Gå til innhold

iPhone 14 sine flere forbedringer er ikke akkurat nye


Anbefalte innlegg

Morsom tråd. Det var to grunner til at jeg gikk fra Samsung S6 til iPhone 6sPlus jula 2015.

Den ene grunnen var at mine 3-4 siste Sumsang telefoner ikke klarte å svitsje til svensk nett/ Telenor SE hver gang jeg kjørte over grensen til Nordby eller Töcksfors. I 2013 kom jeg halvveis til Stockholm før min Sumsang etter restart koblet seg på svensk nett.

Den andre grunnen var at min datter hadde iPhone, og skulle studere i Australia. Beste måten å sende bilder og videoer med location tags var iMessage. En perfekt kopi av bilde eller video, noe hverken Messenger eller Whats App klarte den gang, eller i dag.

Et bilde fra den andre siden av jorden med location tag. iMessage. Og et møte med FaceTime. Apple rules. 
PS: jeg føler meg trygg i Apples systemer. Og jeg gjemmer meg ikke. 

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 hours ago, Radon Ready said:

Øøøøhh....skal vi se....
iMessage-appen er default app for å sende SMS.
Vet du om noen annen app for iPhone for å sende SMS så vil jeg gjerne vite om den.

Øhhh, du vet forbausende lite om iPhone til å være såpass fænboi og stor i kjeften må jeg si.
Selvsagt mottar du SMS i Meldinger-appen selv om du disabler iMessage, som Comma Chameleon allerede har forklart deg.

Du er jo velkommen til å lese brukermanualen om hvordan disable iMessage fra Apple også, som du tydeligvis ikke har gjort.
Her står det klart som dagen:
-If someone sends a text to your phone number, you'll get the message as an SMS/MMS only on your phone.

Så vips, da kan vi bare avfeie mesteparten av innlegget ditt

Men som du legger merke til i resten av ordlyden i denne instruksjonen fra Apple så har det hele et bakteppe.
-If you switched to a non-Apple phone and aren't getting SMS/MMS messages, you might need to deregister iMessage
Og det var skandalen med iMessage hvor folk som byttet fra iPhone til andre telefoner ikke fikk SMS sendt fra iPhones i knappe 3 år fra iMessage ble lansert til de ble saksøkt og endelig laget denne muligheten

Og enda skjønner du ikke at folk vil disable iMessage aktivt?
Selv etter dette vanvittige tillitsbruddet? Hehe, årets beste
Og Nei de gjør det ikke kun når de skifter til Android, de gjør det også hvis de ikke har interesse av denne tjenesten og eller bruker andre. Kalles valgfrihet.

Hvis du ikke skjønner hvordan man passtivt unngår å bruke apps som følger med operativsystemet så må du våkne opp.
Ellers kan du jo feks prøve å påstå at samtlige Apple-brukere er ekvivalent med antall Apple Maps-brukere, noe som ville vært helt ellevilt å påstå selv for deg.

23 hours ago, Radon Ready said:

Neida, det eneste du trenger er å lese mitt innlegg, for jeg har allerede sjekket det ut for deg, noe du sikkert må ha lagt merke til hvis ikke teksten falt ut hos deg denne gangen også

Neida, du har overhode ikke gått gjennom samtlige produsenter, bare Apple

 

23 hours ago, Radon Ready said:

George Santayanas berømte ordtak (sitat): "De som ikke husker fortiden, er dømt til å gjenta den"

Dette sitatet er myntet på viktige ting og ikke kabelhistorie.
Jeg er selvsagt enig i at jeg ikke vil tilbake til kabelhelvete, men det har ingen relevans i det jeg står i butikken og kjøper en Lenovo PC, hvilken kabel de hadde for 40 år siden.

Uansett, malplassert som det var, så er vel dette sitatet et argument for å standardisere der man kan da?
eller hva la du egentlig i det?

Mener du kanskje at fordi Apple har vært flinke siste 20 år sammenlignet med andre, så slipper de unna i nåtid med fragmentering? Hva er egentlig ditt ståsted? Skal de aldri kvitte seg med Lightning?

Kjøper du iPhone PRO og iPad PRO så får du 2 vilt forskjellige kabler og det er fakta i 2022

Endret av attz
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Comma Chameleon said:

I Norge er Facebook Messenger, Snapchat, WhatsApp, Instagram som hovedplatform mye større enn iMessage. I USA er iMessage stort, men resten av verden er ikke lik......iMessage er stort i USA og Apple vil ikke samarbeide med RCS. Det gjør at adopsjon i hjemlandene til disse firmaene er vanskelig......iMessage er stort i USA. I resten av verden er folk mer care.

Nå handlet jo ikke denne debatten om hvor utbredt og populære de ulike meldings-appene er, men handlet om hvilket selskap som var først med en anstendig og fungerende app for å sende meldinger med rikt innhold.
Med "anstendig" er det underforstått- , og skal ikke behøves å nevnes, at visse elementære obligatoriske ting er til stede i appen, som f.eks ende-til-ende-kryptering og at der finnes en indikator på at mottaker virkelig kan motta meldingen.
Det at Apple i så måte var først på markedet med dette, på lik linje med mange andre teknologier som jeg har listet opp, ser ut til å være tungt å svelge for enkelte debattanter som notorisk driver med ufundert anti-Apple propaganda i diverse debattfora og hvor 99% av samtlige av deres mange innlegg omhandler Apple-produkter som de høyt proklamerer at de overhodet ikke har noen interesse for.
Så påstander om hvor stor iMessage eller noen annen meldings-app er, enten det er her eller der, er egentlig irrelevant per se i denne konteksten, og især når påstanden ikke kan dokumenteres.

