Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Å akseptere livet en fikk


Gjest 36843...c7d

Anbefalte innlegg

Gjest 36843...c7d

Når jeg var ung var jeg en forsiktig gutt og til dels herset med av folk rundt meg. På ungdomsskolen ble jeg stygt mobbet. Noe som førte til at jeg fikk enda dårligere selvtillit og ble nervøs rundt andre.

Hadde en god periode på videregående, men når jeg startet på universitetet ble det verre. Da begynte jeg å slite med mye angst. Som videre utviklet seg til OCD. Jeg var da 19 år.

Fikk hjelp og ble bedre. Men det som var vanskeligst å bli kvitt var angsten rundt andre mennesker. Noe som jeg har bært på til nå, er 30 år.

Nå har jeg gått i en ny runde behandling for angsten og har virkelig forstått hvordan ting henger sammen.

Men jeg vet at det ble for sent. Jeg er fremdeles ukysset, jomfru og har aldri vært i parforhold. Er heldigvis i jobb, har en mastergrad, så tipper arbeidsgiverne bare aksepterer at jeg er en særing.

Er svært trist for hvordan livet mitt ble. Likevel vil jeg ta de årene jeg får, for jeg vil uansett ha lang tid til å være død.

Hvordan lyser du opp hverdagen din? Hva gjør du for å føle du har mening?

Anonymous poster hash: 36843...c7d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes noen grunnleggende behov vi mennesker har for å trives, kort sagt er det;

  • Være aktiv (enten fysisk, eller hobby/interesse)
  • Føle tilhørlighet (eks gode relasjoner, jobb, familie, klubb etc.)
  • Gjøre noe meningsfult (eks frivillighet, hjelpe andre etc)

Det er god evidens for at dersom en person kan relatere til ovenstående punkter, har dette innarbeidet i livet sitt, har et godt liv. 

Personlig er jeg ikke fornøyd med alt med meg selv, det tror jeg faktisk ganske få er - dessverre. Men, jeg tenker så sånn at det er mange ting som er godt i livet mitt, og som jeg bør være glad for. Ting kan ALLTID bli verre, og vi har det bedre enn verre. Livet er en kortvarig prosess - fra ikke-eksistens til ikke-eksistens, det er snakk om noen få år. Når vi dør er vi intet, så hvorfor ikke fylle livet med hva man måtte ønske? Jeg personlig legger svært liten vekt på karriere, status og økonomi. Jeg bruker tiden på akkurat det jeg liker, har en jobb jeg trives godt i, og lar ikke tiden kastes bort i tull og tøys som langdrøyde prosjekter som gir lite uttelling. Livet nytes så godt det kan med de skavanker man har. ALLE har noen skavanker, og husk at det er alltid noen som har det verre enn deg. Så bruk tiden godt, til det man vil, mens man kan.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest 56e4f...c23
Gjest 36843...c7d skrev (3 timer siden):

Hvordan lyser du opp hverdagen din? Hva gjør du for å føle du har mening?

Gratulerer med jobb! Og mastergrad!! I tillegg har du fått tid og rom til terapi/behandling av angst!

Svært bra! Det er mange som ikke klarer dette. 

Hvis du trives på jobb (virker slik?), tipper jeg at det skyldes du er flink. Og at du bidrar med viktig kunnskap og arbeid for bedriften. Svært vanlig "å bekrefte" sin mening nettopp gjennom arbeidsgiver. 

Eventuelt finner andre mening in hobbyer, natur, fjellvandring, meditasjon, trening, etc.

Dersom du ønsker å bedre eget selvbilde, finnes det sikkert mange tips og triks. De fleste (alle?) har en tendens til å dømme seg selv alle for hardt. Vi ser oss i et dårligere lys, enn hva alle andre gjør. Hvorfor det er slik, forstår jeg ikke. Hvor kommer den overdrevne selvkritikken fra?! Anyway; noen oppgir bedre selvfølelse etter å ha begynt med regelmessig trening. Har du prøvd det? Utfordring: Tren en til to ganger i uka, i minst ti uker?! 
 

At "alle andre" er i lykkelige forhold, er kjipt å se på. Om det er en liten trøst, er de færreste fullt så lykkelige som det kan fremstå ... Nei, dette er ikke særlig til hjelp. Sorry. Men vit nå hvertfall at det er masse single jenter og gutter rundt om i dette land (og utland), og stengt tatt er ikke 30 år så innmari gammelt. 

Selv klarer jeg ikke å forstå meg på dating og spillet. Å møte noen på vanlige arenaer er ikke noe for meg. Så du er ikke alene med å møte utforing der, hvertfall..

Anonymous poster hash: 56e4f...c23

Lenke til kommentar

Hverdagslivet, kan vaere vanskelig, men ser at du har nok ressurser til aa boltre deg, naar du har fri, ihvertfall.

Foruten god loenn, har du kanskje muligheten til aa avspassere, sy i sammen ekstra ferie?

Reis. 

