Gå til innhold

Kan revolusjonere havvindindustrien: Vil bygge flytende vindturbiner med effekt på 40 MW


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser lovende ut. Mulige motforestillinger ligger i to ting:
Når hele tårnet roterer, også de delene som er under vann, vil det oppstå friksjon mot vannet som medfører tap. Rotasjonshastigheten må holdes lav for at ikke tapene skal bli betydelige.
Det vil bli en veldig stor masse som settes i rotasjon, med tilhørende massetreghet. Vil ikke det medføre tap når vinden er ustabil (kommer i kast)?

Endret av Humanen
Lenke til kommentar
Humanen skrev (19 timer siden):

Ser lovende ut. Mulige motforestillinger ligger i to ting:
Når hele tårnet roterer, også de delene som er under vann, vil det oppstå friksjon mot vannet som medfører tap. Rotasjonshastigheten må holdes lav for at ikke tapene skal bli betydelige.
Det vil bli en veldig stor masse som settes i rotasjon, med tilhørende massetreghet. Vil ikke det medføre tap når vinden er ustabil (kommer i kast)?

Hele tårnet skal ikke rotere, bare delene rundt bladene/vingene. Hvordan skulle en få lagd strøm om hele tårnet roterte?

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Jeg har sett tegninger av flottører til vindmøller som definitiv er asymmetrisk - eksempel jeg fant i farten:

Shell EOLFI

For meg tyder det på at hele konstruksjonen roterer.

Er dette innlegget ironisk? Da bør det merkes som det!

Om innlegget ikke er ironisk så er det imponerende i sin mangel på teknologisk forståelse! Nacellene på alle vindturbiner roterer fritt slik at bladene stiller seg i rett vinkel mot vinden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Er dette innlegget ironisk? Da bør det merkes som det!

Om innlegget ikke er ironisk så er det imponerende i sin mangel på teknologisk forståelse! Nacellene på alle vindturbiner roterer fritt slik at bladene stiller seg i rett vinkel mot vinden.

Mangler det noe teknologisk forståelse hos deg?

Selvfølgelig må nacellene på faste vindturbiner kunne roteres, eller en annen del under nacellen. Men på flytende konstruksjoner må det ikke nødvendigvis være slik.

Og dette med

28 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Hvordan skulle en få lagd strøm om hele tårnet roterte?

gjelder for alle vindturbiner - et eller annet sted må det brukes sleperinger eller tilsvarende mellom den faste og den roterende delen.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ideen med å legge generatoren lengst mulig nede i tårnet er god. At tårnet skal være basert på å krenge veldig hardt for at vinden skal gi maksimal effekt på bladene er derimot tvilsom. Ved en vinkling litt oppover for bladene og hard krengning av tårnet, vil det ene bladet fungere optimalt (bladet vinkelrett mot vinden). Omvendt vil hvert blad i løpet av en omdreining ligge horisontalt mot vinden og dermed gi null effekt. Videre vil de to bladene som ikke ligger vinkelrett mot vinden (forskutte med 120 og 240 grader) ligge veldig dårlig i forhold til vinden og gi minimalt med effekt (kanskje 20% av maks). 

Mitt forslag ville være at alle tre blader roterte i samme plan og vinkelrett mot vinden (med nacelle som roterer), altså eksakt som dagens turbiner. Videre kunne en ha hydraulisk overføring av kraften til generatoren som lå i bunnen tårnet (flere titalls meter under vannflaten). En ville da få et tap på ca 20%. En bedre løsning ville være et gir (a la differensial) der en også kunne legge inn en betydelig utveksling mot den vertikale akselen ned til generatoren (generatoren ti ganger turtall i forhold til rotorene). Tapet her ville være i området 1%.

Lenke til kommentar
trikola skrev (15 minutter siden):

Mangler det noe teknologisk forståelse hos deg?

Selvfølgelig må nacellene på faste vindturbiner kunne roteres, eller en annen del under nacellen. Men på flytende konstruksjoner må det ikke nødvendigvis være slik.

Og dette med

gjelder for alle vindturbiner - et eller annet sted må det brukes sleperinger eller tilsvarende mellom den faste og den roterende delen.

Lykke til med jobben som havturbindesigner (se opp for ironi!).

Hvordan og hvorfor skal vind som blåser horisontalt (fra alle verdenskanter) omsettes til en kraft som driver en vertikal aksel (eller et tårn)? I dag ligger alltid akselen i horisontalplanet (i virkeligheten med en liten vinkel).