Det at Apple tradisjonelt ikke har vært interessert i RCS skjønner jeg godt, ettersom RCS aldri var ende-til-ende-kryptert, helt inntil i fjor.
 

Quote

Signal er i mine øyne mye bedre, da det er en tryggere tjeneste enn iMessage og tilbyr alt av smart funksjonalitet en meldingstjeneste trenger. Uansett er det å bevise hvilken app som er best umulig, da det er ekstremt subjektivt. 

1. Joda, meldings-appen Signal er "tryggere" på den måten at dens ende-til-ende-kryptering er sterkere, mest fordi selskapet bak ikke beholder gjenpart av nøkkelen (slik Apple beholder hvis du velger sky-backup for meldingene dine).
Men så kan man jo spørre om hvor stor kanon man skal velge skyte med for å være 110% sikker på at man klarer å ta spurven;
Hadde man hypotetisk drevet med noe lyssky som avgjorde liv eller død hvis myndighetene med alle sine ressurser begynte å grave, så kunne valget falt på Signal (eller kanskje ikke, se neste punkt).
Men all den tid ens mål kun er 1) å være 100% trygg mot at enten kriminelle hackere eller selskaper som lever av å samle personopplysninger kan utnytte ens meldinger, og 2) kunne kommunisere med flest mulig personer i Norge uten å måtte sjekke manuelt på forhånd om de besitter en kompatibel meldings-app som kan motta ens melding, og 3) kunne bruke samme appen synkronisert på andre enheter som laptop og nettbrett, så er iMessage helt perfekt, og ingen annen app kan måle seg med den i så måte.

2. Jeg får titt og ofte "tips" fra folk som ser på det som sin misjon her i livet å fortelle meg hvilken stor feil jeg gjorde da jeg valgte å kjøpe utstyr og løsninger fra Apple.
Noen sjeldne ganger er tipseren for overivrig i tjenesten, ved at han tipser om det han påstår skal være en mye mer brukervennlig løsning for f.eks iOS-brukere enn Apple sjøl kan tilby, på tross av at selskapet bak løsningen ettertrykkelig skriver på sine nettsider at de ikke har utviklet noen løsning for iOS, men nok om det.
Oftest handler tipset om og hvor "innelåst" jeg visstnok ender opp med å bli ved å kjøpe fra Apple og ikke fra en eller annen konkurrent istedet (hvilket faller på egen urimelighet hvis Apple på det tidspunktet er først på markedet med å tilby ny teknologi som ingen av konkurrentene kan tilby, en vane som Apple har).
Mange ganger handler tipsene  om alternativer på markedet som visstnok skal være mye bedre, f.eks alternativer til Apples sporing-system AirTag som visstnok skal være Apples nettverk for å spionere på folk og hvor de befinner seg.
Eller tipset kan handle om f.eks det som visstnok skal være mye bedre og sikrere alternativer til Apples sky-bakcup iCloud, som visstnok også skal være et verktøy Apple bruker for å spionere på vegne av amerikanske myndigheter.
Og sånn kan jeg fortsette  å ramse opp, for listen over Apples påståtte spion-verktøy er lang.
Ofte inneholder "tipset" en lenke til et selskap som tilbyr alternativet.
Når jeg så spør min opponent om hvilken garanti han kan gi for at selskapet ikke er et skinn-selskap opprettet av nettopp amerikanske myndigheter i den hensikt å samle personopplysninger (ettersom Apple ikke ser ut til å være særlig samarbeidsvillig ), så blir han alltid svar skyldig.

Quote

Det går absolutt å velge bort iMessage passivt, det er det jeg gjør. Altså jeg behandler messages-appen slik jeg ville gjort en hvilken som helst sms-app. Kun til å motta bekreftelseskoder, post-varsel osv eller sms fra personer jeg ikke kjenner på andre platformer.

Tja, her forteller du at du er pokka nødt til å bruke appen til svært viktige ting som det overhodet ikke finnes alternativer til, som f.eks å motta bekreftelseskoder i den hensikt å f.eks åpne abonnementer eller åpne elektroniske brev fra offentlige institusjoner som du er lovpålagt å forholde deg til.
Men likevel påstår du at du har valgt appen bort "passivt"?
Sorry, dette ga liten mening. 

Quote

Slik som absolutt alle andre jeg kjenner som har iPhone. For hovedplatformen er ikke iMessage. Det er noe annet. Personlig bruker jeg Signal og har fått alle jeg har jevnlig kontakt med over dit. På jobb er det Teams og Slack. Ingen bruker jeg iMessage-funksjonalitet med.

Her forteller du at du aktivt har evangelisert Signal for å få kjenningene dine over dit og vekk fra iMessage, og at du har lyktes.
Hvor sensasjonelt blir det da egentlig at kjenningene dine med iPhone ikke bruker iMessage?