Hadde det vaert spennende aa smake paa kjoettkakene i Minnesota, besoeke Ankor Wat i Kambodia, ei langhelg i Praha..................?

Backpacker og lavbudsjett reising og, for den saks skyld. Kan vaere vel saa givende. Du faar mye mer utbytte, sosialt, opplevelsemessig, hvis du tar en buss, til en annen by, enn du tar en taxi alene. 

Plutselig, saa deler du en Tuk tuk, med Kim, i fra Holland, paa vei til et hotell.

Det var  hun, som satt ved siden av deg, paa bussen og i kveld, skal dere spise sammen.

Livet?????

Tenk, hvor mye spennende, du har i vente.

 

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Gjest c50dd...823

Jeg er 24 år og har aldri hatt kjæreste. Er ikke noe jeg tenker på en gang. Livet mitt er fint som det er, og hvis det skulle dukke opp en passende jente så er det bare en bonus. Verdt å bemerke at når man er singel så er man gjerne friere til å leve slik man ønsker.

Anonymous poster hash: c50dd...823

Lenke til kommentar
Gjest 36843...c7d skrev (12 timer siden):

Når jeg var ung var jeg en forsiktig gutt og til dels herset med av folk rundt meg. På ungdomsskolen ble jeg stygt mobbet. Noe som førte til at jeg fikk enda dårligere selvtillit og ble nervøs rundt andre.

Hadde en god periode på videregående, men når jeg startet på universitetet ble det verre. Da begynte jeg å slite med mye angst. Som videre utviklet seg til OCD. Jeg var da 19 år.

Fikk hjelp og ble bedre. Men det som var vanskeligst å bli kvitt var angsten rundt andre mennesker. Noe som jeg har bært på til nå, er 30 år.

Nå har jeg gått i en ny runde behandling for angsten og har virkelig forstått hvordan ting henger sammen.

Men jeg vet at det ble for sent. Jeg er fremdeles ukysset, jomfru og har aldri vært i parforhold. Er heldigvis i jobb, har en mastergrad, så tipper arbeidsgiverne bare aksepterer at jeg er en særing.

Er svært trist for hvordan livet mitt ble. Likevel vil jeg ta de årene jeg får, for jeg vil uansett ha lang tid til å være død.

Hvordan lyser du opp hverdagen din? Hva gjør du for å føle du har mening?

Anonymous poster hash: 36843...c7d

Dersom du bor i trøndelag kan du sende meg en dm. Kanskje vi kan finne på noe en dag. Jeg setter pris på å omgås mennesker som kan utfodre meg på det intellektuelle. Det gjør nok damer også. Jeg tenker du må jobbe med selvtilliten, og innse hva du faktisk kan bringe til bordet ved et eventuelt inngåelse av et partnerskap. Du spiller deg selv dårlig ved å fokusere på jomfrudom, og traumer fra barndommen (er nok enklere sagt enn gjort). 
 

Nå er jeg i en ganske annen livssituasjon (barn og samboer, ps: jeg er også 30). Men da jeg har vært lengst nede, så har tiden gått til å prøve å forbedre meg som person. Stor fokus på trening, kosthold og lære meg ting jeg har tenkt vil komme godt med i framtiden. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Gjest 36843...c7d

Takk til hele gjengen for gode og hyggelige svar :)

 

 

iblazeqt skrev (11 timer siden):

Dersom du bor i trøndelag kan du sende meg en dm. Kanskje vi kan finne på noe en dag. Jeg setter pris på å omgås mennesker som kan utfodre meg på det intellektuelle. Det gjør nok damer også. Jeg tenker du må jobbe med selvtilliten, og innse hva du faktisk kan bringe til bordet ved et eventuelt inngåelse av et partnerskap. Du spiller deg selv dårlig ved å fokusere på jomfrudom, og traumer fra barndommen (er nok enklere sagt enn gjort). 
 

Nå er jeg i en ganske annen livssituasjon (barn og samboer, ps: jeg er også 30). Men da jeg har vært lengst nede, så har tiden gått til å prøve å forbedre meg som person. Stor fokus på trening, kosthold og lære meg ting jeg har tenkt vil komme godt med i framtiden. 

Da holder jeg dessverre til et stykke fra deg, bor på sør-vestlandet. Du har helt rett i at jeg må jobbe mye med meg selv fremover, både med selvtillit og fysisk helse generelt. Det er nok der nøkkelen ligger, for å leve godt de neste 40 årene.

Anonymous poster hash: 36843...c7d

Lenke til kommentar
Gjest 36843...c7d skrev (37 minutter siden):

Takk til hele gjengen for gode og hyggelige svar :)

 

 

Da holder jeg dessverre til et stykke fra deg, bor på sør-vestlandet. Du har helt rett i at jeg må jobbe mye med meg selv fremover, både med selvtillit og fysisk helse generelt. Det er nok der nøkkelen ligger, for å leve godt de neste 40 årene.

Anonymous poster hash: 36843...c7d

Det hørtes nærme der jeg bor.. bare å sende en pm om du vil ha kontakt 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...