Gå til innhold

Barth Eide: Klimakvote-kompensasjon vil koste 100 milliarder kroner


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Trestein said:

Problemet er at om DSB kjøper 100 000kWh fra Norge vi de kunne oppgi 10g CO2 pr kwh i sitt klimaregnskap. Gjør flere bedrifter dette i europa vil all norsk strøm være solgt til div europeiske firma.

Det betyr at vår strøm her i Norge som kjøpes uten sertifikat får stadig høyere co2 andel. 

Det gjør at om jeg kjøper el bil og ikke betaler for grønn strøm vil bilen få klimautslipp som ligger på akkurat det samme som bensinbilen jeg har i dag. 

De får gjort det fordi de har betalt ekstra - les: støttet - en (norsk) produsent av fornybare energi. Er ikke det fint? Penger inn i landet til norsk næringsliv.

CO2 utslipp globalt er ikke påvirket her og nå.

Og elbilen din får ikke høyere utslipp - den har ikke eksosrør en gang.

Resten er ditt og mange andres følelsesliv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (53 minutter siden):

Den Katolske Kirke ved pave Pius 5. avskaffet avlatshandel i 1567.

Men kulldrevne tyskere kan altså kjøpe min gode samvittighet ved å kjøpe klimakvoter/grønne sertifikater.

Og jeg som bor nær flere vannkraftverk sitter igjen med kullkraften deres, hvis ikke jeg også betaler avlat.

Hvorfor skal Norge alltid ofre seg, så norske politikere kan smiske med EU og FN?

Dette ødelegger landet! Norske bedrifter som ikke har råd til norsk strøm må outsource eller tape markedsandeler til Kina.

Å legge ned all industri i Vesten tar seg selvsagt flott ut på vår del av klimaregnskapet, men CO2 slippes da ut i Kina i stedet.

 

Man må nesten mistenke at formålet er å sabotere Europas industri. Når den gjenværende industrien i Europa går i dass de nærmeste åra er det bare en fordel for industrien i resten av verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (53 minutter siden):

De får gjort det fordi de har betalt ekstra - les: støttet - en (norsk) produsent av fornybare energi. Er ikke det fint? Penger inn i landet til norsk næringsliv.

CO2 utslipp globalt er ikke påvirket her og nå.

Og elbilen din får ikke høyere utslipp - den har ikke eksosrør en gang.

Resten er ditt og mange andres følelsesliv.

Eksosrøret kommer ut i et annet land. 

Hadde Norge ikke utvekslet el kraft hadde det ikke vert noe eksos.

Lenke til kommentar
trikola skrev (55 minutter siden):

De får gjort det fordi de har betalt ekstra - les: støttet - en (norsk) produsent av fornybare energi. Er ikke det fint? Penger inn i landet til norsk næringsliv.

CO2 utslipp globalt er ikke påvirket her og nå.

Og elbilen din får ikke høyere utslipp - den har ikke eksosrør en gang.

Resten er ditt og mange andres følelsesliv.

Det er fint helt til EU kommer og bøtelegger norsk industri med 100 milliarder kroner for å bruke "skitten strøm".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi kan selvsagt slippe å betale 100 milliarder kroner i klimabot hvis strømmen vår er fornybar.
OG DET ER DEN!
Det er bare å kutte kabelen til Tyskland.


Hvis Tyskland trenger strøm, kan de få noen vindmøller av oss.

Hvor mange flere grunner trenger vi til å avvise medlemskap i kraftbørsen og EU? Selv FN bør vi melde oss ut av. De gjør ikke noe nyttig lengre, selv om jeg lærte på barneskolen at de er snille. Det er en gutteklubb for eliten der de leker politikk.
De trenger 400 privatfly for å ha personlig oppmøte i klimatoppmøtet. Selv om coronaen hadde satt presedens for bruk av Skype og Teams. Og hva oppnår de? Flere CO2-restriksjoner for Norge, så nordmenn ikke skal ha lov til å kjøre bil.

Kan like godt legge ned.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Hva skjer når Tyskerne har kjøpt alt for 2kr pr dag? Hva gjør du da? 

Blir det manko på garantier så vil selvsagt prisen stige der som for andre ting. Må kanskje betale 3,- da. Uansett påvirker ikke dette den fysiske kraften som kommer ut av kontakten. For min del er det i hovedsak solkraft på denne tiden av året. Det samme gjelder naboene mine. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (31 minutter siden):

Vi kan selvsagt slippe å betale 100 milliarder kroner i klimabot hvis strømmen vår er fornybar.
OG DET ER DEN!
Det er bare å kutte kabelen til Tyskland.

Opprinnelsesgarantier har da ingenting med fysisk kraft og kabler å gjøre. Island selger bøttevis av opprinnelsesgarantier til Europa, de har ikke en eneste strømkabel ut av landet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (36 minutter siden):

Blir det manko på garantier så vil selvsagt prisen stige der som for andre ting. Må kanskje betale 3,- da. Uansett påvirker ikke dette den fysiske kraften som kommer ut av kontakten. For min del er det i hovedsak solkraft på denne tiden av året. Det samme gjelder naboene mine. 

 

Hvordan vet du hvor kraften som kommer fra stikkontakten kommer fra? Eget nett?