Med iMessage-appen så får du umiddelbart en indikator på om personen du sender til kan motta rikt innhold allerede før du sender til personen, og på tross av at du ikke kjenner personen eller aldri før har vært i kontakt med han på noen måte eller vet om hvilken telefon eller apper han har.
En slik funksjon har jeg til gode å se andre meldings-apper tilby, og dette betyr mye for folk som ikke gidder å bruke tid på å evangelisere visse apper, men som har viktigere ting å bruke dyrebar tid på, og som ofte har et profesjonelt og akutt behov for å sende rike meldinger til folk helt utenom kretsen med nære kjenninger.
YMMV.
Forøvrig: Når man debatterer teknologi på generelt grunnlag, så er det spesifikasjon mot spesifikasjon og kun tørre kalde tall og fakta som gjelder, og da holder man vekk personlige preferanser.
Så hva du eller Per eller Pål personlig foretrekker eller bruker, eller hva som er populært hos majoriteten, blir egentlig irrelevant og lite interessant uten gode begrunnelser.
Innlegget ditt inneholdt mye av det første, og lite av det siste.

Lenke til kommentar
Radon Ready skrev (39 minutter siden):

Tja, her forteller du at du er pokka nødt til å bruke appen til svært viktige ting som det overhodet ikke finnes alternativer til, som f.eks å motta bekreftelseskoder i den hensikt å f.eks åpne abonnementer eller åpne elektroniske brev fra offentlige institusjoner som du er lovpålagt å forholde deg til.
Men likevel påstår du at du har valgt appen bort "passivt"?
Sorry, dette ga liten mening. 

Du må skille mellom iMessage og Messages (sms). Bankkoder og bekreftelsesmeldinger bruker IKKE iMessage. De kommer inn som vanlige sms. Jeg bruker SMS-appen til iPhone, som tilfeldigvis også støtter iMessage (men jeg bruker ingen av funksjonene i iMessage).

Radon Ready skrev (41 minutter siden):

Her forteller du at du aktivt har evangelisert Signal for å få kjenningene dine over dit og vekk fra iMessage, og at du har lyktes.
Hvor sensasjonelt blir det da egentlig at kjenningene dine med iPhone ikke bruker iMessage?

Nei, jeg har ikke fått de vekk fra iMessage fordi jeg kjenner ingen som bruker iMessage. Jeg fikk de vekk fra Facebook Messenger, instagram, whatsapp og snapchat. Ingen av de brukte iMessage.

Radon Ready skrev (42 minutter siden):

Med iMessage-appen så får du umiddelbart en indikator på om personen du sender til kan motta rikt innhold allerede før du sender til personen, og på tross av at du ikke kjenner personen eller aldri før har vært i kontakt med han på noen måte eller vet om hvilken telefon eller apper han har.
En slik funksjon har jeg til gode å se andre meldings-apper tilby, og dette betyr mye for folk som ikke gidder å bruke tid på å evangelisere visse apper, men som har viktigere ting å bruke dyrebar tid på, og som ofte har et profesjonelt og akutt behov for å sende rike meldinger til folk helt utenom kretsen med nære kjenninger.
YMMV.

Og som regel vil du få et "Nei" på om de støtter rikt innhold. Om du bruker FB messenger så vil du støtte rikt innhold med en latterlig høy prosent av Norges befolkning (jeg er ikke en av de da jeg ikke har FB), mye høyere enn iMessage. iMessage er kult om de hadde støttet RCS eller liknende slik at Android også kan være med på leken, men enn så lenge det blir 'hit or miss' med iMessage så er det i praksis dårligere enn en tjeneste der du vet folk støtter rikt innhold.

Det er ikke snakk om å evangelisere apper slik som du snakker om. Det er bare hva som skaper minst friksjon og best opplevelse. Til tross for at jeg hater Facebook så er deres messenger app bedre fordi flere personer har messenger enn folk som har iPhone. Og i tillegg slipper du vite nummeret til noen, du ser navn og bilde på FB.

Radon Ready skrev (46 minutter siden):

Så hva du eller Per eller Pål personlig foretrekker eller bruker, eller hva som er populært hos majoriteten, blir egentlig irrelevant og lite interessant uten gode begrunnelser.

Hva som er populært hos majoriteten har ALT å si all den tid vi snakker om kommunikasjons-apper. Hele målet er å interagere med andre. Hvor bra iMessage, FB messenger er dømmes utifra hvor mange som støtter iMessage. Om du snakker om hvilken løsning som er teknisk best så får vi nok ikke vite det da løsningene ikke er open source, men selv der ville du nok møtt mye diskusjon.

Hadde alle hatt signal ville det vært den beste kommunikasjonsformen, men jeg vet at ikke alle blir å flytte dit. For min del er signal best da de jeg prater med jevnlig er der og jeg har derfor ikke behov for FB, iMessage, instagram, whatsapp osv.

At iMessage var først med noe har ikke noe å si , da de er i mindretall i de aller fleste land. iMessage er sikkert sykt rått å bruke i USA, men selv der så utelukker du halvparten av absolutt alle. I Norge når du bare rundt en tredjedel med iMessage.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10/5/2022 at 9:09 AM, attz said:

Øhhh, du vet forbausende lite om iPhone til å være såpass fænboi og stor i kjeften må jeg si.
Selvsagt mottar du SMS i Meldinger-appen selv om du disabler iMessage, som Comma Chameleon allerede har forklart deg.

Du er jo velkommen til å lese brukermanualen om hvordan disable iMessage fra Apple også, som du tydeligvis ikke har gjort.
Her står det klart som dagen:
-If someone sends a text to your phone number, you'll get the message as an SMS/MMS only on your phone.

