Gå til innhold

iPhone 14 sine flere forbedringer er ikke akkurat nye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Memento scientiam said:

Nei. MagSafe-kabelen funker utmerket til Macen min. Bruker ikke iPad. Vil heller at kontakten til telefonen min passer til telefonen, enn at den ikke gjør det. USB-C er større, og har en innvendig utstikkende pinne. For en telefon som skal tåle mye, er jeg skeptisk til USB-C. Ellers er USB-C en veldig flott standard, og jeg er glad for at annet av mitt utstyr bruker USB-C. 

...du henger deg opp i personlig preferanse detaljer på siden av poenget. Hva er objektivt sett enklest? men ok, la oss prøve en ny vri, skreddersydd for deg:

Hva om MagSafe funker både for din iPhone og Mac?

Endret av attz
Lenke til kommentar
attz skrev (1 time siden):

...du henger deg opp i personlig preferanse detaljer på siden av poenget. Hva er objektivt sett enklest? men ok, la oss prøve en ny vri, skreddersydd for deg:

Hva om MagSafe funker både for din iPhone og Mac?

MagSafe ville jeg ikke hatt på telefonen, da den konstant ville ha falt ut. Den fungerer utmerket på en bærbar datamaskin, men elendig på en telefon. Alt til sitt bruk. Den er uansett for stor og knotete for en telefon. Jeg trenger en ledning som sitter godt fast, i telefonen min. 
 

La oss ta et annet eksempel enn telefonen: ville jeg hatt MagSafe på min bærbare Windows-maskin? Nei. Der trenger jeg en kabel som alltid sitter godt fast; den datamaskinen brukes på en helt annen måte enn Macen min. 

Lenke til kommentar
On 9/28/2022 at 4:08 PM, attz said:

Virkelig? Du skjønte ikke at jeg snakket om meldingsplattformer fortsatt på tross av at vi har rablet side opp og ned om dette temaet utover flere innlegg?

Feil igjen.
Du ser ut til å forveksle plattformer med apper.
attz skrev først (sitat): "Googles chatteapper har aldri vært enormt populære, sikkert pga den politikken du refererer til....."
attz ombestemte seg plutselig og skrev etterpå (sitat) "
Du skjønte ikke at jeg snakket om meldingsplattformer fortsatt..."
Så først kalte du det for chatteapper, nå kaller du det plutselig for meldingsplattformer, og etterpå skylder du på meg for din forveksling?
Morsom du.
En plattform er nettopp det som ordet forteller; en støttende konstruksjon, eksempelvis et operativsystem, for alt det som er basert oppå den, eksempelvis apper.
Dette ser vi klart definert i følgende definisjon som tar utgangspunkt i din bruk av begrepet "kryssplattform" (sitat attz): "
Som feks at iMessage hverken er kryssplattform....."
Definisjon
"Platform can refer to the type of processor (CPU) or other hardware on which an operating system (OS) or application runs, the type of OS, or a combination of the two".
Her skilles det strengt mellom plattform og app, så ikke kom her og fortell skrøner.

Quote

Fordi meldinger er noe du kommuniserer med andre, ikke deg selv?

Teksten min falt visst ut i nettleseren din atter en gang, så jeg sender den på nytt igjen:
Fortell gjerne hvorfor jeg, som har alle mine enheter (iPhon'er, iPad'er, Mac'er, synkronisert mht iMessage), skal skaffe meg en kryssplattform-meldingsapp?
Skulle jeg trenge en, så finnes der flere slike på App-store.
Men du skjønner, jeg trenger ingen, for de få jeg kjenner med en Android-telefon, tilhører enten den eldre generasjon som ikke liker- eller mangler de nødvendige tekniske ferdigheter til å sende meldinger, eller de er kjedelige folk som ikke har noe interessant å sende meg uansett.

Fikk du den?
Eller som en av artiklene jeg lenket til skrev: når Google etter flere forgjeves vimsete forsøk aldri klarte å gi de naive og rævkjørte brukerne sine en god meldings-app som kunne nå opp til iMessage, så fant Google opp en ny lur strategi; istedet for å prøve nå opp til nivået til motstanderen Apple, så kunne man istedet prøve å trekke motstanderen ned til sitt eget elendige nivå ved å beskylde Apple for å mobbing av Android-brukerne, noe fælt som visstnok kun kan lindres ved at Apple gir opp iMessage og innfører Googles RCS istedet, som forøvrig ikke ble ende-til-ende-kryptert før i fjor, (2021).
Sitat: "
Google failed to compete with iMessage for years. Now it wants Apple to play nice.... Teens and college students said they dread the ostracism that comes with a green text. The social pressure is palpable.....(Sitat Google) Apple's iMessage lock-in is a documented strategy. Using peer pressure and bullying as a way to sell products...."

Dagens beste!
 

Quote

Og forresten, når du reiser på hytta di eller reiser generelt. Hvilket av disse to alternativene mener du er enklest?

A. Ta med to eller flere typer kabler for å lade opp både mobil, nettbrett og laptop.
B. Ta med èn kabel og vite at alle enheter kan lades opp med denne (Noe man forventer om man kjøper nyeste produktlinje fra samme leverandør etc) 

 

He-he, hvorfor ta med kun tre enheter, og ikke flere?
Når du skal statuere et eksempel, hvorfor ikke ta i skikkelig?
La meg gjøre jobben for deg; j
eg har reist på hytta flere ganger pr år i 20 år (f.o.m 2003) og tok med meg både iPod, iPad, iPhone, Airpods, bærbar Mac, trådløst tastatur og trådløs trackpad i løpet av denne tiden.
Kona bruker gjerne iPaden fremfor MacBook'en og tar av og til med Apples trådløse tastatur til bruk på den når hun skal skrive mye.
Så la oss se på kabelbruken på hytta: 
De første årene brukte jeg kun to kabler;
1) kabel med 30-pinners-plugg til iPod
2) kabel til den bærbare Mac'en.
Så kom iPhone i 2007 og iPad kom i 2010, og mitt behov for iPod forsvant med kjøpet av iPhone, så den ble lagt på hylla.
Det trådløse tastaturet var utstyrt med engangs-batterier, og brukte ikke ladekabel.
Men det fine var at jeg fortsatt kunne bruke presis den samme 7 år gamle ladekabelen for iPod i pkt 1 til både iPhonen og iPaden, men det har sikkert noe å gjøre med at Apple er en "stayer".
Så ble iPhone og iPad utstyrt med Lightning i 2012, og jeg kunne kaste kabelen med 30-pinners-plugg til fordel for Lightning.
Ny MacBook var utstyrt med MagSafe-kabel, men resultatet var uansett at jeg fortsatt brukte kun to kabler; en til MacBook'en og en til alle de andre håndholdte enhetene.
Apples trådløse tastatur ble oppladbart og derfor utstyrt med Lightning ladeport i 2015, men det betydde ikke annet enn at jeg fortsatt kunne bruke kun to kabler.
Jeg hentet den gamle stasjonære iMac'en hjemmefra og satte den på hytta året etter, og den brukte Apples Magic Trackpad som også lades med samme Lightning kabel.
Tastaturet til iMac'en var selvfølgelig det samme trådløse tastaturet nevnt foran, som selvfølgelig brukte Lightning-kabelen til opplading.
Etter leggetid kan jeg gjerne ligge og høre på musikk, men kona vil ha det stille når hun skal sove, så jeg bruker AirPods som selvfølgelig har vært ladet med samme Lightning-kabelen fra første stund (2016).
Og sånn har det vært inntil i dag; på tross av skifte av iPhone 3 ganger (senest for en uke siden), skifte av iPad 4 ganger, så har jeg likevel til enhver tid brukt kun to kabler, en til bærbar Mac slik rimelig er mht dens krav om høy ladestrøm, og en til alle de andre perifere og håndholdte enhetene
Og problemet ditt var hvafornoe, sa du?

