på det, finnes masse eksempler:

Kan du illustrere hvordan det er ponzi? Har du andre argumenter enn "det er for godt til å være sant"?

Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (14 minutter siden):

Kan du illustrere hvordan det er ponzi? Har du andre argumenter enn "det er for godt til å være sant"?

Altså det gir meg ingen glede å krangle rundt dette, det er bare at jeg er bekymret over at folk putter pengene i noe med skyhøy risiko, som de tror er trygt. 

Grunnen er ganske enkelt at, etter å ha studert økonomi, vet at 10% garantert avkastning er altfor høyt og definitivt ikke bærekraftig. Det hørtes kanskje ikke mye ut, men med rentes-rente effekten blir det massiv og urealistisk avkastning uten risiko. 

Å investere i globale indeksfond så kan man oppnå rundt 10% gjennomsnittlig avkastning over lang tid, men det er med betydelig risiko. 

De som lover så høy avkastning til vanlige forbrukere risikofritt er enkelt og greit ikke til å stole på. Eksemplene på dette har vært mange i nyere historie, den mest kjente Madoff som tilbød stabil avkastning over mange tiår som viste seg å være et luftslott.

Så nå har man det at 10% risiko avkastning ikke er sannsynlig, så får man det at de blir saksøkt av mange delstater i USA. Der har vi to røde flagg.

Jeg håper at du leser og sette deg inn i hva som er realistisk avkastning over tid. Les om andre typer svindler som voyager og blockfi, se om det er noen likheter.

Kom gjerne tilbake og se om du fremdeles mener jeg tar feil. Men jeg håper at du gjør det, så skal jeg ikke kritisere deg lengre uansett hva du konkluderer.

Madoff sin ponzi:

Madoff's "unusually consistent"[52] annual returns of around 10% were a key factor in perpetuating the fraud.[53] Ponzi schemes typically pay returns of 20% or higher and collapse quickly. One Madoff fund, which described its "strategy" as focusing on shares in the Standard & Poor's 100-stock index, reported a 10.5% annual return during the previous 17 years. Even at the end of November 2008, amid a general market collapse, the same fund reported that it was up 5.6%, while the same year-to-date total return on the S&P 500-stock index had been negative 38%.[16] An unnamed investor remarked, "The returns were just amazing, and we trusted this guy for decades — if you wanted to take money out, you always got your check in a few days. That's why we were all so stunned."[54]

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Madoff_investment_scandal

Endret av PgUp
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (20 minutter siden):

@PgUp Hva tror du at du kommer til å tenke om 20 år når Nexo m.m. har omveltet hele finansmarkedet og blant de største bankene i verden? Kommer du selv da til å skrike at det er scam? Du er ikke den eneste som kan se inn i fremtiden. LOL

Hvis du kjenner noen som har utdannelse i økonomi, eller på Facebook eller forum for økonomi, hør med dem om hva de tenker rundt nexo og avkastningen de tilbyr. Så kan du jo høre litt om hva de tenker, og se om det bare er jeg som mener dette. Hvis noen har økonomiutdanning på forumet her så må de gjerne komme med sin mening og.

Endret av PgUp
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...