Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Defekt nivåføler hovedlykter


Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg har en Audi a3, 2010 mod. Jeg var innom et verksted for rundt 2 år siden for en reparasjon, da justerte de i tillegg hovedlyktene da de mente det var feil innstilling. På vei hjem skulle jeg nesten ikke se å kjøre med kun nærlys da de lyste så og si rett ned i bakken, hadde problemer med å se fotgjengere på min side ved kun nærlys og biler i møte. Min far justerte lysene høyere opp når jeg kom hjem. I etterkant av dette har jeg vært plaget med at lysene kan justere seg veldig høyt under kjøring, har merket at ved brå bremsing så stiller lysene seg høyt opp og blir der, hvis jeg stopper og starter motoren igjen så er de som vanlig. Lysene justerer seg også når jeg starter motoren. Nå har jeg vært på EU-kontroll der de sier at nivåføler er defekt. Det jeg lurer på er om det er noen andre som har vært borti det samme, og vet om det faktisk er defekt nivåføler eller om det er noe innstillinger? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du har xenonlys? 

Hvis du justerer de rett på lyktene, så blir høyden feil. Disse skal grunninnstilles med diagnoseapparat. 

Når det i tillegg muligens er feil på høydesensoren, så blir det mye krøll på en gang. 

Det er og noe som lett kan sjekkes med diagnoseapprat om sensoren ikke er fysisk ødelagt. 

Det greieste da er å få skiftet sensoren og grunninnstilt lysene på riktig måte med diagnoseapparat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant en nettside som går på hovedlysproblemer på Audi, mulig du kan finne noen tips der.

Sitat

Typically there are several major culprits:

  • Bad headlight bulbs – the bulb has gone bad, but isn’t completely out.
  • Bad xenon ballasts – the ballast has started to malfunction, causing the error and likely harming your bulbs too
  • Bad wiring in the headlight or xenon motor – the wiring and modules within the headlight is somehow damaged
  • Bad ride height sensor or calibration – if the car can’t sense the right height level of the car, this will trigger an error

Ganske omfattende beskrivelser av punktene og hvordan fikse på den siden 😊

Kan uansett være lurt å få lest av eventuelle feilmeldinger som er registrert i bilens datasystem med et diagnoseapparat tilkoblet bilens OBD II-port.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...