Men nok om meg og mine vaner.
Hadde det ikke vært mer interessant for alle hvis du kuttet ut den kjedelige teoretiseringen og heller prøvde deg på et praktisk eksempel, ved at du tar med deg de samme typer og antall enheter på hytta di de siste 20 år og viser frem ditt regnskap over kabelbruk?
Det blir spennede, men husk: det bør helst være enheter av ikke-Apple-type, for du vet; Apple bruker jo så forbannet mange forskjellige kabler, ikke sant?

Og forresten, du har fremdeles ikke svart på mine enkle spørsmål.
Så vi tar dem på nytt:

1) Hvordan ressonnerte du da du feilaktig påsto at Lightning ikke har vært brukt så lenge som i 10 år på iPad?

2) Hvis Google har hatt en "rik" meldingstjeneste fra første stund, og lenge før Apple fikk det slik du feilaktig påstår, hvorfor ser vi stadig idag artikler fra uavhengige kilder som eksempelvis denne (sitat) " Here are all of the times Google has tried, and failed to stick with an iMessage competitor",
e
ller denne (sitat) "A decade and a half of instability: The history of Google messaging apps. Sixteen years after the launch of Google Talk, Google messaging is still a mess", 
og hvor fellesnevneren er at det meldes at Google ennå ikke har noe som kan konkurrere med funksjonaliteten i Apples iMessage
, på tross av at Android har myyye større markedsandel i verden enn iOS?

Spørsmålene er pokker så enkle og burde være lette å svare på.

Endret av Radon Ready
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Memento scientiam said:

MagSafe ville jeg ikke hatt på telefonen, da den konstant ville ha falt ut. Den fungerer utmerket på en bærbar datamaskin, men elendig på en telefon. Alt til sitt bruk. Den er uansett for stor og knotete for en telefon. Jeg trenger en ledning som sitter godt fast, i telefonen min. 
 

La oss ta et annet eksempel enn telefonen: ville jeg hatt MagSafe på min bærbare Windows-maskin? Nei. Der trenger jeg en kabel som alltid sitter godt fast; den datamaskinen brukes på en helt annen måte enn Macen min. 

Så du ønsker kabelsalat hvor ingen device benytter samme kabel, og det får du lov til.

Men vi snakker ikke om personlig preferanse, objektivt sett er det fortsatt  enklere med en kabeltype til alle device.

Endret av attz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
attz skrev (10 minutter siden):

Så du ønsker kabelsalat hvor ingen device benytter samme kabel, og det får du lov til.

Men vi snakker ikke om personlig preferanse, objektivt sett er det fortsatt  enklere med en kabel til alle device.

Du er absolutt fast bestemt på at du har den eneste logiske forklaringen på alt, og at bare ditt syn er riktig. Vi har forskjellige kriterier. Jeg vil ikke ødelegge batteriene mine med for høy lading. Det er ikke objektivt sett enklere å bare ha en og samme kabel til alt. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Radon Ready said:

Men du skjønner, jeg trenger ingen, for de få jeg kjenner med en Android-telefon, tilhører enten den eldre generasjon som ikke liker- eller mangler de nødvendige tekniske ferdigheter til å sende meldinger, eller de er kjedelige folk som ikke har noe interessant å sende meg uansett.
Fikk du den?

Igjen har jeg hørt det før RadonReady
Apple fænbois hevder ofte at hele omgangskretsen bruker Apple så derfor trenger man ikke tjenester som funker på tvers.
Jeg kjøper det ikke.
Eneste jeg kan tro på er at du bruker iMessage internt i din egen kjernefamilie hvor du selvsagt ikke tillater noe annet enn Apple device.

Du tenker nok ikke over at feks epost er en kommunikasjonsform som fungerer kryssplattform.
Kan jeg spørre deg nok et enkelt spørsmål?
Når du sender epost i feks jobbsammenheng, ønsker du da å måtte ta hensyn til om vedkommende sitter med Android, Mac, iOS eller Windows osv?

Nei, ingen er så dumme at de svarer ja på dette. Samme gjelder meldinger. Du kan med iMessage aldri nå en person som sitter på en Windows-PC eller andre PC-OS. Du når Android fra iOS ved å bruke SMS, ja. Men det dekker langt fra alle bruksområder. 
Derfor har kryssplattform en verdi.
 

 

5 hours ago, Radon Ready said:

Du ser ut til å forveksle plattformer med apper

Hæ?
Meldingsplattform er helt normal terminologi som du kan se av denne linken. En APP er bare brukergrensesnittet og spesifikk for et operativsystem. DERAV har Whatsapp minst to forskjellige apper, en for iOS og en for Android. Du forstår vel at disse systemene består av mye mer enn bare enn app på telefonen?

Vedrørende kabler så registrerte jeg at du ikke klarte å svare på om det objektiv sett er enklere med en kabeltype som fungerer til alle device, eller om det er enklere å drasse rundt på en kabelsalat.
Og da snakker vi ikke om dine personlige preferanser, dersom du er en av de som Memento her,  som ønsker å ta med kabelsalater.

Og nei, jeg har ikke noe 20 års historikk med bare èn leverandør, slik som du. Så det får du spør noen andre fænbois om.
Jeg har kjøpt fra forskjellige leverandører, det har alltid vært et helvete med alle slags ledninger. Jeg har vel 2 fulle bæreposer med kabler og ladere fra diverse utstyr, som jeg antageligvis kan kaste. Feks har hver bidige PC-leverandør operert med sine spesial-kontakter som ikke funker med andre PC-er, historisk sett.

Nettopp derfor jeg ser de opplagte fordelene med å endelig kunne få en ende på galskapen, fatter du?
HVIS det er slik at du ser fordelen med bare 2 ledningstyper vs feks 10, så ser du vel for pokker også fordelen med 1 ledningstype vs 2?

Så hvis vi snakker om 2022, og ikke henger oss opp i fortiden som du lever i - så kan vi kjøpe PC, laptop og mobil som kan lades med samme kabel fra mange leverandører og tilogmed på tvers av leverandører, med noen unntak som vi har snakket om.
Så får enkeltindivider gjerne tviholde på at det ikke blir noen fordeler av at leverandører gjør dette og at kabelsalat også er fremtiden. Gjerne med litt idiotsaus på toppen.

