Jarmo Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Simen1 skrev (6 minutter siden): Det er ennå en grunn til at det virker ugjennomtenkt og hastet gjennom av folk som ikke har peiling. Altså kommunestyret. Det ble foretatt en juridisk vurdering av saken, bestilt av kommunestyret husker jeg riktig.(lovlighetskontroll?) Konsesjonskraft er litt særegen fenomen men tjener distriktene godt. Endret 16 timer siden av Jarmo
Simen1 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Det kan også være et godt juridisk dokument som er elendig forenklet og gjengitt på kommunens hjemmeside. At det er der det har rotet seg til. Ennå en rar detalj jeg oppdaget: Sitat Kommunestyret i Lærdal har vedteke at det blir fastprisavtalar for bedriftskundar og jordbrukskundar også i 2026, til 40 øre pr kwh pluss avgifter. Sitat Kommunestyret i Lærdal har vedteke ei ordning som inneber at private kundar folkeregistrerte i kommunen får same straumpris i 2026 som i dag - 40 øre pr kwh inkl. moms. Dette er to ulike priser, som kanskje ikke var helt tiltenkt. 40 øre pluss mva og 40 øre inkludert mva Endret 16 timer siden av Simen1 Fikse linken og la til litt
Jarmo Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Simen1 skrev (1 minutt siden): Det kan også være et godt juridisk dokument som er elendig forenklet og gjengitt på kommunens hjemmeside. At det er der det har rotet seg til. Feil link
Simen1 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Fikset og la til litt i innlegget over her. Det virker som Kraftrike har en annen tekst enn det kommunen har. De skriver: Sitat Hytte/fritidsbustad Avtalen gjeld kun for hushaldningar i Lærdal kommune, og ikkje for hytte/fritidsbustad. Bestillingar frå andre enn hushaldningar i Lærdal, vil bli avvist. Denne formuleringen er mer i tråd med det jeg hadde forventet. Kraftrike nevner heller ikke krav om at personen/eier av abonnementet må være folkeregistrert i Lærdal. Det holder visst at husholdningen er i Lærdal. Kraftrike nevner heller ikke noe krav til hvilken avtale man har med staten før de slipper en til på avtalen med Kraftrike. Men en ting de nevner og dermed bekrefter, det er at påslaget er -10 øre/kWh. Avtalen i sin helhet og detaljer kan leses her. Jeg har ikke tatt meg tid til å lese gjennom, men tipper det oppklarer flere av uklarhetene / merkverdighetene. 1
Simen1 Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Analyse av fredagens priser (12.12.2025) NO5 ligger og flyter rundt 75 øre, helt uavhengig av prisene i områdene rundt. Jeg tolker at det er nåværende vannverdi. NO4: Før kl 13 følger den SE1 og SE2, etter kl 13 flyter den sin egen uavhengige vei til rundt 25 øre. Jeg tolker det til nåværende vannverdi. NO3 ligger mellom Svenske priser og NO5. Jeg tror ikke det har noe med vannverdi å gjøre, men at prisene "kobles" sammen. NO1 og NO2 følger både hverandre og SE3. De varierer hele dagen så jeg tror ikke de heller styres av vannverdi. Jeg tror de styres av fornybar kraft både innenfor og utenfor disse områdene. Frankrike kjører sin egen vei med relativt lave priser, mens resten av sentraleuropa følger hverandre tett. 2
Jarmo Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Sitat – Prisfallet truer lønnsomheten i hele batteribransjen, uttalte Li Licheng. https://www.finansavisen.no/energi/2025/12/11/8314226/priskrig-pa-batterier-truer-kinesisk-industri
Jarmo Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Sitat 1,6 milliardar kroner. Det er kor mykje norske straumkundar har spart på noregspris så langt i år. https://www.nrk.no/vestland/norske-hushald-har-spart-1_6-milliardar-kroner-med-noregspris-1.17687230
Vokteren Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) obygda skrev (23 timer siden): Nå kommer google til Østfold også. https://www.vg.no/nyheter/i/L40LER/digi-google-planlegger-datasenter-i-oestfold-med-stroemforbruk-tilsvarende-200-000-boliger Jeg liker det ikke...ikke i det hele tatt selv om dette gir økte muligheter for egen lommebok. Helt enig. Særlig ikke når annen industri i regionen ikke kan elektrifisere, utvide og utvikle seg pga manglende kraft og nett. https://styrke.no/nyhet/kritisk-kraftsituasjon-pa-ora-i-fredrikstad/ Og mens industrien hemmes i sin utvikling skylder Statnett og nettselskapene på hverandre. Sendrektigheten lever godt….. Endret 2 timer siden av Vokteren
obygda Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Vokteren skrev (1 minutt siden): Helt enig. Særlig ikke når annen industri i regionen ikke kan elektrifisere, utvide og utvikle seg pga manglende kraft og nett. Problemet er at denne type næring gir ekstremt lite arbeidsplasser og at den skattbare inntekten som regel er lav. Jeg har studert ulike datasentere og det jeg har lært er skremmende med tanke på samfunnsøkonomien i dette. Jeg håper vi får en NOU , men jeg frykter jo at vi aldri får vite sannheten. Det jeg har funnet ut er at bak de fleste av disse datasentrene står det utenlandsk kapital. Iblant bare ett lite stråselskap med postkasse i utlandet. Noen av sentrene er ikke annet enn modulære kontainere : https://datacenter-group.com/en/products/dc-it-container/ Noen har bygget store haller der man har skinner der slike kontainere kan løftes inn og skyves på plass - alt inne her er ferdig satt opp og det man trenger er plug & play for strøm og fiber forbindelse. Poenget med å gjøre dem modulære er at man enkelt kan flytte hele virksomheten fra sted A til sted B - langsiktigheten med tanke på lokalsamfunnet er totalt fraværende - her er det raske penger som teller og stor fleksibilitet med tanke på plassering anses som viktig . Hva de enkelte selskapene tilbyr av tjenester er også ymse - noen driver med krypto, andre med AI og noen med rene server tjenester med skylagring. Formålet definerer gjerne hvordan de er konstruert. Det lokale nettselskapet som får forespørsler om tilkobling har ingen retningslinjer å følge foruten å sikre det tekniske er på plass. Faktisk argumenterer gjerne nettselskapene med at et stort sentralt forbruk vil bidra til å senke nettleien. Men dersom virksomheten er mobil og kanskje bare holder til i 4-5 år - så faller hele argumentasjonen i grus og man sitter plutselig med en ekstra kostnad som dyttes over på kundene av nettselskapet. Nettselskapet kan ikke skille mellom fru Jensen som vil ha strøm til systuen eller Yahu fra Israel som skal sette opp en skytjeneste ingen vet hva er eller hvem kundene er eller hvor lenge de blir værende... De fleste av disse datasentrene vil også gjerne ha flate tomter der de enkelt kan planere ut terrenget - gjerne ikke for langt unna et bysenter og nær regional og sentralnettet. Dette igjen ender ofte med at slike områder, som ofte er viktige rekreasjonsområder for lokalbefolkningen, bygges ned. Dersom datasentere er viktig for Norge så burde Norge se til at vi har norske aktører med norsk eierskap, gjerne offentlig deleid, som bygget slik kapasitet og har oversikten og kontrollen med virksomheten. Så kunne disse norske aktørene leie ut kapasiteten til utenlandsk kapital. Poenget er at vi i Norge må ta mer styring og kontroll slik at vi kan regulere denne type virksomhet slik at den kan bli samfunnsnyttig. I dag er vi ikke der. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå