Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutes ago, Simen1 said:

Det er jo rent matematisk riktig selv om man ikke trenger å gjøre det til et så ekstremt ultimatum. Se det slik: Hvis norske husholdninger reduserer årlig forbruk med 1 TWh pga flere varmepumper og etterisolering av husene, så frigir det 1 TWh mer til eksport. Dette gir en eksportverdi på rundt en milliard kroner gitt at vi selger dette rundt pris-toppene. 1 milliard kroner ekstra inn i offentlige budsjetter er en god ting. Det er typisk to måter å bruke disse pengene på: Enten redusere andre skatter og avgifter (til glede for oss innbyggere), eller forbedre de offentlige tjenestene vi mottar (nyere skoler, sykehus, bedre eldreomsorg, bedre forsvar etc), som også vil være til glede for oss innbyggere.

Jeg tror hovedproblemet er at folk ikke forstår at disse pengene er kommer oss innbyggere selv til nytte og gir oss bedre liv, bedre levestandard, bedre infrastruktur, tryggere geopolitisk etc.

I den analysen glömmer du att den typen reduserat forbruk faktiskt kostar pengar och hvis man tar med den kostnaden är det inte uppenbart att Norge tjänar pengar. 

Jag får snarare också intryck av att du vill at folk ska ha dålig samvittighet för att de bruker ström och att de ska lägga ned tid och resurser på minimala besparelser eventuellt stänga av varmen helt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Ja selvsagt. Har du ikke forstått det før nå?

Hadde jeg bodd i sør ville jeg hatt null incentiv til å flytte strømforbruket. Har du ikke hørt om norgespris? Jeg illustrerte jo dette paradoxet litt lengre opp på den samme siden her (incentiver til å flytte strøm når man har strømstøtte vs ikke strømstøtte). Reprise:

Mandag reduserte strømstøtten incentivet til å flytte strøm fra 20 til 2 øre. Uten strømstøtte ville man hatt 20 øre incentiv til å flytte strømmen. Med strømstøtte bare 2 øre incentiv. Med norgespris får man 0 øre incentiv til å flytte strømmen.

Ofte er det lavere nettleie på natt og i helgene. Og så kan det vere mykje å spare på å holde seg på ett lavere trinn på effektstigen. 

Skrevet
4 minutes ago, Simen1 said:

Ja selvsagt. Har du ikke forstått det før nå?

Hvis det er en skatt eller ikke kan vel diskuteras framför allt eftersom det formelt ikke er en skatt. 

Hadde jeg bodd i sør ville jeg hatt null incentiv til å flytte strømforbruket. Har du ikke hørt om norgespris? Jeg illustrerte jo dette paradoxet litt lengre opp på den samme siden her (incentiver til å flytte strøm når man har strømstøtte vs ikke strømstøtte). Reprise:

Nu hade du haft flera år der du kunde kost dig med at flytte strömmen innan Norges pris kom. Antog också att du av solidaritet till Norge antingen hade droppat Norges pris eller i alla fortsatt med att flytte ström förbruket.  

Mandag reduserte strømstøtten incentivet til å flytte strøm fra 20 til 2 øre. Uten strømstøtte ville man hatt 20 øre incentiv til å flytte strømmen. Med strømstøtte bare 2 øre incentiv. Med norgespris får man 0 øre incentiv til å flytte strømmen.

Ja, det er i den närmaste en skandal. Tänk att folk lagar mat och vasker når de trenger det och ikke för at hjälpa Norge på grund av strömstötten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...