Så vips, da kan vi bare avfeie mesteparten av innlegget ditt

Jeg leste faktisk brukermanualen før jeg postet, og det var nettopp derfor, og leeeeenge før du eller Comma Chameleon skrev deres innlegg, at jeg skrev i mitt forrige innlegg at (sitat) "Du påstår at "mange" velger vekk iMessage passivt ved å bare la være å bruke det, men det der må jo beviselig være ren pisspreik ettersom man faktisk må gjøre noe aktivt for å "la være" å bruke iMessage, ved at man må aktivt endre innstillingene, og da vil man oppdage at det kun er "rik-melding"-funksjonaliteten som er deaktivert, og at man fortsatt må bruke samme appen for å sende og motta SMS, men med den forskjell at alle meldingsboblene er blitt grønne, dvs meldinger sendes konsekvent over mobilmastene i stedet for (gratis) over WiFi/internett."
Med andre ord: Comma Chameleon bare repeterte det jeg allerede hadde skrevet.
Så du kan neppe avfeie innlegget mitt, selv om det ikke spiller noen rolle nå som du har avslørt at du åpenbart ikke gidder å lese innlegg som du svarer på.
Men siden mesteparten av ditt innlegg baserer seg på din påstand om at jeg aldri leste brukermanualen og aldri skrev det jeg beviselig skrev, så kan vi vel snarere heller avfeie ditt innlegg.

Quote

Selv etter dette vanvittige tillitsbruddet? Hehe, årets beste
Og Nei de gjør det ikke kun når de skifter til Android, de gjør det også hvis de ikke har interesse av denne tjenesten og eller bruker andre. Kalles valgfrihet.

Du bør lese om begrepet "tillitsbrudd" før du bruker begrepet, for du bruker det feil.
Artig at du preiker om tillitsbrudd, valgfrihet og Android i samme setning.
Den leken kan vi jo være to om;
Eksempelvis er det er alltid morsomt å lese forklaringene til Android-fanboisa, og særlig hvordan forklaringene endrer seg med tiden til det diametralt motsatte, så derfor skal vi lære litt historie her, du vet den der fagdisiplinen som du misliker så sterkt.
I begynnelsen var nyhetene og bortforklaringene slik:

Nyhet: Til Android får man telefoner av mange merker og i alle prisklasser, også billige. Man kan kjøpe apper fra andre nettsteder enn kun Google Play.

Android-fanboisas forklaring: Selvfølgelig, dette er selve definisjonen på valgfrihet, og det å ha valgfrihet og det å kunne bestemme selv er for alle, og man trenger ikke være særlig smart for å skjønne noe så fantastisk bra som at man kan velge mellom forskjellige billige telefoner og merker, hvorav noen kanskje er merker du aldri har hørt om. Man kan laste ned apper fra forskjellige app-butikker. Kun idioter kjøper dyre telefoner av kun et eneste merke, og kun idioter laster ned apper fra kun en eneste app-butikk.


Etter noe tid fikk vi neste nyhet: titusener av mennesker har fått infisert telefonen sin med trojanere ved å laste ned apper fra forskjellige app-butikker.
https://news.softpedia.com/news/Third-SMS-Trojan-Variant-Targets-Russian-Android-Users-160917.shtmlhttps://www.computerweekly.com/news/2240159261/New-Android-virus-hits-100K-devices-in-China

Android-fanboisas bortforklaring: Selvfølgelig, folk som er så dumme at de tar risikoen ved å laste ned apper fra andre app-butikker enn kun Google Play fortjener det.


Etter noe tid fikk vi neste nyhet: millioner av mennesker har fått infisert telefonen sin med trojanere ved å laste ned apper fra Google Play.
https://www.digi.no/artikler/ny-skadevarebolge-pa-android-market/293151
https://www.digi.no/artikler/skadevare-la-pa-google-play-i-flere-uker/200757
https://www.pcworld.com/article/443943/report-malwareinfected-android-apps-spike-in-the-google-play-store.html
https://www.digi.no/artikler/adware-forkledd-som-apper-herjer-fortsatt-pa-google-play/320573

Android-fanboisas bortforklaring: Selvfølgelig, Google Play er ekvivalent med valgfrihet, men den valgfriheten får man kun hvis man er villig til å ta en viss risiko. Folk som er så dumme at de ikke sjekker appens bruker-rating og appens privelegier fortjener det.


Etter noe tid fikk vi neste nyhet: et ukjent antall mennesker har fått infisert android-telefonen sin med trojanere ved kun å kjøpe en fabrikkny billig telefon uten å laste ned noe som helst.
http://securityaffairs.co/wordpress/25829/malware/android-pre-installed-malware.html
http://securityaffairs.co/wordpress/23591/malware/pre-installed-malware-on-android.html
https://blog.avast.com/android-devices-ship-with-pre-installed-malware
https://itavisen.no/2019/06/11/google-bekrefter-splitter-nye-android-telefoner-ble-levert-med-bakdorer/

Android-fanboisas bortforklaring: Selvfølgelig, folk som er så dumme at de kjøper billige telefoner av forskjellige merker som man aldri har hørt om, fortjener det. Dessuten så er valgfrihet og det å kunne bestemme selv ikke for alle, men kun for intelligente folk.

Mooohaaaaahaaahahahahaha, aldri ledd så godt før, gitt.

