Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hovne mandler og hvitt belegg


Emilieh

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fikk for noen dager siden influensa symptomer, men ikke feber. Har også veldig hovne og store mandler med mye hvitt belegg på den høgre mandelen. Føler meg slapp og har kroppsmerter, men ikke sår hals og feber. 
 

Bør jeg dra til legen? 
jeg har vært mye plaget med mandlene, er ofte store og har ofte mandelsteiner.  Er det en god grunn til å fjerne dem eller vil jeg ha det sånn uansett om mandlene ikke er der? 

93A9EACE-16CA-43C7-939B-D082781E9A2E.jpeg

275C0EB1-F141-4499-BDAB-1FC162792E69.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er svært sjelden grunn til å dra til legen for en halsbetennelse de første dagene, hvis allmenntilstanden er ok. Hvis du føler deg dårligere på dag fire, er det grunn til å dra til legen.
Men har du fra tidligere noen tilleggslidelser som kan bli alvorlige(re), ved halsbetennelse, bør du oppsøke lege så fort som mulig.

Be legen å vurdere å sende en henvisning til øre-nese-hals på sykehuset. Der vil du bli vurdert. Typiske kriterier for fjerning av mandler er: Hyppige halsbetennelser, sovevansker som følge av pustevansker,  konstante plager og ubehag som vond lukt og mye propper.

God bedring

 

Lenke til kommentar
Nepa skrev (9 minutter siden):

Kan gurgle noe bakteriedrepende, f.eks. fluorvann så det kommer dypt ned på hver side. Etter at jeg gjorde dette har halsbetennelse blitt mye mer sjeldent. 

Fluorvann er ikke bakteriedrepende, du tenker sikkert på Corsodyl. Det brukes ved infeksjoner i munnhulen.

Endret av Soles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...