Endret av attz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Memento scientiam said:

Du er absolutt fast bestemt på at du har den eneste logiske forklaringen på alt, og at bare ditt syn er riktig. Vi har forskjellige kriterier. Jeg vil ikke ødelegge batteriene mine med for høy lading. Det er ikke objektivt sett enklere å bare ha en og samme kabel til alt. 

Du endrer kritieriene dine for hvert innlegg, bare for at du nekter å innrømme det opplagte. 

Du ødelegger jo overhode ikke batteriene dine, telefonen bestemmer selv hvor mye strøm den lader med. 
Det er aldri ett problem, det er dog et problem motsatt med for svak lader, hvorpå laderen kan gå varm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
attz skrev (6 timer siden):

Så du ønsker kabelsalat hvor ingen device benytter samme kabel, og det får du lov til.

Men vi snakker ikke om personlig preferanse, objektivt sett er det fortsatt  enklere med en kabeltype til alle device.

Men du eier ikke den objektive fasiten.

Jeg er enig med @Memento scientiam . Ulike kabler til ulike formål.

Jeg er mye ute og reiser med Macbook, Windows PC, iPad, iPhone, AirPods, Apple Watch og Bose QuietComfort 2.

Macbooken, PCen og iPaden bruker alle USB-C til lading (Macbooken bruker i tillegg MagSafe). Og USB-C er en fantastisk kabel. Til sitt bruk. Og jeg reiser med minst tre stk så jeg kan lade alle tre samtidig ved behov.

Telefonen og AirPods bruker Lightning. Og en fantastisk kabel. Og jeg drar med meg minst to slike så jeg kan lade begge samtidig.

I tillegg har jeg med både Apple Watch lader (som nå og virker på AirPods) og en MagSafe lader (som virker på både iPhone og AirPods). Og to veldig gode kabler jeg ikke ville vært foruten. Godt at klokka ikke har en kabel som stikker ut når den skal lades.

Bose headsettet bruker Micro USB. Drittkabel. Sier ikke noe mer om den. Konge headsett!

Skal en kabel fikse alt dette? Nei takk fra meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 minutter siden):

Alle kablene kunne vært USB-C til C og apple watch kunne støttet vanlig QI lading slik som telefon og airpods. Og vipps så kan du velge å ta med færre kabler og slipper å tenke på å ta med riktig kabel. Det hadde vært det optimale. 

Enig i at Watch kunne/burde støttet både QI og MagSafe. Men jeg er ikke sikker på at USB-C er bedre enn Lightning.

Det har skjedd mye med USB-C kabelen og standarden i det siste og selv om de ser like ut så kan fort to ellers like USB-C kabler ha ulik specs. Til lading virker de nok uansett men drar du litt flere funksjoner inn i debatten så er det ikke lenger selvfølge at du får samme specs med to ellers like kabler. For å ikke dra inn Thunderbolt inn i miksen…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, nomore said:

Skal en kabel fikse alt dette? Nei takk fra meg

Jeg tror noen av dere som misforstår. Jeg mener en kabeltype, som da i sitt enkleste scenario betyr at du kan klare deg på reise med en kabel - dersom du må lade flere enheter samtidig må du selvsagt ha flere kabler.

Men det er ikke noe argument for å fortsette å bruke mest mulig forskjellige kabeltyper bare fordi enkelte syns det er gøy med 1 kabel til hver device og mener at alle kabeltyper er like "fantastiske"

Periferiutstyr som er for smått til å huse portene vi diskuterer har jeg bevisst utelatt fra diskusjonen for å gi mindre rom for kverulering.

Uansett hvordan du vrir og vender på det betyr flere kabeltyper også at du må drasse på flere kabler, som helt uavhengig av dine preferanser er mer hazzle, objektivt sett.

 

Tilbake til sakens opprinnelse: det gir ingen mening at du kjøper en iPad Pro og en iPhone Pro og disse ikke bruker samme kabel

Endret av attz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, nomore said:

Enig i at Watch kunne/burde støttet både QI og MagSafe. Men jeg er ikke sikker på at USB-C er bedre enn Lightning.

Det har skjedd mye med USB-C kabelen og standarden i det siste og selv om de ser like ut så kan fort to ellers like USB-C kabler ha ulik specs. Til lading virker de nok uansett men drar du litt flere funksjoner inn i debatten så er det ikke lenger selvfølge at du får samme specs med to ellers like kabler. For å ikke dra inn Thunderbolt inn i miksen…

Kan du ikke bare peke på de egenskapene lightning har som er bedre enn USB-C da?

Det er vel ikke vits å nevne at USB-C støtter mer overføring av både strøm og data, siden de kan lade laptoper og samtidig kobles til docking og drive flere eksterne skjermer. Og da for iPhone sin del følgelig også gjør det mulig å overføre dine 4K videoer, som du eventuelt tar, mye raskere. 

Endret av attz
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
attz skrev (58 minutter siden):

Kan du ikke bare peke på de egenskapene lightning har som er bedre enn USB-C da?

Det er vel ikke vits å nevne at USB-C støtter mer overføring av både strøm og data, siden de kan lade laptoper og samtidig kobles til docking og drive flere eksterne skjermer. Og da for iPhone sin del følgelig også gjør det mulig å overføre dine 4K videoer, som du eventuelt tar, mye raskere. 

Jeg opplever igjennom flere år at lightning kontakten har vært bedre rustet mot rusk og drit i kontakten.

Når det gjelder USB-C så synes jeg konseptet blir sært om vi snakker om mer enn strøm. For eks docking og overføring av skjermbilde som du er inne på. Det er samme plugg på USB-C v3 og USB-C v4, og ikke minst Thunderbolt v3 og v4. Pluggene (og kablene) er ulike da de har ulike krav til frekvens og båndbredde, men rent fysisk er de like og passer om hverandre. For meg som jobber med dette så klarer jeg å identifisere de ulike (litt vanskelig å skille USB-C 3 og USB-C 4), men for brukere oppleves det som utfordrende.

Der hvor for eks en bærbar PC er koblet opp til en docking med USB 4, men hvor bruker har brukt USB 3, så kan de for eks oppleve utfordringer med oppløsning ved bruk av feil kabel. Noe jeg synes er litt frustrerende ettersom jeg ofte må bruke tid på å feilsøke dette - og når en da ser på prisen på disse kablene..... jeeeezes....

Ikke rart de fleste mobilprodusenter har droppet å inkludere lader og kabel i pakkene sine for å si det sånn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, nomore said:

Når det gjelder USB-C så synes jeg konseptet blir sært om vi snakker om mer enn strøm. For eks docking og overføring av skjermbilde som du er inne på. Det er samme plugg på USB-C v3 og USB-C v4, og ikke minst Thunderbolt v3 og v4. Pluggene (og kablene) er ulike da de har ulike krav til frekvens og båndbredde, men rent fysisk er de like og passer om hverandre. For meg som jobber med dette så klarer jeg å identifisere de ulike (litt vanskelig å skille USB-C 3 og USB-C 4), men for brukere oppleves det som utfordrende.

Der hvor for eks en bærbar PC er koblet opp til en docking med USB 4, men hvor bruker har brukt USB 3, så kan de for eks oppleve utfordringer med oppløsning ved bruk av feil kabel. Noe jeg synes er litt frustrerende ettersom jeg ofte må bruke tid på å feilsøke dette - og når en da ser på prisen på disse kablene..... jeeeezes....

Ikke rart de fleste mobilprodusenter har droppet å inkludere lader og kabel i pakkene sine for å si det sånn :)

Joda det er forvirrende med tilsynelatende like kabler og stadig nye specs og protokoller

Vedrørende at de har droppet å inkludere lader og kabel så skulle det liksom være den o store grønne miljøgevinsten ved å standardisere 😏

Lenke til kommentar
On 9/28/2022 at 10:00 PM, keramikklampe said:

Jeg husker f.eks tilbake til når TU.no skrev om OnePlus 8 Pro, og den ble sammenlignet med den beste telefonen til Apple, Iphone 11 Pro Max. Setter jeg dem opp i GSMArena, fremstår den som bedre på alle punktene du nevner.

Nei, i virkeligheten gjør den ikke det, som vi skal se nedenfor.
Dette blir litt som Putin; når han får sette det opp slik han vil, så fremstår det som Russland gjør alt riktig, mens Ukraina og vesten tar helt feil.
Men så er heller ikke Putin kjent for å ta hensyn til virkeligheten, ettersom regimet han styrer har en mer enn hundre årig tradisjon for å lyge, svindle og bedra.
Til saken: for det første så sammenligner du en ny OnePlus 8 pro (lansert april 2020) med en 7 måneder eldre iPhone 11 Pro Max (sept. 2020) .
Det vanligste og mest rettferdige er å sammenligne konkurrenter som er nærmere hverandre mht lanseringstidspunktet.
Eksempelvis er det kun 6 måneder mellom OnePlus 8 pro og iPhone 12 pro max (okt. 2020), men OK, la gå, la oss se på de to du har satt opp.
For det andre så viser du ikke til noen uavhengige tester, men kun til spesifikasjoner på et papir som ikke forteller en fjært om hvordan dette fungerer i praksis for brukeren..
Det hjelper jo f.eks ikke å kunne vise til verdens største batteri på papiret hvis batteriet tømmes kjappere enn hos konkurrenten pga dårligere virkningsgrad på prosessoren og/eller unødvendig høy strømkrevende skjermoppløsning eller mye strømkrevende RAM.
Eksempelvis har traktoren min større dieseltank enn bilen min, men det betyr på ingen måte at jeg kan kjøre lengre distanse med traktoren enn bilen før tankene er tomme.

Quote

 

OnePlus vs Apple: 

Skjerm:
1440*3168 (4,5M) vs 1242*2688 (3,3M)

 

I praksis er det ingen synlig forskjell i oppløsning på disse skjermene, (513 vs 458 px/tomme) ettersom begrensningen ligger i øyets retina som har en maks oppløsning på 1/60 grad, eller det som tilsvarer 300 px/tomme for en person med normalsyn 20/20 som betrakter skjermen på normal leseavstand.
Eneste forskjellen er at:
1) OnePlus sin skjerm med den unødvendig høye oppløsning selvfølgelig krever mer strøm som tømmer batteriet kjappere enn iPhone-skjermen gjør, og at
2) skjermen på Iphonen knuser OnePlus på manuelt satt skjerm-lysstyrke i følge Anandtech.
3) når det gjelder farge-nøyaktighet, så sier Anandtech om iPhone 11 pro og pro max (sitat) "the pro models are showcasing exemplary accuracy....
Overall in terms of the color calibration and screen quality, the iPhones are the very best in the industry. There’s really nothing I can say about them as they’re class-leading in every regard."

Anandtech sier om OnePlus 8 og 8 pro (sitat): "sRGB saturatlon is quite good....the one plus 8 pro's accuracy isn't nearly as good. We're seeing worse results across the board.....Overall Display Conclusion....Both the OnePlus 8 and 8 Pro have excellent displays. .... In terms of colour accuracy, things aren’t at all perfect. The OnePlus 8 has issues with the gamma curves, having a too high target resulting in too dark tones, especially at the lower intensity levels where things can clip to black. The OnePlus 8 Pro’s issues are more severe as whilst its gamma is good, it has more noticeable problems with some hues and especially saturations in the blue spectrum. The biggest issue is its far too warm colour temperature...."

Vinner: iPhone.

Quote

Kamera:
48 MP, f/1.8, 25mm (wide), 1/1.43", 1.12µm, multi-directional PDAF, Laser AF, OIS vs 
12 MP, f/1.8, 26mm (wide), 1/2.55", 1.4µm, dual pixel PDAF, OIS

Si meg, tror du i fullt alvor at antall megapixler alene bestemmer hvilket kamera som er best?
Er du også en av de ignorante spec-wankerene som har gjort knefall for megapixel-racet og nekter å se på andre ting som f.eks bildekvalitet og videostabilisering?
PhoneArena, har testet kameraene grundig gjennom nesten 30 deltester, og sier de er like gode da de begge får 14 poeng totalt.
Det er kjent at dess flere pixler et kamera har, dess mindre er pixlene, dess færre fotoner treffer pixlenen, og dess større er sjansen for at en pixel skal oppfatte feil farge, dvs det vi oppfatter som feil "fargekorn" eller støy i bildet.
Ergo hjalp det lite her at OnePlus hadde 4 x ganger flere pixler.

Vinner: uavgjort.

Quote

Ladetid:
Fast charging 30W, 50% in 23 min vs Fast charging 20W, 50% in 30 min

Jeg har allerede behandlet "imponerende" korte ladetider i mitt første innlegg her inne.
Der er er en regning å betale for kortere ladetid, og det er at batteriets levetid blir kortere.
Les først mitt første innlegg her inne og det jeg skrev og dokumenterte om juks rundt ladetider innen bransjen og still deg så sjøl følgende spørsmål: hvis kinesiske Oppo, som lader fra null til 100% på 15 minutter, hadde vært den tredje telefonen i vår sammenligning her inne, hadde den da vunnet ladetid-testen?
Neppe, all den tid dens korte ladetid er ren svindel for å kaste blår i øynene på spec-wankers som blar opp penger uten å bruke huet.
Ergo er det vanskelig å påstå at OnePlus er noen vinner her.

Vinner: ikke avgjort.

 

Quote

RAM:
8GB/12GB vs 4GB

Jeg har allerede behandlet RAM-mengden i mitt første innlegg her inne.
For å repetere meg sjøl enda en gang: når det gjelder dette med RAM, så er det et viktig punkt Android-fænboisa stadig velger å glatt neglisjere i sin argumentasjon, nemlig det faktum at en iPhone klarer seg med kun 1/3 så mye RAM som en Android-telefon krever for å gjøre presis samme oppgave like effektivt.
Dermed faller argumentet om RAM.


Vinner: uavgjort. 

 

Quote

Batteri:
Li-Po 4510 mAh vs Li-Ion 3969 mAh

Igjen: spesifikasjoner på et papir sier ingenting om hvor lenge batteriet varer, og det er ganske tydelig når vi ser at  iPhone 11 pro max knuser OnePlus 8 pro på batteritid.
iPhone 11 Pro Max: 15.58 timer batteritid på web-browsing.
One Plus 8 pro 60 hz: 12.31 timer batteritid på web-browsing.
One Plus 8 pro 120 hz: 9.71 timer batteritid på web-browsing.

Vinner: iPhone.

Quote

Prosessor:
Octa-core (8) (1x2.84 GHz Cortex-A77 & 3x2.42 GHz Cortex-A77 & 4x1.80 GHz Cortex-A55) vs
Hexa-core (6) (2x2.65 GHz Lightning + 4x1.8 GHz Thunder)

Artig at du i det hele tatt våget deg inn på prosessor, når vi vet at Apple generelt har ligget to år foran konkurrentene helt siden iPhone 8.
Følgende diagrammer sier det meste;
 

 

96168.png

112449.png

95169.png

Vi tar med GPU I samme slengen:

115339.png

101670.png

101671.png

96169.png

95168.png

Det er krystallklart for selv en blind mann at iPhone grisebanker OnePlus her, og lite å diskutere.

Soleklar vinner: iPhone.

Du glemte å ta med sånne ting som lengde på tiden du kan forvente oppdateringer, kvalitet og oppdateringsfrekvens på apper, sikkerhet, økosystem og mengde tilhørende tredjepartsprodukter, synkroniserings-muligheter til andre av dine enheter.

Soleklar vinner: iPhone.

KONKLUSJON: iPhone er soleklart best, og det eneste du har prestert er å understreke mitt poeng kraftig, ikke motbevise det.

Quote

Men det sagt, så skal en være ganske selektiv naiv om en tror at en ikke støtter Kina ved å kjøpe Kinesisk produserte produkter. Hvis du ikke klarer å forstå dette, tror jeg det er best at vi sier oss enige om å være uenige. 

Hæ?
Hvor og når i den foregående diskusjonen ble dette en politisk diskusjon som handlet om moral og hvorvidt man støtter regimet i Kina?
Artig at du hytter med den moralske pekefingeren her, åpenbart ignorant for at det meste som du sjøl eier av elektronikk er satt sammen i Kina, og at det meste de selger av verktøy og dingser på Clas Ohlsson, Biltema, Jula, etc er laget i Kina.
Det at du plutselig nå skifter fokus er for meg kun en klar indikator på at du prøver å ro deg i land og vekk fra det faktum at du ikke klarte å se forskjell på 1) landet der en enhet ble satt sammen av enkeltdeler, og 2) landet der selskapet som designet enheten holder til.

Quote

Så hele argumentet ditt om at kort lang ladetid er så gunstig, mens kort ladetid er ugunstig, faller i grus på grunn av kunnskapmangel.

1). Hva er "kort lang" ladetid?
2). All den tid jeg faktisk dokumenterte mitt argument om at korte ladetider med høye ladestrømmer er skadelig med hjelp av profesjonell uavhengig dokumentasjon fra både NASA og forskerne bak BatteryUniversity, så kan du vel neppe kalle det "kunnskapsmangel".
Men du får ta en telefon til NASA og BatteryUniversity og fortelle dem at de lider av kunnskapsmangel og at du vet bedre, ettersom dine egne forskningsresultater er mye mer troverdige og tyder på noe helt annet.

Quote

Til slutt, så står en fritt frem til å velge hurtiglading, en bruker det ved behov, en har fleksibilitet

Hvor og når så du at jeg skrev at du ikke står fritt til å velge hurtiglading?
Stråmannsargumentasjon, kaller vi sånt.
Du står f.eks fritt til å røyke sigaretter også.
Jævli behagelig, sier de som driver med det.
Men om det er så sundt på lang sikt, og om det er like behagelig når sluttregninga skal betales, er en helt annen historie.
Og en annen ting som er felles, er at når når du minner disse ignorante stakkarne på om dette, så protesterer de villt med argumenter som at "røyking er et fritt valg, og dessuten sier forskerne i Prince at røyking er bra for deg".

Quote

En frihet som gjør "husk å ta med batteribank" gammeldags.

Virkelig?
I så tilfelle er jeg svært nysgjerrig på hvilken ny og supermoderne løsning du har for meg istedet, når jeg drar på fjelltur i telt for tre ukers tid?

Quote

Oppfatter deg bitter rundt at Iphone ikke har hurtiglading, ikke er best på alt.

1) Hæ? Bitter? Overhodet ikke.
Kjøpte meg nylig iPhone 14 pro max 1TB, og planlegger å konsekvent bruke min gamle 5 watts lader på den i den hensikt å lade sakte, slik jeg alltid har gjort.
Og det gjør jeg basert på min godt funderte kunnskap om ladetider og hvilken innvirkning de har på batteriets levetid.
Men fortell meg gjerne i detalj hvordan du får dette til å rime med at jeg visstnok skal være "bitter" for at den ikke lader kjappere.

2) Neida, iPhone er ikke best på alt, ingen har påstått noe annet, men iPhone er såpass bra på mesteparten og det viktigste at ingen konkurrerende telefon fremstår noe bedre, heller ikke OnePlus som du forgjeves prøvde å overbevise oss om var bedre ovenfor, men som viste seg å bli grisebanket av den 7 måneder eldre iPhonen straks man valgte å se vekk fra intetsigende spesifikasjoner og heller tok en titt på virkeligheten.

Quote

Jeg er forøvrig IKKE enig med den partiske konklusjonen din

Partisk?
Du får ta en telefon til PhoneArena og Anandtech, og fortelle dem at de er partiske.
 

Quote

Når en telefon mangler funksjoner, og ikke engang kan delta på alle konkurransene (som du sier: "når alt sammenlignes og summeres") har det lite å si om Apple vinner 5 sølv eller gull medaljer, når konkurrentene vinner 12 sølv, gull eller bronse medaljer. 

Hvilken konkurranse er det du mener at iPhone ikke kan delta i?
Er det konkurransen om å ha buede skjermkanter du mener?
Eller konkurransen om å ha mest plastikk og de svakeste skjermene?
Jepp, ja jøss, dette var virkelig nye banebrytende teknologier som endret telefoni-hverdagen for folk flest til noe myyye bedre.
iPhone er idag verdens mestselgende smartphone for sjette året på rad, det skyldes garantert ikke at den er en billig telefon, men heller det at folk flest anser den for å være den mest konkurransedyktige.

Prøv igjen.

Endret av Radon Ready
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 9/29/2022 at 12:37 PM, attz said:


Eneste jeg kan tro på er at du bruker iMessage internt i din egen kjernefamilie hvor du selvsagt ikke tillater noe annet enn Apple device.

Så da er vi kommet dithen i debatten at du begynner å dikte opp ting om opponenten for at argumentene dine ikke skal rakne i sømmene.
Primitivt.
Rent statistisk så er det 57% sjanse for at mottakeren har en iPhone, og kun 42% sjanse at mottakeren har en Android-phone om jeg sender en melding til en helt tilfeldig og ukjent person utenfor min familie/slekt, pga markedsandelene i Norge.
Det betyr at majoriteten bruker iMessage og kan motta min rike iMessage-melding, mens minoriteten ikke kan motta den.
Ergo: der er ingen annen meldings-app enn iMessage som gir meg større sjanse for at mottakeren skal kunne motta.
Tar vi i tillegg hensyn til sånne ting som du mener er uviktige og skal holdes utenfor en diskusjon om meldings-apper, som f.eks sikkerhet/ende-til-ende kryptering, SMS og lesekvittering, så favoriseres iMessage enda ytterligere.
Ser du, jeg trenger ikke å dikte for at mine argumenter skal holde.

Quote

Du tenker nok ikke over at feks epost er en kommunikasjonsform som fungerer kryssplattform

Hvorfor skulle jeg tenke på det, all den tid det er underforstått at dette handlet om instant meldingsystem med push-notifikasjon, helst sømløst integrert med operativsystemet for full synkronisering med andre enheter?
Skjønner godt at du vil pense diskusjonen til å handle om andre ting når argumentene dine rakner i sømmene.

 

Quote

Kan jeg spørre deg nok et enkelt spørsmål?

Artig at du, som nekter å svare på mine enkle spørsmål som jeg har stilt deg flere ganger nå, påberoper deg å være berettighet til å kreve svar på ditt spørsmål.

Quote

Når du sender epost i feks jobbsammenheng, ønsker du da å måtte ta hensyn til om vedkommende sitter med Android, Mac, iOS eller Windows osv?

Dette er en avsporing.
Det er underforstått at dette handlet om instant meldingsystem med push-notifikasjon, helst sømløst integrert med operativsystemet for full synkronisering med andre enheter for optimal brukeropplevelse.
Vi diskuterer ikke her hva vi ønsker.
Vi har en diskusjon om teknologi på generell basis, spesifikasjon mot spesifikasjon med kalde og tørre tall fra virkeligheten slik den er her og nå, og da holder vi personlige preferanser og personlige ønsker om fremtiden unna.
Diskusjonen om forskjellene mellom e-post og instant messaging/rikt meldingssystem, og den lange teknologiske historien bak over flere dekader som førte til at forskjellene er slik de fremstår i dag, er irrelevant.
Jeg konstaterer fortsatt at det eneste punktet du fant som du kunne opponere mot i mitt opprinnelige innlegg inneholdende min liste over banebrytende teknologier som Apple beviselig var aller først med og som virkelig endret IT- og telefonhverdagen for folk etterhvert som etterdilterne kopierte og spredte teknologien ut til andre enn Apple-brukerne, var punktet om "rikt meldingsystem" som jeg sjøl erklærte som mindre viktig.
I desperasjon over å ikke komme videre, prøver du nå å få diskusjonen til å handle om noe annet istedet; e-post.
Sorry, du er kommet feil, diskusjoner om e-post er den veien ----------->.

Quote

Hæ?
Meldingsplattform er helt normal terminologi som du kan se av denne linken

Joda, "meldingsplattform" er terminologi, men ikke mye brukt terminologi, for i så fall så hadde du sjøl brukt den fra første stund, og ikke langt ute i et sent innlegg der du samtidig roter med ordet "kryssplattform".
Eksempelvis er ikke ordet brukte det hele tatt i majoritetene av det dusinet artikler jeg lenket til som omhandlet forskjellige meldings-apper/"plattformer".
Forøvrig må du gjerne kalle det hva du vil, for jeg finner at det er enda mer interessant at kilden din er svært tvilsom og inneholder flere feil.
Eksempelvis påberoper den seg å gi en oversikt over de 10 beste "meldingsplattformene" i verden, samtidig som den ikke nevner med et eneste ord "plattformen" iMessage som er utbredt på verdens mestselgende smartphone.
Den kommer også trekkende med "plattformer" som de aller fleste aldri har hørt om, som Slack, Glip, Flock, etc, som ikke er kompatible i hverandre.
Artig at du stiller deg bak artikkelen, du som ellers sterkt forherliger kryss-kompatibilitet plattformer imellom.
Kilden din påstår f.eks også feilaktig at WhatsApp var den som tidligst fikk kryptering (men jeg har allerede bevist at den fikk kryptering 5 år etter iMessage).
Mer giddet ikke jeg lese av den, naturlig nok.


 

Quote

jeg har ikke noe 20 års historikk med bare èn leverandør, slik som du. Så det får du spør noen andre fænbois om.
Jeg har kjøpt fra forskjellige leverandører, det har alltid vært et helvete med alle slags ledninger.

Næmmen, så flott at du ble enig med meg til slutt da, når du bare fikk hjelp til å tenke deg om.
Da er vi enige om at hvis man holder seg til kun Apple, så ender man opp med det minst mulige kabelhelvetet, hvis man i det hele tatt kan kalle det for et "helvete".
Vi er også enig om at dersom du hadde holdt deg til kun en leverandør, men en annen enn Apple, så hadde du fått et større kabelhelvete enn Apple gir.
Synd at det tok deg så forbannet mye kverulering å komme til den enigheten.

Quote

Vedrørende kabler så registrerte jeg at du ikke klarte å svare på om det objektiv sett er enklere med en kabeltype som fungerer til alle device, eller om det er enklere å drasse rundt på en kabelsalat.

Som jeg skrev lenger opp, jeg diskuterer ikke hypotetiske ønsker om fremtiden, men holder meg til virkeligheten, både her og nå, men også i årene forut.
Og virkeligheten er at Apple er den produsenten som beviselig har gitt det minste kabel-"helvetet".
Og noe annet klarer ikke du å bevise.
 

Quote

Så hvis vi snakker om 2022, og ikke henger oss opp i fortiden som du lever i - så kan vi kjøpe PC, laptop og mobil som kan lades med samme kabel fra mange leverandører og tilogmed på tvers av leverandører,

Merkelig, at du kun vil diskutere 2022.
Hvor var du da denne diskusjonen om kabelhelvete gikk for 5 år siden, for 10 år siden, og 15 år siden, og da jeg kunne vise til at Apple er den som opererer med færrest kabler da også?
Da var det merkelig stille fra sånne som deg.
Men du mener vi ikke skal henge oss opp i el-søppelberget av 2022 hvor du garantert finner produkter produsert før 2022, både de som allerede ligger der, men også de som stadig tilføres.
Du om det. 

Endret av Radon Ready
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Rent statistisk så er det 57% sjanse for at mottakeren har en iPhone, og kun 42% sjanse at mottakeren har en Android-phone om jeg sender en melding til en helt tilfeldig og ukjent person utenfor min familie/slekt, pga markedsandelene i Norge.
Det betyr at majoriteten bruker iMessage og kan motta min rike iMessage-melding

Hva hjelper det at de har iPhone? Det er da ikke ekvivalent med at de bruker iMessage?

Mange velger vekk iMessage, enten passivt ved å la være å bruke det eller ved å disable hele skiten, nettopp av årsaken vi diskuterer.
Hvilket belegg har du for å påstå at majoriteten bruker iMessage aktivt?

On 9/30/2022 at 12:51 PM, Radon Ready said:

Merkelig, at du kun vil diskutere 2022.

Du syns det er merkelig å kun bry seg om nåtid? Hehe, den var god.

På tross av at min opprinnelige kritikk handlet om nåtidens situasjon rundt Apples produkter og ikke ved et eneste fordømt ord har jeg snakket om fortid?

Jeg kan eventuelt snakke 4 til 6 år tilbake i tid, da Apple adopterte USB-C for enkelte produkter, hvis du absolutt insisterer. Men nei, jeg bryr meg ikke om fortid innen kabler og telefoner.

Jeg skjønner at du liker historie etter dine ørten avhandlinger om fortiden, men det har ingen relevans.
Fortid er det ikke en pokkers ting å gjøre med.

Hvis du skal kjøpe deg noe utstyr i dag, så har det niks nada ingenting å si hva slags kabler de hadde for 20 år siden. Ingen kjøper så eldgamle produkter, selv om de går på finn.no og søker lykken. Eventuelt kun om de er samlere av klenodium.

Eller mener du i ramme alvor at jeg skal sjekke hele kabelhistorikken til hver bidige leverandør av PC og mobil 20 år tilbake i tid, istedenfor å bry meg om hvilke kabler de har i dag?

Såfall er du stein hakke gal

Endret av attz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/30/2022 at 4:47 PM, attz said:

Hva hjelper det at de har iPhone? Det er da ikke ekvivalent med at de bruker iMessage?

Mange velger vekk iMessage, enten passivt ved å la være å bruke det eller ved å disable hele skiten, nettopp av årsaken vi diskuterer.
Hvilket belegg har du for å påstå at majoriteten bruker iMessage aktivt?

Øøøøhh....skal vi se....
iMessage-appen er default app for å sende SMS.
Vet du om noen annen app for iPhone for å sende SMS så vil jeg gjerne vite om den.
Man trenger f.eks ikke internett-tilkobling for å sende SMS.
Man trenger kun mobildekning.
Til kontrast så trenger man internett-tilkobling for å sende meldinger med samtlige av de meldings-appene som du har anbefalt hittil.
Din påstand om at iMessage er "skit" blir jo kun ren ufundert synsing all den tid du ikke har oppgitt en eneste app som du kan bevise er bedre, eksempel: erkekonkurrenten Google har prøvd i 14 år å lage noe som kan nå opp til iMessage, men har beviselig ikke klart det.
Lar man være å bruke appen iMessage, slik du anbefaler, så kan man ikke sende SMS, for iOS beholder meldingene fullstendig nedlåste, og disse kan ikke nås på noen måte med SDK.
Men du mener altså at det er så viktig for så "mange" å velge å "disable" iMessage eller la være å bruke appen til fordel for noe dårligere, at de dermed er villig til å gi opp SMS som virker uavhengig av internett-tilgang for å oppnå dette?
Neppe.
Så nå må du slutte å fortelle skrøner her.

Du påstår at "mange" velger vekk iMessage passivt ved å bare la være å bruke det, men det der må jo beviselig være ren pisspreik ettersom man faktisk må gjøre noe aktivt for å "la være" å bruke iMessage, ved at man må aktivt endre innstillingene, og da vil man oppdage at det kun er "rik-melding"-funksjonaliteten som er deaktivert, og at man fortsatt må bruke samme appen for å sende og motta SMS, men med den forskjell at alle meldingsboblene er blitt grønne, dvs meldinger sendes konsekvent over mobilmastene i stedet for (gratis) over WiFi/internett.
Så sorry, men det ser virkelig ut til at du ikke vet så mye som en fjært om hvorvidt "mange" velger vekk iMessage, eller hvor stor denne promillen av iPhone-brukerne disse såkalte "mange" utgjør.
Det viste seg jo f.eks også at den dærre listen med meldings-apper som du stilte deg bak og som påberopte seg å liste "de beste meldings-appene i verden" var det reneste sprøyt, ettersom iMessage ikke var nevnt der, mens virkeligheten egentlig er totalt annerledes (sitat) "According to a separate survey from June 2020, 32% of US adults used Facebook Messenger, 20% used Instagram, 17% iMessage, and 12% Whatsapp".
Her er samme statistikk, men mer detaljert.
Det morsomme her er at flere av appene på listen din har ingeniørene her på min IT-avdeling aldri hørt om, på tross av at ingeniørene fortløpende vurderer det som eksisterer i verden av apper for meldings- og video-funksjonalitet på vegne av flere tusen brukere i vår bedrift.
Enda morsommere er det at du som forherliger kompatibelitet og kryssplattform-funksjonalitet stiller deg bak en anbefaling av disse appene som er ikke-kompatible med hverandre og som dermed egentlig står for det motsatte.
Men bevares, du må gjerne sannsynliggjøre din påstand ved å oppgi noen gode grunner til at "mange" skulle ønske å velge vekk iMessage som meldingsapp for rikt innhold, som i motsetning til hvilken som helst annen meldings-app som du kan nevne, er ende-til-ende-kryptert og synkroniserer på tvers av alle Apple-enhetene dine og som er sømløst integrert i operativsystemet og som Google etter 14 års tid ennå ikke har klart å kopiere og som personvern-krenkerne Google eller Facebook ikke eier.
Og hvorfor i all vide verden skulle Apple-brukerne velge vekk iMessage til fordel for en tredjeparts meldings-app som ha internett-tilkobling for å fungere og må være installert på mottakers telefon for at meldingen skal komme frem, og som påståes å være mye utbredt på tross av at de aller fleste aldri har hørt om den og ikke bruker den, og som attpåtil ikke er kompatibel i forhold til andre meldings-apper som de fleste heller aldri har hørt om og ikke bruker, og som som regel eies av et selskap kjent for å leve av å samle person-opplysninger og krenke personvernet, dvs Google eller Facebook?
Hvis vi f.eks ser på Facebook så er det slik at 1/5 av den norske befolkning (inkludert jeg sjøl) har valgt å ikke finnes på Facebook.
Eksempelvis finner du heller ikke Datatilsynet på Facebook, ettersom denne offentlige myndigheten har valgt å holde seg vekk fra Facebook av gode oppgitte grunner.
Det at det er faen så flaut at flere andre offentlige myndigheter finnes på Facebook, eksempelvis statsministerens kontor, som dermed ikke følger deres eget Datatilsyns anbefaling og dermed skaper et stort forklaringsproblem, får være en annen historie.

Eksempelvis er WhatsApp (eid av Facebook) en av verdens mest utbredte meldingsapper, og her er fordelingen av dens bruk i verden.
Synes du det ikke er pussig hvordan den fordelingen, med få unntak (US), stemmer overens med iOS/Andoid-fordelingen i verden ved at WhatsApp brukes mye i land hvor Android foretrekkes fremfor iOS av majoriteten av befolkningen?
US er det store unntaket, og men igjen er årsaken at den store gruppen lavtlønnede i US foretrekker Android (sitat): "Hispanic Americans are the biggest WhatsApp users in the US. Pew Research Center states in a report that at 46%, Hispanic Americans are more likely to say that they use WhatsApp. The African-American community and caucasian Americans are only at 23% and 16% respectively".
Det er jo kjent fra før at Android-telefoner foretrekkes av lavtlønnede, ikke fordi Android er så bra, men fordi Android-telefoner er relativt billige.
Så hvis WhatsApp er en så forbannet god meldingsapp, hvorfor foretrekkes ikke den av iOS-brukerne som beviselig er myyyye mer opptatt av meldinger enn Android-brukerne er (sitat) "studies indicate that an iOS user on average takes barely 7 minutes to respond to push notifications, wherein for Android users the same takes 48 minutes"?
Ergo kan vi konkludere at Whatsapp i hovedssak er et Android-fenomen i mangel på noe bedre.
Og slik er det høyst sannsynligvis med alle de andre appene du listet opp.