Quote

Kjøper du iPhone PRO og iPad PRO så får du 2 vilt forskjellige kabler og det er fakta i 2022

Du har jo prøvd deg før med det du kaller "fakta", som din påstand om at iPad ikke bruker Lightning-kabelen på tiende året, noe som viste seg å ikke være fakta likevel, fordi du høyt proklamerer at du ikke bryr deg så mye om historie.
Er det ikke litt dumt å proklamere et standpunkt, for så å bli tatt med buksene nede i å fare med løgn nettopp pga det samme standpunktet?
Kanskje du ikke er den rette til å prate så mye om "fakta"?
Det morsomme og litt patetiske halmstrået du klamrer deg til her er at du kun kan vise til kun to gitte produkter som du påstår beviser det du kaller "fragmentering" hos Apple, i en overgangsfase før Apple innfører USB-C, mens du glatt velger å neglisjere 20 år med historie hvor Apple er selskapet som har vært desidert flinkest i klassen mht å bruke færrest plugger for å skape trygghet hos brukere og tredjepartsprodusenter, og som har bidratt sterkest til å holde tilførselen til søppelberget på et minimum.
Det blir litt frenetisk når du peker på iPhone Pro og iPad Pro mens du sier: "se hvor dårlig Apple er i forhold til konkurrentener", mens du beleilig nok samtidig velger å glemme at konkurrentene teknisk sett ikke har noe som tilsvarer f.eks iPad Pro og ligger to år bak.
Eller sagt på en annen måte: skal du ha noe tilsvarende iPad Pro og iPhone Pro hos en av Apples konkurrenter, så vil du oppdage at Apples to plugger er et luksus-problem, for hos konkurrenten får du ingen plugg, for kombinasjonen av disse to produktene eksisterer ikke hos noen av Apples konkurrenter.
Enda morsommere er at du feilaktig påstår at denne 20 årige historien med fragmentering hos andre selskaper enn Apple, ikke er det som har drevet EU-myndighetene; først for 10 år siden (med et mislykket forsøk på å få alle over til teknisk underlegne micro-USB), senest i år, med å forlange at produsentene skal enes om en felles plugg.
Du om det.

Endret av Radon Ready
Lenke til kommentar
23 hours ago, Radon Ready said:

Jeg leste faktisk brukermanualen før jeg postet

Så da er bare problemet at du forveksler iMessage med Meldinger-appen?
Det endrer såfall ingenting. Du kan ikke påstå at alle med iPhone er brukere av iMessage og resten av monologen din om andre tema som app store endrer ikke på det.

Quote

Du bør lese om begrepet "tillitsbrudd"

Jeg trenger ikke lese, det kan forklarest enkelt med dette eksempelet:
Du kjøper et produkt av type mobiltelefon som støtter SMS og kan dermed rimelig forvente hvis person A sender melding til person B så kommer den frem i de aller fleste tilfeller og ikke at mobillprodusentens løsning stopper denne leveringen i stillhet konsekvent over 3 år.

23 hours ago, Radon Ready said:

Det morsomme og litt patetiske halmstrået du klamrer deg til her er at du kun kan vise til kun to gitte

Det er det beste eksempelet, siden det er to produkter som står hverandre veldig nær i samme produktlinje som Apple har valgt å kalle "pro". Regner ikke med jeg trenger spesifisere alle apples produkter og tilhørende kabler til en selvutnevnt kabelhistoriker.

Du mesher om at iPhone (ikke pro) og iPad (ikke pro) beholder kabelen over lengre tid og derfor har de ennå Lightning.
Men begge tilsvarende pro-enhetene er nyere enn ti år, og iPad Pro kunne merkelig nok bytte til USB-C etter et par år.
Henger ikke på greip uansett hvor mye du vrir deg

Quote

som din påstand om at iPad ikke bruker Lightning-kabelen på tiende året

Hvor sa jeg det? Ser ingen sitat, oppspinn og løgn fra deg

23 hours ago, Radon Ready said:

påstår beviser det du kaller "fragmentering" hos Apple, i en overgangsfase før Apple innfører USB-C,

Hehehe, overgangsfase på 6 år, som kommer til å bli minimum 7, kanskje 8 år. Den var god.

Endret av attz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/6/2022 at 8:39 AM, attz said:

Så da er bare problemet at du forveksler iMessage med Meldinger-appen?
Det endrer såfall ingenting. Du kan ikke påstå at alle med iPhone er brukere av iMessage og resten av monologen din om andre tema som app store endrer ikke på det

Jeg gjorde det krystallklart og entydig lenge før både du og Comma Chamelon skrev innleggene deres hvilken ferdig installert app på iOS-enheter jeg omtalte ved å kalle den for "iMessage"-appen i den hensikt å 1) peke spesifikt på dens rike meldingsfunskjonalitet og ved at 2) jeg presiserte klart og tydelig at iMessage-funksjonen kan deaktiveres slik at appen kun sender SMS.
Den flise-spikkingen du og Comma Chamelon prøver dere på her, i den naive tro på at dersom dere bare later som dere ikke skjønte hvilken app jeg mente ved å minne om at appen egentlig heter noe annet, dvs "Messages" eller "Meldinger" (på norsk-språklige iPhoner), vil ikke kansellere mine poeng.
 

Quote

Hvor sa jeg det? Ser ingen sitat, oppspinn og løgn fra deg

Du sa at iPad ikke har brukt Lightning i 10 år da du feilaktig påsto at iPad har fått USB-C, dvs en påstand som implisitt er en påstand om at iPad sluttet å bruke Lightning før Lighning-pluggen hadde eksistert i 10 år. Du skrev nemlig:

Quote

Hvorfor er det liksom "greit" at iPad-ene har fått USB-C da, burde ikke de også følge denne påståtte 10 års-syklusen du snakker om? 

