Gå til innhold

EU vil beskytte kjøleskapet og bilen din mot nettangrep


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, Kajac said:

Hvem i all verden har kjøleskapet sitt koblet til nettet?

Jeg var tett på å velge det selv (altså en med innvendig kamera).  Ser det som klart fordelaktig å kunne sjekke hva som er i kjøleskapet når du står der i butikken og lurer på om du er tom for et eller annet.  Har flere ganger kommet hjem og oppdaget at jeg manglet den ene tingen eller kjøpt noe to ganger på rad siden jeg tidligere var tom for det.  

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Hvem i all verden har kjøleskapet sitt koblet til nettet?

Det er en sånn 'bare fantasien setter grenser'-greie. Webkamera hadde jeg ikke tenkt på men det kunne jo vært nyttig å få en varsel om noen lot døra stå åpen, eller om døra aldri åpnes, eller bare varsel om feiltilstander(som at en lekkasje av kjølemedie fører til at kompressoren jobber mer enn den burde). Kanskje kjøleskapet kan snakke med strømmåleren din og tilpasse bruken etter variasjoner i strømpris?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (34 minutter siden):

Det er en sånn 'bare fantasien setter grenser'-greie. Webkamera hadde jeg ikke tenkt på men det kunne jo vært nyttig å få en varsel om noen lot døra stå åpen, eller om døra aldri åpnes, eller bare varsel om feiltilstander(som at en lekkasje av kjølemedie fører til at kompressoren jobber mer enn den burde). Kanskje kjøleskapet kan snakke med strømmåleren din og tilpasse bruken etter variasjoner i strømpris?

Mange kjøleskap har varsel om at døren står åpen i form av en pipelyd. Om du ikke hører pipelyden er du antagelig ikke hjemme, og da hjelper det ikke mye med en push-varsel uansett.

Og når det gjelder strømmåler, bruker kjøleskap og fryseboks såpass lite strøm at jeg ser ikke helt vitsen med det. Varmtvannstank derimot, der gir det mer mening.

Det finnes absolutt produkter hvor det gir nytteverdi med IoT og app-styrte dingser. Men dette er ikke en av de tingene etter min mening. Husker en youtube-video jeg så av en som testet en app-styrt kaffekopp. Første han måtte gjøre etter å ha pakket ut koppen var å oppdatere firmwaren. Tenk litt på det; oppdatere programvaren på en kopp 😅

 

"Your scientists were so preoccupied with whether they could, they didn't stop to think if they should"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 timer siden):

Mange kjøleskap har varsel om at døren står åpen i form av en pipelyd. Om du ikke hører pipelyden er du antagelig ikke hjemme, og da hjelper det ikke mye med en push-varsel uansett.

Eller kanskje du er i garasjen eller hjemmekontoret eller verandaen, eller bare har lukket døra mellom stua og kjøkkenet fordi oppvaskmaskinen bråker og du derfor ikke hører pipelyden..

Selv ser jeg definitiv nytteverdien men det er fort som med annen software, 80% av brukerne bruker bare 20% av funksjonaliteten. Og det er ikke nødvendigvis de samme 20%..

Kajac skrev (6 timer siden):

Husker en youtube-video jeg så av en som testet en app-styrt kaffekopp. Første han måtte gjøre etter å ha pakket ut koppen var å oppdatere firmwaren. Tenk litt på det; oppdatere programvaren på en kopp 😅

Ganskje naturlig å gjøre det med en gang du pakker opp en ny smartdings. Spesielt om den er ny på markedet og firmwaren ikke har modnet ennå. 

For alt jeg vet finnes det allerede utviklingspakker med halvferdig Firmware så du får færre bug å rette..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...