Quote

 

Du syns det er merkelig å kun bry seg om nåtid? Hehe, den var god.

På tross av at min opprinnelige kritikk handlet om nåtidens situasjon rundt Apples produkter og ikke ved et eneste fordømt ord har jeg snakket om fortid?

 

Jepp, det stemmer forbløffende.
Det var jeg som så meg nødt til å begynne snakke om fortiden i den hensikt å nyansere og korrigere innlegget ditt da jeg innså at du i din ignorans glemte de viktigste aspektene, nemlig at søppelberget som har vokst opp gjennom de siste 20 år pussig nok inneholder forsvinnende få produkter fra i år (og enda færre produkter fra neste år) men mest produkter fra de foregående år.
Og sammenlignet med andre produsenter, så finner du også en minimal diversitet der mht ladekabler fra Apple, slik jeg allerede har bevist.

Quote

Jeg kan eventuelt snakke 4 til 6 år tilbake i tid, da Apple adopterte USB-C for enkelte produkter....

Her mente du selfølgelig å si "Jeg kan eventuelt snakke 4 til 6 år tilbake i tid, da Apple var den aller første til å ta i bruk USB-C på en laptop, noe som falt naturlig ettersom Apple var blant de innen sin egen bransje som bidro mest til utviklingen av USB-C, skal man dømme ut fra antall ingeniører fra Apple som deltok i utviklingen"

Quote

Men nei, jeg bryr meg ikke om fortid innen kabler og telefoner.

Det er mye mulig at du ikke bryr deg om fortiden, men som du ikke skjønner; EU bryr seg veldig mye om fortiden ettersom EU-myndighetenes nye reguleringer mht ladekabler er basert nettopp på fortidens erfaringer.
Så hva du måtte bry deg om blir derfor svært lite interessant i den store sammenhengen.

Quote

Jeg skjønner at du liker historie etter dine ørten avhandlinger om fortiden, men det har ingen relevans

Du får ta en telefon til EU-myndighetene og klage mens du forteller dem at de må slutte å være så opphengt i erfaringer fra fortiden, for fortiden har visstnok ingen relevans ifølge deg.

Quote

Hvis du skal kjøpe deg noe utstyr i dag, så har det niks nada ingenting å si hva slags kabler de hadde for 20 år siden

Hæ-hæ-hææææ-hææææææ, den der var god, dagens beste, men dessverre feil, feil og atter feil.
Dagens utvalg av kabler i butikkhyllene har absolutt ALT å gjøre med erfaringene fra fortidens enorme diversitet og virrvarr av ulike kabler og plugger, ja faktisk så mye at EU-myndighetene til slutt fant ut at de ble nødt til å intervenere ved å bestemme hva slags kabler som jeg skal kunne kjøpe fra butikkhyllene i dag, i den hensikt å minske veksten på søppelberget.
Men hvilken planet sa du at du kom du i fra, sa du?

Quote

Eller mener du i ramme alvor at jeg skal sjekke hele kabelhistorikken til hver bidige leverandør av PC og mobil 20 år tilbake i tid, istedenfor å bry meg om hvilke kabler de har i dag?

Neida, det eneste du trenger er å lese mitt innlegg, for jeg har allerede sjekket det ut for deg, noe du sikkert må ha lagt merke til hvis ikke teksten falt ut hos deg denne gangen også.
Og der kom Apple mest gunstig ut blandt sine konkurrenter, stikk i strid med dine påstander her inne.

Quote

Såfall er du stein hakke gal

Hvem av oss som er stein hakke gal overlater jeg til oppegående lesere å bedømme, eksempelvis lesere som er kjent med filosofen George Santayanas berømte ordtak (sitat): "De som ikke husker fortiden, er dømt til å gjenta den"

Men forresten, hvor ble det av dine svar på mine spørsmål til deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Radon Ready skrev (1 time siden):

iMessage-appen er default app for å sende SMS.

Messages-appen er default ja. Men messages-appen er ikke iMessage. iMessage er en tjeneste som Messages-appen bruker. I norge bruker de aller fleste Messages-appen som en sms-app. At den tilfeldigvis støtter iMessage hvis mottakeren har iPhone er ikke så viktig. I Norge er Facebook Messenger, Snapchat, WhatsApp, Instagram som hovedplatform mye større enn iMessage. I USA er iMessage stort, men resten av verden er ikke lik.

Radon Ready skrev (1 time siden):

Din påstand om at iMessage er "skit" blir jo kun ren ufundert synsing all den tid du ikke har oppgitt en eneste app som du kan bevise er bedre, eksempel: erkekonkurrenten Google har prøvd i 14 år å lage noe som kan nå opp til iMessage, men har beviselig ikke klart det.

Jeg støtter ikke han i at iMessage er "skit", men foruten om noen ekstra gimmicks så ser jeg ikke noen særlig fordeler med iMessage over andre platformer som de nevnt over. Signal er i mine øyne mye bedre, da det er en tryggere tjeneste enn iMessage og tilbyr alt av smart funksjonalitet en meldingstjeneste trenger. Uansett er det å bevise hvilken app som er best umulig, da det er ekstremt subjektivt. 

Og grunnen til at Google sliter med meldingstjenester er egentlig to grunner

1. iMessage er stort i USA og Apple vil ikke samarbeide med RCS. Det gjør at adopsjon i hjemlandene til disse firmaene er vanskelig.

2. Google lager for mange meldingstjenester for å så å drepe de. Tjenestene er mer enn gode nok, de bare får ikke leve lenge nok og konkurrerer mot seg selv.

Radon Ready skrev (1 time siden):

Du påstår at "mange" velger vekk iMessage passivt ved å bare la være å bruke det, men det der må jo beviselig være ren pisspreik ettersom man faktisk må gjøre noe aktivt for å "la være" å bruke iMessage, ved at man må aktivt endre innstillingene, og da vil man oppdage at det kun er "rik-melding"-funksjonaliteten som er deaktivert, og at man fortsatt må bruke samme appen for å sende og motta SMS,

Det går absolutt å velge bort iMessage passivt, det er det jeg gjør. Altså jeg behandler messages-appen slik jeg ville gjort en hvilken som helst sms-app. Kun til å motta bekreftelseskoder, post-varsel osv eller sms fra personer jeg ikke kjenner på andre platformer. Om meldingen er blå eller grønn driter jeg i, da jeg ikke bruker noe av iMessage-funksjonaliteten. Slik som absolutt alle andre jeg kjenner som har iPhone. For hovedplatformen er ikke iMessage. Det er noe annet. Personlig bruker jeg Signal og har fått alle jeg har jevnlig kontakt med over dit. På jobb er det Teams og Slack. Ingen bruker jeg iMessage-funksjonalitet med.

iMessage er stort i USA. I resten av verden er folk mer care.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...