Ditt første problem er at jeg aldri på noen steder som du kan påvise påsto at Apples plugger følger en 10-årssyklus.
Ditt andre og største problem er at iPad fortsatt bruker Lightning-pluggen idag, dvs på tiende året, slik jeg dokumenterte, og som du fornekter.
Ergo er det ingen andre du som er løgneren her.

Quote

Du mesher om at iPhone (ikke pro) og iPad (ikke pro) beholder kabelen over lengre tid og derfor har de ennå Lightning.
Men begge tilsvarende pro-enhetene er nyere enn ti år, og iPad Pro kunne merkelig nok bytte til USB-C etter et par år.

Si meg hvilken del av følgende setning som jeg skrev til deg for flere uker siden og som du åpenbart aldri skjønte, eller rett og slett ikke ville skjønne (sitat meg sjøl) "USB-C pluggen er rangert for høyere ladestrøm enn Lighnting er, og egner seg derfor til å lade store batterier. Og det er den enkle grunnen til at Apple bruker USB-C på iPad Pro og at Apple var den aller første til å ta i bruk USB-C på en laptop." 

Quote

Hehehe, overgangsfase på 6 år, som kommer til å bli minimum 7, kanskje 8 år. Den var god.

Løgn og pisspreik på nytt igjen.
Jeg ser du har problemer med å skjønne prinsippet om at høyere ladestrømmer krever andre plugger enn små ladestrømmer krever, så gap opp, her kommer teskjea:
iPad Pro 12.9" ble lansert i 2015, for 7 år siden, og den var utstyrt med Lightning-plugg for lading.
iPad Pro 12.9" beholdt Lightning-pluggen t.o.m 2017, for i hele 3-års perioden 2015 til 2017 var en 12 Watts lader vedlagt i pakken når du kjøpte iPad Pro 12.9 ", og det var omtrent samme 12W laderen som iPad hadde brukt i flere år allerede og som ga en strøm på drøye 2A.
I 2018 var for første gang en 18 Watts lader vedlagt når du kjøpte en iPad Pro 12.9", dvs en lader som ga 50% høyere ladestrøm, og det var derfor tid for å skifte til en plugg rangert for høyere ladestrøm.
Derfor var iPad pro i 2018, dvs for 4 år siden, utstyrt med både 18 Watts lader og USB-C-plugg for første gang, ettersom sistnevnte plugg er rangert for høyere strøm enn Lightning er. 
Så de tidene på 7 og 8 år som du fantaserte deg frem til må du gjerne forklare nærmere.
Men du vil sikkert gi samme type forklaring som du ga for din løgnaktige påstand om at Lighning-pluggen ikke har vært brukt i 10 år på Ipad, dvs null forklaring, så jeg kommer ikke til å holde pusten mens jeg venter.

Jeg kan ikke forholde meg til debattanter som bare lyger og dikter opp tall på eget forgodtbefinnende for at den raknende argumentasjonen deres skal holde, for det ender bare opp med at min opponent sitter der og enkelt utgyter fullstendig ufunderte og oppdiktede påstander i hytt og pine, slik alle klovner med letthet kan, mens jeg må gjøre jobben med å finne dokumentasjon som beviser det motsatte.
Debatten her er jo et godt eksempel på det.
Sånt gidder ikke jeg å forholde med til, så jeg sier takk for meg.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Radon Ready said:

Du sa at iPad ikke har brukt Lightning i 10 år da du feilaktig påsto at iPad har fått USB

LOL, ipad pro har fått usb sa jeg, er det noe å diskutere? Du siterer det jo selv lengre ned 😁

 

19 hours ago, Radon Ready said:

USB-C pluggen er rangert for høyere ladestrøm enn Lighnting er, og egner seg derfor til å lade store batterier. Og det er den enkle grunnen til at Apple bruker USB-C på iPad Pro og at Apple

Så iPad Pro trenger mer strøm enn vanlig iPad? Snakker du om 10-20% større batteri?
Hehe, enda en innertier fra deg.
Så marginalt at det ikke er en god nok årsak til å skape fragmentering.
I tillegg til at det går nettopp helvetes treigt å lade en vanlig iPad med lightning, så er det ingen andre i verden enn deg som mener dette er en god løsning.
Både treg lading på vanlig iPads og fragmentering i ladeplugg.

 

19 hours ago, Radon Ready said:

Derfor var iPad pro i 2018, dvs for 4 år siden, utstyrt med både 18 Watts lader og USB-C-plugg for første gang

Men så var det Mac da som du selv skrøyt av var først, det er 6-7 år siden. Ergo blir Apples overgangsfase til USB-C minst 7-8 år lang, kanskje får vi totalt 10 år hvis du tar med andre duppedingser som er på lightning, med dette tempoet.

Skjønner ikke hvorfor du må skrive så mye tekst om disse enkle tingene, se og lær.

Endret av attz
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Radon Ready skrev (23 timer siden):

Jeg gjorde det krystallklart og entydig lenge før både du og Comma Chamelon skrev innleggene deres hvilken ferdig installert app på iOS-enheter jeg omtalte ved å kalle den for "iMessage"-appen i den hensikt å 1) peke spesifikt på dens rike meldingsfunskjonalitet og ved at 2) jeg presiserte klart og tydelig at iMessage-funksjonen kan deaktiveres slik at appen kun sender SMS.
Den flise-spikkingen du og Comma Chamelon prøver dere på her, i den naive tro på at dersom dere bare later som dere ikke skjønte hvilken app jeg mente ved å minne om at appen egentlig heter noe annet, dvs "Messages" eller "Meldinger" (på norsk-språklige iPhoner), vil ikke kansellere mine poeng.

Poenget er uansett at bare fordi man bruker messages-appen og ikke har deaktivert iMessage betyr det ikke at man bruker iMessage. At støtten tilfeldigvis er på betyr ikke at man aktivt bruker iMessage. I Norge er iMessage brukt forsvinnende lite i forhold til andre alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/5/2022 at 3:01 PM, Comma Chameleon said:

....som regel vil du få et "Nei" på om de støtter rikt innhold. Om du bruker FB messenger så vil du støtte rikt innhold med en latterlig høy prosent av Norges befolkning

Dette vet jo du ikke en fjært om, all den tid du ikke kan legge frem statistikk som underbygger påstanden din.
Facebook Messenger er heller ikke ubetinget en app for å sende rike meldinger.

Quote

Hva som er populært hos majoriteten har ALT å si all den tid vi snakker om kommunikasjons-apper. Hele målet er å interagere med andre.

Nei, helt feil, målet er ikke å interreagere med andre for enhver pris.
Målet er enda mer å kommunisere med andre uten at tredjepart sitter i midten og snapper opp hva som formidles.
Der stiller de appene dårligst som drives av selskaper som har sin inntekt av å samle opp personopplysninger, eksempelvis apper eid og drevet av Facebook og Google.
Det at milliarder av mennesker likevel bruker disse appene og plattformene på tross av at de vet om advarslene, er den samme grunnen til at milliarder mennesker også røyker og drikker alkohol på tross av at de vet at det er skadelig for helsa på lang sikt; de gjør det likevel, dels fordi det er så forbannet lettvint og behagelig, og dels pga gruppepress (du tror majoriteten forventer at du gjør/bruker det samme som dem, dvs det som i lærebøker i psykologi også kalles "verdens største misforståelse").
En av grunnene til at Facebook ble så populært og eksploderte mht antall brukere verden over skyldes folks skjulte indre trang til å kikke gjennom naboens vinduer for å se hva naboen driver med uten å bli oppdaget, og "alle" ville være med på den leken når de oppdaget at naboen var med. 
Facebook gjorde det altså plutselig legitimt å være vinduskikker, men det disse vinduskikkerne ikke hadde regnet med var at 1/3 av dem skulle oppgi at de ble deprimerte av å være på Facebook, dvs deprimert av det falske glansbildet som naboen satte opp der, for Facebook gjorde det samtidig legitimt å få utløsning for et undertrykt behov for selv-eksponering og slå seg sjøl på brystet.
Så nei, det er ikke et mål per se å interreagere med andre hvis der følger med en svært uheldig kostnad, og det at majoriteten av folk i sin i kraft av ignorans og lavere intelligens likevel gaper over og bare svelger unna kostnaden på høykant gjør ikke målet noe større og flottere, tvert om.

Quote

At iMessage var først med noe har ikke noe å si , da de er i mindretall i de aller fleste land. iMessage er sikkert sykt rått å bruke i USA, men selv der så utelukker du halvparten av absolutt alle. I Norge når du bare rundt en tredjedel med iMessage.

Men vår diskuterer handler ikke om situasjonen .
Vi diskuterer hvilket selskap som var først.
Det at situasjonene er at f.eks Facebook har klart å lure hele verdens majoritet bestående av mindre intelligente klovner til å bruke selskapets programvare og tjenester i den hensikt å fravriste disse klovnene for deres personopplysninger som Facebook i neste omgang kan tjene penger på, eksempelvis ved å selge disse personopplysningene til høystbydende (som i Cambridge Analytica-skandalen) rokker jo ikke en millimeter på sannheten om hvilket selskap som var først med å tilby den beste og sikreste tjenesten for rike meldinger, så situasjonen er derfor totalt irrelevant i vår diskusjon.
Så når en person, eksempelvis du, underbygger sitt argument ved å fortelle meg at ingen av vennene bruker iMessage men bruker en annen app istedet, så er blir det kun en anekdote som beskriver en ørliten populasjon av ikke-uavhengig utvalgte individer som man ikke kan generalisere fra, dvs en anekdote som kun for forteller om personens venner, ingenting annet.
Med andre ord: YMMV, så dersom jeg spør en annen person, så kan situasjonen være helt motsatt, eksempelvis at denne personens venner har kuttet helt ut Facebooks og  Googles plattformer og deres meldingsapper pga disses innsamling av personopplysninger, til fordel for iMessage som brukes istedet.
Jeg er sjøl en slik person med venner som f.eks kan beskrives som brukere av iMessage og hvorav den store majoriteten av dem f.eks hverken har Facebook- eller Instagram- eller Snapchat-konto i det hele tatt.
Men på tross av dette faktum så har jeg valgt å ikke bruke mine venner som eksempel her inne for å underbygge mitt argument, fordi jeg vet at det kun forblir en verdiløs anekdote, presis som ditt eksempel også er kun en verdiløs anekdote man ikke kan trekke generaliserende slutninger fra.
Gjør man derimot en masseundersøkelse innenfor et og samme land på millioner uavhengige tilfeldig utvalgte mennesker, så kan man derimot gjøre funn man kan generalisere fra, eksempelvis som denne; at Android statistisk brukes typisk av folk med relativt lav utdannelse og relativt lav inntekt (sitat) "iPhone people are more educated: they over-weight +27% for graduate/PhD education and under-weight -33% for high school education. Android people show the same pattern to a much smaller degree: +8% for graduate/PhD, -12% for high school.....iPhone people are more affluent: they over-weight +11% for >$75,000(3), +30% for >$100,000(3) and +48% for >$125,000(3). Android people are much less affluent but still have above average means: they over-weight for income categories above $50,000 but to a much smaller degree: +4% to +14%.".
Den grafiske kortversjonen av artikkelen er her.
Jeg beviste også i mitt svar til debattanten attz at f.eks WhatsApp i hovedsak er et Android-fenomen.
Ved å koble opplysningene er vi dermed istand til å si mye om også majoriteten av folkene som bruker WhatsApp.
Eller sagt på en annen måte: fortell meg hvilken programvare du bruker, og jeg skal si hvem du er.