Ditt forslag ville være det samme som at man monterte en turbopropmotor vertikalt (aksel vertikal) og hadde et drev som vinklet kraften 90 grader til propellen. Det fine ville jo være at eksosgassen ville løfte flyet rett opp. På den annen side er nok bedre at eksosen bidrar til fremdrift og ikke til løft!

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar

Avslutter med denne her:

Quote

Fitted with a specially adapted V29 Vestas turbine, the downwind system is able to ‘weathervane’ and orientate passively with the wind to maximise energy yields, the Barcelona-based disruptive floating wind technology developer, X1 Wind, said.

https://www.oedigital.com/news/498120-technip-energies-x1-wind-partners-to-deliver-important-floating-wind-project

 

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (11 minutter siden):

Denne turbinen har en tradisjonell nacelle der aksling ligger i horisontalplanet. Det som utmerker konstruksjonen er understellet og at den bare har to blader. Hva er poenget ditt med denne referansen?

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Denne turbinen har en tradisjonell nacelle der aksling ligger i horisontalplanet. Det som utmerker konstruksjonen er understellet og at den bare har to blader. Hva er poenget ditt med denne referansen?

For meg begynte det med denne - mine uthevinger:

22 hours ago, Humanen said:

Når hele tårnet roterer, også de delene som er under vann, vil det oppstå friksjon mot vannet som medfører tap. Rotasjonshastigheten må holdes lav for at ikke tapene skal bli betydelige.

Min referanse viser til en flytende vindturbin hvor hele tårnet roterer fra nacellen til de delene under vann som en enhet.

Men ettersom jeg ikke kan lese gjennom murer så er det mulig at jeg har misforstått hva Humanen egentlig mente og artikkelen handlet om noe annet enn jeg trodde ut fra det Humanen skrev. Det om rotasjonshastighet m.m. skulle egentlig ha gjort meg mistenksom.

 

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (5 minutter siden):

For meg begynte det med denne - mine uthevinger:

Min referanse viser til en flytende vindturbin hvor hele tårnet roterer fra nacellen til de delene under vann som en enhet.

Men ettersom jeg ikke kan lese gjennom murer så er det mulig at jeg har misforstått hva Humanen egentlig mente og artikkelen handlet om noe annet enn jeg trodde ut fra det Humanen skrev.

 

Hvorfor hadde du da med den siste referansen? Den har da ingenting å gjøre med tårn som roterer! Ellers har du jo ingen referanser til Humanen, men to referanser til konvensjonelle vindturbiner. 

Det bli litt tvilsomt å debattere artikler når du ikke kan lese dem!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (5 timer siden):

Hele tårnet skal ikke rotere, bare delene rundt bladene/vingene. Hvordan skulle en få lagd strøm om hele tårnet roterte?

Jeg er ikke så sikker. I artikkelen står det: "Den nederste rotoren skal rotere sammen med selve tårnet. Begge rotorene blir direkte koblet til generatoren uten å gå via et gir." I tillegg viser tegningen rotorkobling for øvre rotor, men ikke for nedre.  

Hvis min forståelse er riktig er generatoren (selve huset/statoren) festet til bunnen av tårnet og vil rotere med tårnet og den nedre rotoren, mens den øvre rotoren dreie aksen i generatoren i motsatt retning. Er ikke sikker på om dette er riktig, men det er slik jeg forstår artikkelen.

Lenke til kommentar
Humanen skrev (18 timer siden):

Jeg er ikke så sikker. I artikkelen står det: "Den nederste rotoren skal rotere sammen med selve tårnet. Begge rotorene blir direkte koblet til generatoren uten å gå via et gir." I tillegg viser tegningen rotorkobling for øvre rotor, men ikke for nedre.  

Hvis min forståelse er riktig er generatoren (selve huset/statoren) festet til bunnen av tårnet og vil rotere med tårnet og den nedre rotoren, mens den øvre rotoren dreie aksen i generatoren i motsatt retning. Er ikke sikker på om dette er riktig, men det er slik jeg forstår artikkelen.

Det kan nok være riktig det du skriver. Men den delen av turbinen (rødaktig farge) som har direkte kontakt med vann og som ankerene er festet til, vil ikke rotere. Den hvite slanke nederste delen av tårnet kan rotere, mens generatoren er skrudd fast til flytedelen (som ikke roterer). Den øvre rotoren må ha en utveksling som gir omvendt rotasjonsretning. Kraften overføres til den hvite slanke delen. Den delen dobler både som aksel og del av tårn og må lagres mot undervannsdelen.

Jeg ser nå av prinsippskissen at det er en felles aksel ned til fundamentet. Den nedre tårndelen fungerer dermed ikke som en aksel.

Endret av Ketill Jacobsen
Nøyere gjennomgang av artikkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...