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Ohms lov hvis du bor nær et kraftverk.

At en tysker har kjøpt den gode samvittigheten din betyr ikke at du plutselig lader elbilen med kullkraft.

Hvordan påvirker ohms lov hvor kraften kommer fra? vekselstrøm er ikke noe elektron flyt. så lenge nettet er fysisk i fase kan produsenter og forbrukere være plassert hvorsomhelst. Eneste måten å finne ut hvor krafta kommer fra er å addere alle produsentene i nettet og ta et gjennomsnitt

Lenke til kommentar
Trestein skrev (27 minutter siden):

Hvordan vet du hvor kraften som kommer fra stikkontakten kommer fra? Eget nett?

Så lenge det er sol og solcelleanlegget produserer går kraften derfra til nærmeste forbruker. Dvs. mitt hus, og etter det har fått sitt tar de nærmeste 10-20 naboene resten. 

Pga. lokal produksjon minker overføringstapene i strømnettet, og det betaler nettselskapet meg pr. nå 14,625 øre/kWh for. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (12 minutter siden):

Så lenge det er sol og solcelleanlegget produserer går kraften derfra til nærmeste forbruker. Dvs. mitt hus, og etter det har fått sitt tar de nærmeste 10-20 naboene resten. 

Pga. lokal produksjon minker overføringstapene i strømnettet, og det betaler nettselskapet meg pr. nå 14,625 øre/kWh for. 

om du fordeler med likestrøm er det rett. 

Men kobler du deg til nettet som holdes oppe av x antall gigawatt er ditt bidrag x antal watt du produserer/antall watt som holder nettet i gang. Vær forberedt på endel nuller

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

om du fordeler med likestrøm er det rett. 

Men kobler du deg til nettet som holdes oppe av x antall gigawatt er ditt bidrag x antal watt du produserer/antall watt som holder nettet i gang. Vær forberedt på endel nuller

Det går fortsatt til de nærmeste forbrukerne. Som da igjen betyr at mindre strøm må transporteres inn til dette området, og som igjen betyr at netteier betaler meg for mitt bidrag til mindre overføringstap. 

Ohms lov gjelder for vekselstrøm også. Når jeg produserer så øker jeg spenningen lokalt. Hvor mye den øker kommer an på på hvor sterkt nettet er. Strømmen vil flyte fra områder med høyere spenning til områder med lavere spenning. Hos meg ser jeg 10-12V økning i lokal spenning når produksjonen går fra null til maks. Har man høyt forbruk senker man spenningen lokalt, og mer strøm flyter inn til området fra omkringliggende områder med høyere spenning. Er overføringslinjene for svake gir de for høyt spenningsfall og det begrenser igjen strømtransporten (og senker spenningen ytterligere). 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Det går fortsatt til de nærmeste forbrukerne. Som da igjen betyr at mindre strøm må transporteres inn til dette området, og som igjen betyr at netteier betaler meg for mitt bidrag til mindre overføringstap. 

Ohms lov gjelder for vekselstrøm også. Når jeg produserer så øker jeg spenningen lokalt. Hvor mye den øker kommer an på på hvor sterkt nettet er. Strømmen vil flyte fra områder med høyere spenning til områder med lavere spenning. Hos meg ser jeg 10-12V økning i lokal spenning når produksjonen går fra null til maks. Har man høyt forbruk senker man spenningen lokalt, og mer strøm flyter inn til området fra omkringliggende områder med høyere spenning. Er overføringslinjene for svake gir de for høyt spenningsfall og det begrenser igjen strømtransporten (og senker spenningen ytterligere). 

Nå har jeg rimelig lang erfaring med strømnett. Tenk deg et cruise skip med 6 10MW generatorer. 60MW disse går for fullt. Du sitter på lugaren med et 100W solcelle panel som er koblet til nettet i båten. Da mener du at ditt solcelle panels strøm forsyner TV og mobilladeren på din lugar mens han lenger borti gangen får strømmen fra diesel generatorene i kjelleren? Interessan tanke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Snakket vi om cruise skip nå?

Hvor mange lugarer har et lokalt vannkraftverk og solceller på taket?

Sikker noen men strømnettet i et cruise skip fungerer som nettet i europa. Det må alltid være balanse mellom forbruk og produksjon.

Ta et annet eksempel. Danskebåten har til fjord line har gassmotorer og diesel generatorer. Gassmotorene har akselgeneratorer som samkjører med diesel generatorne. Hvilke av lugarene får strømmen fra gass generatorer og hvilke får fra diesel generator? Om de hadde solceller på dekk hvor ville den ha kommt ut. Alle kildene går på samme nett. Ingen splittet tavle som mange skip har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Slutt å sammenlikne med et cruiseskip.

Vannkraftverket er lokalt, og kullkraftverkene er i et helt annet land. Noen har bygget en kabel mellom landene, så nordmenn skal skamme seg over å bruke kullkraft. Men det er bare teoretisk.

Om Norge hadde bygget et 1000MW kullkraftverk i Danmark og lagt kabel over til Norge og synkronisert med det norske nettet hadde selvfølgelig norsk kraftproduksjon vert helt ren. Utslippene er jo i danmark! Genialt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...