iPhone-brukere, som utgjør majoriteten av smartphone-brukerne her til lands og i de fleste vestlige land, er som folk flest, de har middels kunnskaper innen IT og går ikke inn i innstillingene for å slå av iMessage (som er default påslått) uten å ha et incentiv eller noen god grunn til å gjøre det.
Om de også bruker WhatsApp eller Facebook Messenger eller noe annet i tillegg, så er ikke det noen god grunn per se til å slå av iMessage.
Derfor er det svært rimelig å anta at de aller fleste iPhone-eiere har iMessage påslått.
Så langt har hverken du eller attz klart å bevise eller sannsynliggjøre eller å oppgi noen god grunn til at en signifikant andel av iPhone-brukere har slått av iMessage og dermed ikke er istand til å motta rike iMessage-meldinger.

Quote

I Norge når du bare rundt en tredjedel med iMessage.

Pisspreik.
Hvor fikk du tallet fra?
Igjen, dette vet jo du ikke en fjært om, all den tid du ikke kan legge frem fnugg av statistikk som underbygger påstanden din.
Inntil du kan underbygge påstandene dine med noe annet enn anekdoter og tall du overhodet ikke har noe grunnlag for, men som du åpenbart har diktet opp, så sier jeg takk for meg.

Lenke til kommentar
4 hours ago, attz said:

LOL, ipad pro har fått usb sa jeg, er det noe å diskutere? Du siterer det jo selv lengre ned 😁

 

Så problemet ditt er at du ikke klarer å skille mellom iPad og iPad pro?
iPad og iPad Pro er to vidt forskjellige produkter.
Du påstå feilaktig at iPad ikke har brukt Lightning-pluggen i 10 år.
Hva du etterpå måtte påstå om iPad pro, et annet produkt, er totalt irrelevant.
Artig at du som ikke klarer å skille mellom disse to produktene føler deg berettighet til å kritisere meg for å ikke klare å skille mellom iMessage og appen Messages (Meldinger).

 

Quote

Så iPad Pro trenger mer strøm enn vanlig iPad? Snakker du om 10-20% større batteri?

Stråmannsargumentasjon igjen fra deg.
Jeg har ikke nevnt en tøddel om strømmen som iPad forbruker på noe sted som du kan påvise.
Derimot så har jeg nevnt en del om ladestrømmen.
Så problemet ditt er at du ikke klarer å skille mellom ladestrøm og forbrukstrøm?
Eller er problemet ditt at du ikke har fantasi nok til å forestille deg at et 12,9" nettbrett har større batteri enn et 10" nettbrett?

Quote

I tillegg til at det går nettopp helvetes treigt å lade en vanlig iPad med lightning, så er det ingen andre i verden enn deg som mener dette er en god løsning.

Feil igjen.
Produsenter av Li-ionebatterier sier at dess saktere lading, dess bedre er det for batteriet, hvilket jeg allerede har dokumentert.
Men du har jo bevist at du ikke leser innleggene som du svarer på, så da spiller det vel ingen rolle hva jeg dokumenterer, så lenge du mener at synsing knuser dokumentasjon, og ikke motsatt?

 

Quote

Men så var det Mac da som du selv skrøyt av var først, det er 6-7 år siden. Ergo blir Apples overgangsfase til USB-C minst 7-8 år lang,

Skjønte du, eller skjønte du ikke, det jeg skrev om at større ladestrøm krever større og bedre plugger?
Mac har aldri brukt Lightning.
Definitivt takk for meg.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Radon Ready said:

Så problemet ditt er at du ikke klarer å skille mellom iPad og iPad pro?

Hehe, nå har du treska halmstråene hardt og lenge hvis dette står igjen. Er jo hele essensen i det vi har diskutert, de bruker av uforståelige grunner helt forskjellige kabler. Jeg hadde vel ikke sagt det om jeg forvekslet de.

16 hours ago, Radon Ready said:

forestille deg at et 12,9" nettbrett har større batteri enn et 10" nettbrett

Joda det var akkurat det jeg forestilte meg da jeg spurte deg; kan godt gjenta, er det 20% større batteri skal liksom være det som gjorde at Apple bikket over til å begynne med USB på iPad Pro?

Når jeg ser litt nærmere ser jeg at iPad Pro 11" har faktisk mindre batteri enn iPad.
https://www.gsmarena.com/apple_ipad_pro_11_(2021)-10865.php
28.65 Wh, samme størrelse som iPad Air som forøvrig også har USB
vs 
https://www.gsmarena.com/apple_ipad_10_2_(2021)-11106.php
32.4 Wh

Jeg lar det henge i luften :)

Endret av attz
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...